Tvåtaktsfråga - utombordare - bränsleförbrukning

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...som vanligt är det inte personen i filmen som skrivit brevet..
- "Hej Bullen!"..

Jag har, som jag nämt vid ett par tillfällen, en gammal tvitaktare hängandes på båten. Det är en 150hk, V6:a med förknasare. Tidigare säsonger har jag haft allehanda problem men nu tror jag att allt funkar som det skall utöver att jag upplever bränsleförbrukningen i överkant...

Min fråga är vad jag kan göra under tiden båten ligger i vattnet. Finns det några vettiga åtgärder som kan sänka bränsleförbrukningen?

Vinner jag på lotto så går pengarna till en 4T men tills dess får jag bita ihop och tanka på det som behövs. OM någon har några bra tips på hur jag sänker förbrukningen, eller hittar något som gör att den drar mer än den borde, så mottages dessa tips tacksamt.

Båten är en lagom kritad familjebåt på en totalvikt runt 1500kg
Motorn en Suzuki DT150 v6, förgasare.

Jag brukar marscha runt 20-22knop och då drar den drygt(!) 2liter per distans.

Jag upplever att motorn går jämnare än någonsin men däremot kan jag ibland få för mig att den inte riktigt kommer upp i maxvarv... När jag marschar ligger den runt 3800-4100rpm och full gas ger inte mycket mer än 4500rpm.

....i vinter kommer den kanske få lite mer kärlek med bl.a. förgasarrengöring på riktigt och nya membran till bränslepumparna men tills dess, vad kan jag göra för att komma åt eventuell överkonsumption av 95 oktan?

Hur mycket är maxvarv för motorn?

Det krävs en viss effekt för att driva en viss storlek på båt i en viss hastighet. För att driva din båt i 20-22 knop med en given mängd last kommer det att krävas lika många propellerkilowatt oavsett vad för drivkälla som producerar effekten.

Spontant vill jag tro att billigast kör du genom att komma upp i planingshastighet och sen dra av på gasen till det långsammaste det går att köra utan att båten börjar deplacera.

Har du trimplan du kan exprimentera med?

För deplacerande fartyg är kurvan effekt/fart logaritmisk. På ett stort kryssningsfartyg som jag jobbade på krävdes det en 25%-ig effektökning för att öka hastigheten från 20 till 22 knop. 25% i det fallet var ungefär 20,000 hk.

Hur mycket är maxvarv för motorn?

Det krävs en viss effekt för att driva en viss storlek på båt i en viss hastighet. För att driva din båt i 20-22 Har du trimplan du kan exprimentera med?

Jag har försökt leta upp någon siffra som anger maxvarvet men inte hittat.. Har dock sett 6000 nämnas ett par gånger på andra forum.

Saknar trimplan men överväger att investera i det vid tillfälle, om inte annat för att slippa att båten lutar när man gasar på eller när det är påtaglig sidvind.

Jag skulle riva ner gasarna och kolla Reedventilerna.... Om En "flerp" är otät = tvärdålig verkningsgrad på den cyllen... = 200-500 varv, minus på topp
Just my 5 cent

Jag skulle riva ner gasarna och kolla Reedventilerna....

Det låter som ett höst/vinterjobb med andra ord.
Har iofs en extra uppsättning förknasare som jag fick med då jag köpte ett par andra delar. Kanske kan försöka lokalisera om det är fel på någon gasare och bara byta ut denna..

Hur enklast hitta fel på en specifik förgasare/cylinder?

Det låter som ett höst/vinterjobb med andra ord.
Har iofs en extra uppsättning förknasare som jag fick med då jag köpte ett par andra delar. Kanske kan försöka lokalisera om det är fel på någon gasare och bara byta ut denna..

Hur enklast hitta fel på en specifik förgasare/cylinder?

Nope
Det är inget vinter jobb alls...
Är det så att en Reed knasar är det AKUT sjukvård som gäller ,den cyllen går torrt = het = skärskador ....

på de större 2 taktarna med många cylindrar är det busviktigt att de går med lika belastning = ALLA REED ventiler/förgasare måste vara OK:7peta
Inte nog med det, är en cylinder borta/knasar = den gör inte nått nyttigt jobb = 1/6 av effekten borta

Riv Bums om Du misstänker fel på dessa ,, ,Hur svårt kan det vara???:)

PS Reedarna sitter oftast innanför förgasarna i ett eget "fäste"

Jag har försökt leta upp någon siffra som anger maxvarvet men inte hittat.. Har dock sett 6000 nämnas ett par gånger på andra forum.

Saknar trimplan men överväger att investera i det vid tillfälle, om inte annat för att slippa att båten lutar när man gasar på eller när det är påtaglig sidvind.
Maxvarv och max arbetsvarv är inte alltid samma sak.

Men prova låna en mindre propeller och se om du kan få den att gå något billigare. Får den för mycket ser du det på stiften.

här är lite bilder på 225 -175 -150 Suzuki REED ventiler

Hoppas det hjälper

Bifogat

• 225hp.jpg
    225hp.jpg
    7.7 KB · Visningar: 3,016
  • 175.jpg
    175.jpg
    14.4 KB · Visningar: 3,038
  • 150HP.jpg
    150HP.jpg
    7.7 KB · Visningar: 3,112
Riv Bums om Du misstänker fel på dessa ,, ,Hur svårt kan det vara???:)

Jag misstänker inte fel där, jag hade inte hört talas om reedventiler innan du nämnde dem.. ;)
Skall däremot ta mig en titt på stiften vid nästa tur för att se om de kan avslöja något.
Finns det något bra sätt att diagnostisera fram att det skulle vara fel på just reedventilerna?

Jag säger inte att jag "vet" att något är fel. Jag säger egentligen bara att jag fått för mig att den drar lite mer än den borde och att den inte riktigt är så pigg vid fullgas som den borde. Med fru, lillkorv och full tank & helgpackning kommer jag upp i ca 27-28 knop..

Hittade f.ö. en propeller-sida som angav "4500-5500" som "revrange".
Skall se vad jag kommer upp i när jag gasar fullt nästa gång...

Så sant.... den varvar ju en hel del mer när man ligger vid bryggan och frilägesgasar.

Jag menar mer att även om suzuki anger matvarv till t.ex 5500 kanske den arbetar bättre på 5200.

Mycket är avhängigt av bottenprofil och vakt/längd, det enda sättet är att prova sig fram med olika propellrar.

Men min egen lilla femmeters eka drar hiskeligt med soppa med en 115hk, så ett par liter per distans låter inte orealistiskt.

Bifogat

• art-reed.JPG
    art-reed.JPG
    27.2 KB · Visningar: 150
  • Reed.JPG
    Reed.JPG
    54.5 KB · Visningar: 150
Bara å lätta på f-gasar bryggan så ser man dem DiReCt..
....

Innan jag plockar båten ur vattnet och river motorn finns det kanske något sätt jag kan diagnostisera eventuellt fel på reedventilerna? Känns ju lite dumt att plocka båten ur vattnet precis inför semestern med argumentet:
- "Jag upplevde den som lite slö och törstig vilket skulle kunna vara reeds:en vilket kan orsaka att den skär.."

Om någon cylinder går torrt borde det väl synas på stiften?

Men min egen lilla femmeters eka drar hiskeligt med soppa med en 115hk, så ett par liter per distans låter inte orealistiskt.

Skulle vara intressant med lite mer förbrukningsinfo från folk med snarlika familjebåtar med gamla motorer.
När man hittar förbrukningstrådar på andra forum känns det som om 9 av 10 kör antingen öppna, lätta båtar med moderna motorer eller 3-tonsbåtar med långsamma dieslar..

Min gamla kritade plastskorv ser ut som denna härninga.. Byggd för en helg med familjen snarare än toppfart eller bränsleekonomi skulle jag tro så det kanske inte är helt så oväntat med den förbrukning jag har..
boatAd591_1_big.jpg

Innan jag plockar båten ur vattnet och river motorn finns det kanske något sätt jag kan diagnostisera eventuellt fel på reedventilerna? Känns ju lite dumt att plocka båten ur vattnet precis inför semestern med argumentet:
- "Jag upplevde den som lite slö och törstig vilket skulle kunna vara reeds:en vilket kan orsaka att den skär.."

Om någon cylinder går torrt borde det väl synas på stiften?

Ja, eller att den spottar ur soppa ur en av förgasarna.

Ja, eller att den spottar ur soppa ur en av förgasarna.

Jomen bara vissa varv ( låga )

annars tror jag kan man mäta vakumet innanför spjället vid tomgång--- det ska rätt lika mellan förg-paren

Jag har bar märkt det på att helt plötsligt loosar man 2-500 varv på toppgas med lika last ....

dvs den har varva 4800. men helt plötsligt går det inte komma över 4500 , med samma prop ,samma last (ungefär samma last )

Jag har rivit på en gång ( mercklor) och hittat ( lr inte) trasiga Reed "läppar" ( de är orginal av nått fiberskit som åldras)

är helt övertygad om att det finns en massa 2 taktare som kan "piggas" upp på detta sätt.

Jomen bara vissa varv ( låga )

annars tror jag kan man mäta vakumet innanför spjället vid tomgång--- det ska rätt lika mellan förg-paren

Jag har bar märkt det på att helt plötsligt loosar man 2-500 varv på toppgas med lika last ....

dvs den har varva 4800. men helt plötsligt går det inte komma över 4500 , med samma prop ,samma last (ungefär samma last )

Jag har rivit på en gång ( mercklor) och hittat ( lr inte) trasiga Reed "läppar" ( de är orginal av nått fiberskit som åldras)

är helt övertygad om att det finns en massa 2 taktare som kan "piggas" upp på detta sätt.

Absolut, det är en mycket viktig sak att hålla koll på.

Det är obra att ha två magra cylindrar när fyra andra matar på fullt.

Mycket kan utläsas av stiften, det eller rent optiskt kontrollera förgasarna vid gång kan avslöja rätt mycket av bränslefelen som kan uppstå.

Absolut, det är en mycket viktig sak att hålla koll på.

Det är obra att ha två magra cylindrar när fyra andra matar på fullt.

Mycket kan utläsas av stiften, det eller rent optiskt kontrollera förgasarna vid gång kan avslöja rätt mycket av bränslefelen som kan uppstå.

...Hur skulle det yttra sig om membaren i bränslepumparna tröttnat med åren? Borde den bluddra/strypas då eller skulle det kunna yttra sig som nu..
"Jämn och fin"(nåja) motorgång men att den tappar lite på topp?

Edit:
Hittade en burk(spray) med förgasarrengöring... Är det något som är värt att ge sig på och använda?

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...