TV-köp

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jävla djungel när man som helt okunnig ska köpa ny TV. Först ska man ta ställning mellan plasma och LCD, sedan ska man bestämma storlek som passar ett avstånd på tre meter från TV:n och slutligen ska det passa plånboken som rymmer max 15 000 kr.

Hjälp mig!

Är det så bra att köpa plasma? Har den inte halva livslängden mot en LCD?

Ja, men även om du skulle titta på tv:n åtta timmar om dagen skulle det ta ca 10 år innan du såg någon betydande skillnad.

4 timmar om dagen ger alltså 20 års tittande innan du börjar störa dig på att ljusstrykan försämrats.. Det är betydligt längre än färgerna på gamla tvapparater hänger med.

Så livslängd är inget jag ens skulle bry mig om.

Skulle utan tvekan köpa den här
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=131730
har vart o kollat på både plasma och lcd men tycker inte att ngt kan mäta sig mot nya generationen bakprojektion, vet inte vad det är men gillar bilden på dom.

Ruggigt fin bild, bra pris.

Last edited:
Köp Panasonic 37" tummare om du är rädd att 42" är för stort, men den ärinte för stor, det skulle nog bli bra med en 42" för dig.

Köp PX70 om du vill ha en inbyggd digital mottagare, eller PV 70 om du har något annat än "BOXER" abbonemang

För tillfället så är PX70 "most bang for the buck"

Här har du lite bilder från min TV här hemma, klicka på tex "PX70" fliken eller "helhets bilder"

MINA BILDER

är det bara till tv-tittande och film du ska ha den till så hade jag gått på korvgubbes förslag. Har bara sett föregångaren PV60'n in action och bilden är RIKTIGT bra för dom pengarna.

Ska du spela mycket tv-spel samt koppla in och använda mycket dator borde du kanske kolla på LCD.

En 42" borde du kunna använda på 3m avstånd... :va
Har själv en 37" på ungefär samma avstånd och tycker absolut inte det är för stort.

Glöm inte att LCD och plasma ska ISF kalibreras om det ska vara någon bra bild, många märken även dom största har rent ut sagt bajsbild ur kartong. ISF kalibrering kostar runt 1000kr men ger så mycket mer av en Plasma eller LCD tv.

Själv har jag pv60 50" och jag sitter ungefär 3½-4 meter ifrån min tv. Helt lagom :) 42" blir absolut inte för stort för dig.
Är väldigt nöjd med min panna och dem nyare ska ju vara snäppet bättre, så det är bara att köpa en px70 eller pv70 så är det klart.

Har en 50" pv70 och sitter typ 2.5 3 meter ifrån. Var rädd att jag skulle tycka den var för stor mennu när jag hafft den en vecka vill jag ha större men får nog vänta lite tills dom sjunker i pris så kanjag ha min lilla 50a som sovrumstv

Vi har just köpt två stycker 42" i familjen (plasma) men efter att ha sett min flickväns lillebrors LCD tv så är jag helt inne på att man ska ha lcd. Men han använder den ju även som dator skärm. Tycker den är mycket vassare än plasmorna.

Glöm inte att LCD och plasma ska ISF kalibreras om det ska vara någon bra bild, många märken även dom största har rent ut sagt bajsbild ur kartong. ISF kalibrering kostar runt 1000kr men ger så mycket mer av en Plasma eller LCD tv.
Men om den ska ISF kalibreras så bhöver man ha en TV som man kan justera färgerna separat, och inte som 98% av alla platt TV som bara har en "stapel" i menyn där man ändrar färg.

ISF kalibrering är för riktiga hardcore hemmabio fantaster.

Dom enda justeringar du behöver göra på en PX 70 för att komma så nära 6500kelvin utan att kalibrera TV är att ändra till "BIO" läge i bild menyn och ändra till "VARM" färg. Och slå av alla bildförbättrings hjälpmedel.

Sen om man vill så kan man köpa denna enkla och suveräna kalibrerings skiva KALIBRERINGS SKIVA och pilla själv för att få fram bästa möjliga bild

6500 kelvin spelas all film in i, så det är därför man strävar efter att få en "färg skala" på 6500 kelvin på sin TV oxå

Last edited:
Vi har just köpt två stycker 42" i familjen (plasma) men efter att ha sett min flickväns lillebrors LCD tv så är jag helt inne på att man ska ha lcd. Men han använder den ju även som dator skärm. Tycker den är mycket vassare än plasmorna.

Varför man tycker att en LCD skärm ser vassare ut och skarpare ut än en PLASMA är att en LCD skärm ger ifrån sig mer "ljus" än en Plasma. Men i ett normalt TV rum på kvällskvisten så har en plasma behagligare bild tycker jag än en LCD.

Nu har jag ingen aning om vad det är för inställingar på den där LCD TV ??

Detta är en intressant grej. Dom flesta "äldre" som köper en platt tv idag köper en LCD pga att i affären med många lysrör så utmärker sig en LCD mer än en plasma därför den är mindre känslig för yttreljus.

Ett annat faktum är att i butiker och i många hem så körs det med fabriksinställningar " Hög kontrast, hög ljusstyrka och hög färgstyrka, detta är för "sticka ut" bland alla andra apparater som finns i butiken och locka tills sig köpare.

Dessa insällningar blir jobbiga att titta på, och tyvärr när man kalirerar en TV och är klaar med det så kommer många att tycka att det blev sämre bild än fabriks inställningen. För när manhar kalibrerat TV så har man fått en mattare bild, alltså mindre kontrast, mindre ljus osv.

Det finns hur mkt som helst att skriva

Men om den ska ISF kalibreras så bhöver man ha en TV som man kan justera färgerna separat, och inte som 98% av alla platt TV som bara har en "stapel" i menyn där man ändrar färg.

ISF kalibrering är för riktiga hardcore hemmabio fantaster.

Dom enda justeringar du behöver göra på en PX 70 för att komma så nära 6500kelvin utan att kalibrera TV är att ändra till "BIO" läge i bild menyn och ändra till "VARM" färg. Och slå av alla bildförbättrings hjälpmedel.

Sen om man vill så kan man köpa denna enkla och suveräna kalibrerings skiva KALIBRERINGS SKIVA och pilla själv för att få fram bästa möjliga bild

6500 kelvin spelas all film in i, så det är därför man strävar efter att få en "färg skala" på 6500 kelvin på sin TV oxå
Du kan lugnt förvänta dig en del PM från mig när TV:n är inköpt :)

hur får du ihop att en LCD ger ifrån sig mer ljus när plasmor alltid är 2-3ggr ljusstarkare?

personligen tycker jag LCD känns kantig och vass i bilden ofta, föredrar helt klart plasma alltså.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman