Japp, plasma väljer jag Panasonic utan att blunda. bäst bild och kvalite för pengarna enligt mig och många andra. jämn kvalite över hela produktutbudet. Testvinnare om och om igen då det är plasmor och seriöst test.
LCD / "led" (leden är ingen riktig led bara så ni vet) hade jag valt samsung. Inte så påläst i detta fall men verkar vara en allmän uppfattning totalt sett och de får jämna och bra betyg i tester.
Köper man led skall man titta på att få så många sektioner som möjligt som riktmärke om man vill ha bra svärta och ljusegenskaper.
Skall något fält bli mörkt på bilden så släcker leden ner sig i det fältet och lcd:n blir mörkare pga avsaknad av "backlight". Tänk då om du har få fält. För stor del mörknar alternativt svärtan fungerar dåligt.
Ultraslimmade "led"(LCD) tv's som har en led på varje sida om lcd skärmen kan bara dämpa höger eller vänster... Inte speciellt lyxigt eller användbart. Det är energisnålt och möjligör en platt skärm. PuNGt.
Vanliga lcd lyser konstant bakom, så en vanlig lcd är jämförbar med en platt led(lcd) med led på varsin sida.
Var något test där lg hade vunnit massvis men jag uppfattande testet som oseriöst. Lg är säkert ok men samsung är ett säkrare kort enligt mig och många andra.
LCD/LED brukar ge bättre skärpa ihop med en ren digital källa såsom hdmi eller dvi. det märks om man kör jäkligt hög upplösning och liten text med dator exempelvis. Kör dock själv med dator och plasma och det funkar ok. Ingen ide att köra mer än 1024*768 utan att öka typsnittets storlek. Blir lite jobbigt att läsa.
Somnat ifrån flera gånger över natten och ingen inbränning ännu. Lämna den inte över semestern bara och var noggrann i början för det är tydligen lite större risk 2 första veckorna cirkus?! källa=osäker.
Andersson och andra mindre inbitna märken har ofta delar av de kända märkena i sig. Problemet kan vara att veta vad det är för hårdvara och bara för att en modell är lyckad behöver inte betyda att nästa hopplock är det. Går säkert få mycket för pengarna här men litet varningsfinger.
Lite över ett år sedan jag införskaffade en 46" Full-HD. Uppfattningen då blev att det är Panasonic som gäller för plasma och Samsung för LCD (och LED?).
Något av dessa två märken och du kommer inte bli missnöjd. Läs hellre mer info och fakta på nätet än att försöka jämföra i butik, för i affärerna så drar dom igång en massa effekter för att få bättre bild som bara slöar ner och förstör det hela, så jämförelser blir inte äkta, samt att när du väl har en hemma så står det inte 40 st andra runt omkring - så man blir nöjd i vilket fall som helst