Tvåtaktseran går i graven 2012, 125 cc ersätts med Moto3!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Grinig idag, Sandström? Här kommer en stor internetkram så du blir glad igen. :KRAM
Inte alls Mattias, mår som en prins! :krama

Blir bara lite trött när bakåtsträvarna ska gråta ut för att framtiden inte låter som det gjorde förr. Men jag är väl en av få som inte saknar 250 ett dugg och tycker att en Moto2-hoj låter gudomligt i jämförelse.

@Svedberg: Sånt sköter min personal ;)
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
125GP har 113db/A och Moto3 har 117db/A som övre gräns i reglementen.

Ja, då är det ju inte det som är orsaken. Tycker att en typisk 250cc 4-takts MX-hoj låter betydligt aggresivare, men där är iofs körsättet helt annorlunda. Vet man ungefärligt effektuttaget på NSF250R än? Bör väl rimligen ligga en bit över en MX-hoj, eller?
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Ja, då är det ju inte det som är orsaken. Tycker att en typisk 250cc 4-takts MX-hoj låter betydligt aggresivare, men där är iofs körsättet helt annorlunda. Vet man ungefärligt effektuttaget på NSF250R än? Bör väl rimligen ligga en bit över en MX-hoj, eller?
Drygt 20hk ser det ut att vara på det som ska motsvara gatuvarianten, CBR250 http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR250R_(2011)#cite_note-Burns2011-0
Men lite bättre avgassytem, agressivare kam och en topp med större ventiler tror jag på en bit över 40hk. Synd att de inte stoppat i närmare 30hk i gatuvarianten, känns lite trist med bara 20hk i en hoj som väger över 150 kg. En 120 kilos hoj och 30hk hade varit riktigt roligt.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Drygt 20hk ser det ut att vara på det som ska motsvara gatuvarianten, CBR250 http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR250R_(2011)#cite_note-Burns2011-0
Men lite bättre avgassytem, agressivare kam och en topp med större ventiler tror jag på en bit över 40hk. Synd att de inte stoppat i närmare 30hk i gatuvarianten, känns lite trist med bara 20hk i en hoj som väger över 150 kg. En 120 kilos hoj och 30hk hade varit riktigt roligt.

Du får nog sätta dig in i detaljerna en aning bättre om du vill vara med och diskutera här...
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
tråkigt ljud.....

Ja, då är det ju inte det som är orsaken. Tycker att en typisk 250cc 4-takts MX-hoj låter betydligt aggresivare, men där är iofs körsättet helt annorlunda. Vet man ungefärligt effektuttaget på NSF250R än? Bör väl rimligen ligga en bit över en MX-hoj, eller?


Ja - det lät inte så kul ju...

Men en MX-hoj är betydligt lägre växlad och varvar ur snabbare - kanske kan ha med det att göra att man upplever MX´n som aggresivare när man bara hör dem....

En tanke bara......

Vi får passa på att njuta av 125orna så länge de är kvar nu.....för snart tyx det bara vara de gamla VHS-banden i garderoben som kan erbjuda riktigt ljud från riktiga maskiner....
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Du får nog sätta dig in i detaljerna en aning bättre om du vill vara med och diskutera här...
Vad är det för detaljer jag inte känner till? :va
Tycker jag läst allt det mesta om den nya moto 3 klassen som finns att tillgå.
Bemöt vad jag skriver istället för att komma med tarvliga kommentarer tardo.
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Exakt VAD spelar prestandan hos en mopedliknande gathoj för fjunisar för roll när man diskuterar en ny raceklass att ersätta 125GP med?


Moto3-hojarna får säkert fina chassien, men att använda encylindriga 4-taktare till roadracing är helt enkelt inte bra (ursäkta mig, alla Supermonoentusiaster!). Med ett saftigt effektuttag kommer jävligt korta serviceintervaller och vibrationsproblem. Enligt förhandsinfon verkar ju Moto3-hojarna använda i det närmaste vara nedtrimmade MX-spisar...trist.

4-cylindriga V-motorer på 250cc hade jag gärna sett, däremot!
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Ja ljudet på hojen var ju lite sådär halvskumt men det jag reagerade på mest var:
vem trodde seriöst att den där musikslingan till klippet skulle göra det tuffare? haha
tur att man inte stod bakom den videon iaf :)
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Exakt VAD spelar prestandan hos en mopedliknande gathoj för fjunisar för roll när man diskuterar en ny raceklass att ersätta 125GP med?


Moto3-hojarna får säkert fina chassien, men att använda encylindriga 4-taktare till roadracing är helt enkelt inte bra (ursäkta mig, alla Supermonoentusiaster!). Med ett saftigt effektuttag kommer jävligt korta serviceintervaller och vibrationsproblem. Enligt förhandsinfon verkar ju Moto3-hojarna använda i det närmaste vara nedtrimmade MX-spisar...trist.

4-cylindriga V-motorer på 250cc hade jag gärna sett, däremot!

Hehe, för att jag och några till i denna tråd verkar intresserade av att ha en :) Att du inte gillar den har jag all respekt för. Men det finns nog ett ganska stort antal personer skulle jag tro, som faktiskt gärna vill ha en sådan hoj i gatuvariant och utbudet på de hojarna är inget vidare i Sverige. Varför jag hoppas att något spännande ska komma från moto 3.

Japp, blir nog endel service på de hojarna och det kommer även bli problem med vibrationer. Men vad jag förståt så gör de redan bättre varvtider än 125 2T klassen, så fort går det :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hehe, för att jag och några till i denna tråd verkar intresserade av att ha en :) Att du inte gillar den har jag all respekt för. Men det finns nog ett ganska stort antal personer skulle jag tro, som faktiskt gärna vill ha en sådan hoj i gatuvariant och utbudet på de hojarna är inget vidare i Sverige. Varför jag hoppas att något spännande ska komma från moto 3.

Fast en Moto3-hoj kommer knappast ha en skruv gemensamt med en 250cc 4t gathoj. Se bara på 125GP-hojarna nu eller MotoGP och Moto2-hojarna, de har ingen motsvarande gatversion. Varför tror du att Moto3 skulle vara annorlunda?

. Enligt förhandsinfon verkar ju Moto3-hojarna använda i det närmaste vara nedtrimmade MX-spisar...trist.
Nedtrimmade? Fantastiskt...

4-cylindriga V-motorer på 250cc hade jag gärna sett, däremot!
Oh yes, det hade varit något. Ärligt talat undrar jag nästan om de extrema begränsningarna av motortyp faktiskt gör racingen dyrare, istället för tvärtom som väl får förmodas vara tanken. Man hindra alla former av innovation, istället slänger man enorma summor på att förfina existerande teknologiska principer.
 
Last edited:

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Hehe, för att jag och några till i denna tråd verkar intresserade av att ha en :) Att du inte gillar den har jag all respekt för. Men det finns nog ett ganska stort antal personer skulle jag tro, som faktiskt gärna vill ha en sådan hoj i gatuvariant och utbudet på de hojarna är inget vidare i Sverige. Varför jag hoppas att något spännande ska komma från moto 3.

Japp, blir nog endel service på de hojarna och det kommer även bli problem med vibrationer. Men vad jag förståt så gör de redan bättre varvtider än 125 2T klassen, så fort går det :)

Köp en Kawa 250 Ninja då, lika gärna som den där Hondan. Typ exakt likadan, dvs. tung, slö och byggd på överblivna delar från nån mopedmodell. Tvi.

Skulle också gärna se var något gjort bättre varvtider på en Moto3-hoj än vad som satts av 125GP?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top