Tvåtaktsolja i fyrtaktsmotor?

Mell skrev:
Hur skulle det se ut på våra skoterleder och vägar då....?

Blir blåstreck istället för blårök :D

Hela grejen med 2 takts oljan är väl att smörja på undersidan kolven dvs i vehuset på en 2 taktare och sedan förbrännas (förångas?) i förbränningsrummet!? Allt detta tas ju om hand av trycksmörjning och "stänk" smörjning på 4 taktare. Att ventiler/ventilsäten skulle må så hemskt mycket bättre av 2 t olja har jag väldigt svårt att tro i den höga temperaturen, skulle det vara bevisat att det hade positiv inverkan skulle väl alla blanda olja i soppan?
Skulle isf. vara att det smörjer trottlar och dyl då som nån nämde tidigare i tråden men jag vet då ingen som haft problem med att förgasaren "skär" ihop såvida dom inte kört på hemskt gammal bensin med hög vatteninblandning!

men men jag är ingen expert men det kanske finns nån sån här....

Edit : Statoils Raceway 2t olja har en flampunkt på 83 grader och deras mest värmetåliga olja för högprestanda gocartmotorer har en flampunkt på 290 grader. Detta innebär inte att dom självantänder vid dom temperaturerna men helt klart att dom brinner i förbränningsrummet på en motor!
 
Last edited:
Mell skrev:
Man bör passa sig för att hälla 2-taktsolja i bilar med katalysator.
Låter inte helt otroligt. Har ingen aning o var gränsen går. Men motorer drar olja så en del kommer ut där iaf. 1 l olja/100 mil är en gammal renoveringsgräns. Motsvarar 1 - 2 % oljeinblandning på det stora hela. Fast det är väl inte direkt jämförbart, oljan åker ju med pga lite olika mekanismer vid sliten motor o soppainblandning. Om det nu inte bara brinner upp i katen isf, den är ju rätt het.
/u
 
Hur e de här med K-sprit i äldre (blyfria) motorer då?? eller behövs inte de med den "moderna" bensinen???? :va

/raggarn
 
Last edited:
När jag jobbade på Bosch så hade vi samma diskusion med experterna och de sa att det var onödigt, pumpar och insprutning är gjorda att funka utan olja eller tillsatser, det som mördade soppapumpa var soppatorsk i stor utsträckning, genom att det blir luft vid pumpen när man startar igen så uppstår ett slitage.

Om kolvarna skulle må så mycket bättre av mer smörjning som förbränns kan de lärde tvista om, smörjning sker ju under i från av motor oljan, satsa pengarna på en bra olja istället, vill någon fortfarande ha ett kliniskt rent förbrännings rum kör på miljöbensinen som kostar typ 20:-/liter säljs på bensinstationer.
 
GårillaRaggare skrev:
Hur e de här med K-sprit i äldre (blyfria) motorer då?? eller behövs inte de med den "moderna" bensinen???? :va

/raggarn


Har du förgasare så kan det behövas, går även med T-röd.
 
Honken: F 2takt smörjer oljan (förutom en del lager) kolven o cylindern, både ovanför o nedanför kolvringarna. En 4takt får mindre smörjning ovanför oljeringen o jag tror att det är skälet till att man blandar i olja i soppan f 4taktare ibland. Kanske tätar ringarna bättre oxå, vilket ger mer effekt. Kan oxå vara att bättre smörjning ger mindre friktion o helt enkelt högre effekt därför. Materialet i kolv, ringar o cylvägg spelar säkert in oxå. Kolv o ringar går ju inte riktigt på oljefilm mot cyl.väggen, är nåt mellanting mellan oljefilm o ren direktkontakt.

2taktare ger i princip mer effekt ju mer olja man häller i. Tills stiften kleggar igen eller oktantalet sänks pga oljan så att den börjar knacka.

Att det skulle ha nåt m ventilernas smörjning att göra, tror inte jag heller.
/u
 
GårillaRaggare skrev:
Hur e de här med K-sprit i äldre (blyfria) motorer då?? eller behövs inte de med den "moderna" bensinen???? :va

/raggarn

Inte enligt tillverkarna själva iaf om man tittar på deras produktdatablad så står det att ämnen som förhindrar isbildning redan finns inblandat i bensinen.

Sen om man har haft ett fordon som stått väldigt länge och det blivit väldigt mycket kondens i tanken hjälper ju inget egentligen förutom då K-sprit ett tag. Men dom flesta som har testat detta skulle nog avråda från det eftersom tanken kommer bli "beroende" av K sprit ett bra tag framöver :D

Mycket bättre att då tömma och hälla i ny fräsch bensin! Så sparar man mycket bekymmer! :tummenupp
 
Pertan skrev:
Har du förgasare så kan det behövas, går även med T-röd.

Är de bara för att de inte ska frysa på vintern eller har de nån vettig andlening... (obs, en polare tyckte jag skulle slå i en skvätt i tanken å jag tyckte den gick bättre å renare på alla varv...kanske bara va en känsla.. :hihi )

/raggarn
 
Pertan skrev:
Om kolvarna skulle må så mycket bättre av mer smörjning som förbränns kan de lärde tvista om, smörjning sker ju under i från av motor oljan,
Tja, åtminstone under kompressionsslaget så finns oljan i soppan där oförbränd.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Honken: F 2takt smörjer oljan (förutom en del lager) kolven o cylindern, både ovanför o nedanför kolvringarna. En 4takt får mindre smörjning ovanför oljeringen o jag tror att det är skälet till att man blandar i olja i soppan f 4taktare ibland. Kanske tätar ringarna bättre oxå, vilket ger mer effekt. Kan oxå vara att bättre smörjning ger mindre friktion o helt enkelt högre effekt därför. Materialet i kolv, ringar o cylvägg spelar säkert in oxå. Kolv o ringar går ju inte riktigt på oljefilm mot cyl.väggen, är nåt mellanting mellan oljefilm o ren direktkontakt.

2taktare ger i princip mer effekt ju mer olja man häller i. Tills stiften kleggar igen eller oktantalet sänks pga oljan så att den börjar knacka.

Att det skulle ha nåt m ventilernas smörjning att göra, tror inte jag heller.
/u

Ämnet är helt klart intressant ska ta och forska lite i detta kring material i ringar/cylinderväggar och smörjning mest bara pga min egen nyfikenhet! Men tillsvidare tänker jag då inte blanda nån olja i soppan på mina hojar :hihi

Föresten det här med att blanda mycket olja i 2 taktare ska väl heller inte vara bra för att för mycket olja ger för bra bärighet vilket innebär att det blir för trångt och motorn oljeskär! Är som sagt ingen expert på 2t men jag tycks ha fått nåt sånt förklarat för mig av nån skoteråkare nån gång...
 
Last edited:
Kanske tätar ringarna bättre oxå, vilket ger mer effekt.

Det blir nog mer sot vid kolvringarna som gör att de inte tätar som de ska, för att de inte kan röra sig det lilla det går.

2taktare ger i princip mer effekt ju mer olja man häller i. Tills stiften kleggar igen eller oktantalet sänks pga oljan så att den börjar knacka.

Inte tror jag att det rör sig om så mycket mer än 3% innan det blir sämre gång på en 2T, minns en kille som hade problem med matematiken (första blandningen 25%) och det var ett satans mekande tills vi gjorde en lathund åt honom, vad jag minns så var det väl bättre ju lägre % dock inte för låg då blev det dyrt men dem gick utav bara h......
 
Pertan skrev:
Inte tror jag att det rör sig om så mycket mer än 3% innan det blir sämre gång på en 2T
Graham A Bell redovisar i sin 2taktstrimningsbok en serie bänkningar med olika blandning, uppåt 10 % som mest , tror jag. I princip gav mer olja högre effekt. Så värst långt under 3 % vågade han inte gå eftersom den blev allt hetare o slöare under 4 %....
Det var säkert innan nicasil-eran. Vilken olja det var kommer jag inte ihåg.
Lagom är bäst....
/u
 
ulf_lundin skrev:
För trångt ? Bärighet ? Oljeskär ?
Fattar inte ett smack.
/u

Tänkte föra tillbaks diskussionen till förgasarnivå.

Har sätt hur Björn A. på sin Ducati F1'a tidigt nittiotal fylla på tvåtaktsolja i tanken. Då regnade det vid tillfället och personen i fråga körde med filterlösa förgasare...

Underförstått suger motorn i sig vatten - tvåtaktsoljan smörjer då trott...
Ända användningsområde som jag kan se - förstå.
 
ulf_lundin skrev:
Graham A Bell redovisar i sin 2taktstrimningsbok en serie bänkningar med olika blandning, uppåt 10 % som mest , tror jag. I princip gav mer olja högre effekt. Så värst långt under 3 % vågade han inte gå eftersom den blev allt hetare o slöare under 4 %....
Det var säkert innan nicasil-eran. Vilken olja det var kommer jag inte ihåg.
Lagom är bäst....
/u


Hittade nog det du menade. Det står på sidan 226 i boken "Two-stroke Performance tuning"
 

Bifogat

  • twostroke.jpg
    twostroke.jpg
    40.8 KB · Visningar: 133
ulf_lundin skrev:
För trångt ? Bärighet ? Oljeskär ?
Fattar inte ett smack.
/u

Utryckte mig lite oklart! :D

Det är helt enkelt så att det blir för "kletigt" i cylinderloppet och iom det går det för varmt och slutar i värsta fall med skärning... inget som jag själv råkat ut för som sagt men jag vet skoteråkare som råkat ut för det....
 
Honken skrev:
..för "kletigt" i cylinderloppet och iom det går det för varmt och slutar i värsta fall med skärning...
Aldrig hört talas om, mycket skeptisk.
Kanske knackning m åtföljande haveri; oljan sänker oktantalet på¨soppan.
Kan ju iofs ha fel; det är ju ett sätt att lära sig på....
/u
 
Äh lägg av nu grabbar....snacka inte bort er med allt teknik-mumbo jumbo...klart ni häller i tvåtakts-olja för LUKTENS skull! MUMMA! :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top