TV-dokumentär Videocracy på SVT

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hyrde en dokumentärfilm i helgen. Videocracy
Om jag visste att SVT skulle sända den bara någon dag senare :huvet

Hur som helst. Håll koll på tv-tablån i veckan. Dokumentären sänds på tisdag på SVT1 22.00 och på onsdag på SVT2 11.30

Från www.tv.nu

Svensk dokumentär från 2009. Efter 30 år med billig tv-underhållning har Italien blivit ett land som helt domineras av yta och kändiskult. Och bakom fasaden kan "il Presidente" och hans kompisar göra vad de vill. Flerfaldigt prisbelönte filmaren Erik Gandini gör en skräckfärd tillbaka till sitt hemland - Silvio Berlusconis Italien.

[YOUTUBE-ID]ZDKuuKs7IMw[/YOUTUBE-ID]

Satsar någon emot på att Erik Gandini är en jävla kommunist med AFA-sympatier? :confused:

Sådant här kulturelitgnäll är bara för jävla irriterande, Silvio är demokratiskt vald och italienarna gillar honom, get over it.

Dessutom är han klok, framgångsrik och rolig - mer än man kan säga om någon svensk politiker över huvud taget förutom Ian Wachtmeister.

Men vad tyckteru dååå? (nej jag har inte läst hela tråden..har ni borrat?):krama

Ädit...nu har jag läst hela tråden :P var den bra?? Läste om den i DN imorse...vilken hype :O

Satsar någon emot på att Erik Gandini är en jävla kommunist med AFA-sympatier? :confused:

Sådant här kulturelitgnäll är bara för jävla irriterande, Silvio är demokratiskt vald och italienarna gillar honom, get over it.

Dessutom är han klok, framgångsrik och rolig - mer än man kan säga om någon svensk politiker över huvud taget förutom Ian Wachtmeister.

Hahahaha Mackan du är en sån konstant...du borde vara med i formelböckerna man har i gymnasiet ;)

Last edited:
AFA indeed

Det här är kommunistens alster. 4 av 7 är garanterat kommu, förmodligen den om Vietnam också och säkert de andra två även de.
Fan att kommunister ska få sprida sin propaganda så ohämmat, jag menar: terrorised into being consumers eller Who betrayed Che Guevaraär pretty fucking far from neutralt filmskapande.
Garanterat att han fått en del av mina skattepngar också. :lol

Filmography

Videocracy (2009). A film about the image-obsessed culture in Berlusconi’s Italy.

Gitmo - The New Rules of War (2005). Co-directed with Tarik Saleh, the film ivestigates the interrogation practices used at Guantanamo Bay.

Surplus: terrorised into being consumers (2003). This film is a personal visual odyssey about the destructive nature of consumer culture.

Sacrificio - Who betrayed Che Guevara? (2001). Co-directed with Tarik Saleh, the film questions the legends around the death of Che Guevara.

Amerasians (1998). A film about the 100,000 children American soldiers left behind in Vietnam.

Not without Prijedor (1996). A film about Bosnian refugees in Sweden returning to fight the war.

Raja Sarajevo (1994). A film about a group of young friends in the besieged city of Sarajevo.

Markus innan du sågar dokumentären och regissören och i vilket syfte den producerades tycker jag du ska se den. Behållningen för mig var personerna som fanns med. Ser du den ur den synvinkeln tror jag även att du kommer att få viss underhållning. Berlusconis inflytande över media i Italien är ju annars inget nytt under solen. På så vis lämnade den inga bestående intryck hos mig. Hade hoppats på lite mer obehagliga avslöjanden faktiskt. Sevärd är den dock.

Last edited:
Jag såg filmen på bio för ett bra tag sedan, med en italiensk polare. Filmen som sådan är eg inget vidare, men den belyser några egenheter i det italienska samhället på ett vettigt sätt.

Silvio brukar ju avfärda all kritik mot honom med att det är kommunisterna som vill åt honom, men kritiken kommer även från höger.

http://www.economist.com/world/europe/displaystory.cfm?story_id=15772832
http://www.economist.com/world/europe/displaystory.cfm?story_id=15610181

Berlusconi är en fåfäng korrupt pajas/showman som italienarna inte lyckas genomskåda av diverse anledningar. En av de anledningarna är att han kontrollerar TV i så stor utsträckning.

En av de anledningarna är att han kontrollerar TV i så stor utsträckning.

Det är inte sunt att en person får så stort inflytande och kontroll över ett lands media som Berlusconi. Han är dock långt ifrån den ende mediemogulen i världen. Rupert Murdoch är en annan vars inflytande sträcker sig över flera länders medielandskap.

Vaddå, Italiensk TV är väl bra?

Vad behöver man mer än brudar i fjäderboa och vispgrädde på tuttarna?

Fröken persika var snyggast förövrigt!

Håller verkligen med... MEN man får samtidigt inse att korruption är betydligt mer "naturligt" i det landet än i resten av västvärlden

http://www.dn.se/nyheter/varlden/mutorna-i-italien-slar-nya-rekord-1.1069074

Exakt, det Italienska samhället ser annorlunda ut. Läser man boken Gomorra får man ytterligare perspektiv hur det kan gå till. Från botten till toppen finns korruptionen och maffian närvarande.

De italienare jag träffat är inte alls nöjda med hur landet fungerar. Byråkratin är omfattande och enormt kostsamt för skattebetalarna i Italien. Vår byråkrati är inget i jämförelse. Man kommer med nya lagar och förordningar. Att bedriva företag i Italien är inte särskilt lätt.

Är inte tillräckligt insatt i italiensk politik. Frågan är vad italienarna haft att välja mellan. Kanske är det pest eller kolera. Korruptionen finns nog på bägge sidor av de politiska blocken. Det är dock allvarligt att Berlusconi tillåts ha aktivt ägande i sitt medieimperium. Det är rätt uppenbart att han dragit nytta av det för att nå presidentposten.

Sebastian Piñera som nyligen vann valet i Chile är också en medie mogul i sitt hemland. Inför valet satte han sina bolag under oberoende förvaltning för att dämpa kritiken. Han har även sagt sig sälja sina aktier dem om han vann. Återstår att se om han nu gör det. För övrigt vet jag inte särskilt mycket om Chile heller. Kan mycket väl vara ett korrupt land rakt igenom där Piñera säkerligen inte är helt oskyldig heller. Få människor i hans position lär kunna komma så långt utan att ha dragit sitt strå i stacken.

Håller verkligen med... MEN man får samtidigt inse att korruption är betydligt mer "naturligt" i det landet än i resten av västvärlden

http://www.dn.se/nyheter/varlden/mutorna-i-italien-slar-nya-rekord-1.1069074

Så är det naturligtvis men det är fortfarande kriminellt, och en premiärminister bör vara höjd över varje misstanke. Så är knappast fallet här, som bekant.

Läser man boken Gomorra får man ytterligare perspektiv hur det kan gå till.

Läser den just nu, faktiskt.:)

Last edited:
För den som är intresserad av Italien rekommenderas Tomas Lappalainens böcker.

Ja, det speglar avigsidorna med Demokrati.

"Hitler blev demokratiskt vald och tyska folket gillade honom, get over it"...:rolleyes: :gnissla

Dokumentären var intressant. Men tyvärr inte utan svagheter.
Kan väl heller inte påstå att min bild av Italien (samt övriga PIGS-länder) förändrats nämnvärt: Ytligt och primitivt.
Markus skulle förmodligen stormtrivas där.

Om man inte ser problemet med att Berlusconi har det inflytande över italienska medier han har, så bör man nog fundera ett varv till. Sen har vi alla utredningar om korruption etc... Verkligen en förtroendeingivande kille. :5sure

Vad babblar du om? :confused: Silvio har väl ungefär 1/10 så mycket inflytande som Måna har över svensk media.

Dokumentären var intressant. Men tyvärr inte utan svagheter.
Kan väl heller inte påstå att min bild av Italien (samt övriga PIGS-länder) förändrats nämnvärt: Ytligt och primitivt.
Markus skulle förmodligen stormtrivas där.

O ja, jag stormtriv i Italien. Ska dit nästa vecka faktiskt.
Däremot är mobbning mot funktionshindrade obefintlig där så du skulle nog inte få en endaste kompis, ditt jävla fån.
Permanentbanna dig själv om moderatorerna inte har råg i ryggen. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!