TV - billig 42 tummare

Någon speciell anledning? Någon speciell modell? Lite argumentation...

Bäst bild på er krona. Har 2 st, en 40" lcd vardagsrummet, som jag har kopplat till datorn, denna har jag haft i snart 8 år, då jag spelar mycket, så har denna verkligen fått bekänna färg, den står på, fan nästan jämt, och har inga inbrända bilder i skärmen som vissa får på andra märken får, har oxå en 37" i sov rummet, denna är nog 4 år gammal. Har inte haft ett ända problem, båda funkar kanon.

Morsan och farsan köpte en LG, gick sönder efter 2 veckor.. Åkaj säkert ett jävla måndags exemplar, men ändå !!

Så jag säger SAMSUNG :tummenupp

Lite över ett år sedan jag införskaffade en 46" Full-HD. Uppfattningen då blev att det är Panasonic som gäller för plasma och Samsung för LCD (och LED?).

Något av dessa två märken och du kommer inte bli missnöjd. Läs hellre mer info och fakta på nätet än att försöka jämföra i butik, för i affärerna så drar dom igång en massa effekter för att få bättre bild som bara slöar ner och förstör det hela, så jämförelser blir inte äkta, samt att när du väl har en hemma så står det inte 40 st andra runt omkring - så man blir nöjd i vilket fall som helst :tungan :hihi

tackar för tipset. dom försökte kränga på mig nåt dyrare men jag höll mig.. jag är en amatör som vill ha en större tv bara..
uppsatt o klar idag o provad och är nöjd :tummenupp

Lite över ett år sedan jag införskaffade en 46" Full-HD. Uppfattningen då blev att det är Panasonic som gäller för plasma och Samsung för LCD (och LED?).

Något av dessa två märken och du kommer inte bli missnöjd. Läs hellre mer info och fakta på nätet än att försöka jämföra i butik, för i affärerna så drar dom igång en massa effekter för att få bättre bild som bara slöar ner och förstör det hela, så jämförelser blir inte äkta, samt att när du väl har en hemma så står det inte 40 st andra runt omkring - så man blir nöjd i vilket fall som helst :tungan :hihi

va ju in idag o dom försökte gå upp ett snäpp från 3990 till 5500+ kr. ja se vad gräset är grönare här o isen på hockeyplan är nästan brun men ja den funkar nog.. jag sa, de är väl bara o ställa färgerna.. tjja ja de är de kanske. ja dom är ju inställd som när dom kommer..
:tungan

Last edited:
Vi har en Samsung på jobbet som står på 24/7 och har så gjort i åtminstone 2 år. Funkar skitbra, fin bild och bra kvalitet. Vi har tidigare haft andra fabrikat, de har dött efter nåt år när någon slog av dom och sen ville de inte vakna igen.

Samsung :tummenupp

Japp, plasma väljer jag Panasonic utan att blunda. bäst bild och kvalite för pengarna enligt mig och många andra. jämn kvalite över hela produktutbudet. Testvinnare om och om igen då det är plasmor och seriöst test.

LCD / "led" (leden är ingen riktig led bara så ni vet) hade jag valt samsung. Inte så påläst i detta fall men verkar vara en allmän uppfattning totalt sett och de får jämna och bra betyg i tester.

Köper man led skall man titta på att få så många sektioner som möjligt som riktmärke om man vill ha bra svärta och ljusegenskaper.

Skall något fält bli mörkt på bilden så släcker leden ner sig i det fältet och lcd:n blir mörkare pga avsaknad av "backlight". Tänk då om du har få fält. För stor del mörknar alternativt svärtan fungerar dåligt.
Ultraslimmade "led"(LCD) tv's som har en led på varje sida om lcd skärmen kan bara dämpa höger eller vänster... Inte speciellt lyxigt eller användbart. Det är energisnålt och möjligör en platt skärm. PuNGt.
Vanliga lcd lyser konstant bakom, så en vanlig lcd är jämförbar med en platt led(lcd) med led på varsin sida.

Var något test där lg hade vunnit massvis men jag uppfattande testet som oseriöst. Lg är säkert ok men samsung är ett säkrare kort enligt mig och många andra.

LCD/LED brukar ge bättre skärpa ihop med en ren digital källa såsom hdmi eller dvi. det märks om man kör jäkligt hög upplösning och liten text med dator exempelvis. Kör dock själv med dator och plasma och det funkar ok. Ingen ide att köra mer än 1024*768 utan att öka typsnittets storlek. Blir lite jobbigt att läsa.

Somnat ifrån flera gånger över natten och ingen inbränning ännu. Lämna den inte över semestern bara och var noggrann i början för det är tydligen lite större risk 2 första veckorna cirkus?! källa=osäker.

Andersson och andra mindre inbitna märken har ofta delar av de kända märkena i sig. Problemet kan vara att veta vad det är för hårdvara och bara för att en modell är lyckad behöver inte betyda att nästa hopplock är det. Går säkert få mycket för pengarna här men litet varningsfinger.

Last edited:
Japp, plasma väljer jag Panasonic utan att blunda. bäst bild och kvalite för pengarna enligt mig och många andra. jämn kvalite över hela produktutbudet. Testvinnare om och om igen då det är plasmor och seriöst test.

LCD / "led" (leden är ingen riktig led bara så ni vet) hade jag valt samsung. Inte så påläst i detta fall men verkar vara en allmän uppfattning totalt sett och de får jämna och bra betyg i tester.

Köper man led skall man titta på att få så många sektioner som möjligt som riktmärke om man vill ha bra svärta och ljusegenskaper.

Skall något fält bli mörkt på bilden så släcker leden ner sig i det fältet och lcd:n blir mörkare pga avsaknad av "backlight". Tänk då om du har få fält. För stor del mörknar alternativt svärtan fungerar dåligt.
Ultraslimmade "led"(LCD) tv's som har en led på varje sida om lcd skärmen kan bara dämpa höger eller vänster... Inte speciellt lyxigt eller användbart. Det är energisnålt och möjligör en platt skärm. PuNGt.
Vanliga lcd lyser konstant bakom, så en vanlig lcd är jämförbar med en platt led(lcd) med led på varsin sida.

Var något test där lg hade vunnit massvis men jag uppfattande testet som oseriöst. Lg är säkert ok men samsung är ett säkrare kort enligt mig och många andra.

LCD/LED brukar ge bättre skärpa ihop med en ren digital källa såsom hdmi eller dvi. det märks om man kör jäkligt hög upplösning och liten text med dator exempelvis. Kör dock själv med dator och plasma och det funkar ok. Ingen ide att köra mer än 1024*768 utan att öka typsnittets storlek. Blir lite jobbigt att läsa.

Somnat ifrån flera gånger över natten och ingen inbränning ännu. Lämna den inte över semestern bara och var noggrann i början för det är tydligen lite större risk 2 första veckorna cirkus?! källa=osäker.

Andersson och andra mindre inbitna märken har ofta delar av de kända märkena i sig. Problemet kan vara att veta vad det är för hårdvara och bara för att en modell är lyckad behöver inte betyda att nästa hopplock är det. Går säkert få mycket för pengarna här men litet varningsfinger.

Bra sammanfattning och kan bara hålla med:tummenupp

Blir det någon tv eller vart du avskräckt? ;)

Hehe,

Måste ju säga att det talas till fördel för panasonic. Var och köpte TV-bänk på IKEA igår. Och på den passar inte den gamla TV:n...

Någon som på ett förklarligt sätt skulle vilka lite snabbt förklara skillnaderna mellan HD-ready och Full-HD?

Någon som på ett förklarligt sätt skulle vilka lite snabbt förklara skillnaderna mellan HD-ready och Full-HD?

Full-HD klarar högre upplösning än HD-ready.

Ska du kolla på mycket Blureay filmer och spela mycket spel på PS3 eller XBOX360 så skulle jag rekommendera Full-HD.

Om du huvudsakligen glor på tv så sänds HD-kanalerna i HD-ready upplösning, så då tror jag du blir toknöjd med en HD-ready.

Jag upplevde att bilden blev lite bättre med HD-ready än Full-HD på vanliga icke HD-sändningar. Kan ha varit inbillning, men därför köpte jag en HD-ready istället iaf. Priset skiljde inte mycket upp till en Full-HD så det hade inget med mitt val att göra.

Efter några dagar med min nya 50" panna modell x20 kan jag inte vara mer än nöjd.

Har jobbat med pannas högre serier i jobbet och vet hur bra de presterar men är grymt överraskad hur prisvärd x20 modellen är, bra svärta och färger, bilden flyter på bra även vid snabba panoreringar och sport utan tendens till eftersläpningar.
Dessutom är det som ovanstående säger, äger du ingen blurayspelare utan tittar bara tv och dvd klarar du dig utmärkt på 720p skärm(HD ready)

Det enda du kan få full-hd(1920x1080p) bild från är bluray, ps3,xbox och dator med bra grafikkort. Fördelen med plasma är ju att den är bättre på att hantera lägre upplösningar än lcd/led,varav de flesta i vår befolkning använder sin tv till just tv och där är upplösningen max 720p vid hd kanaler och 576i vid standard kanaler.

Panna c2 är ju en x20 fast dem har tagit bort hdmi på sidan, en scartingång och dvb-c boxen(digital kabelmottagare) annars exakt samma tv.

Köp denna tv och du kommer vara riktigt nöjd ett bra tag framöver :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...