Tvåtaktseran går i graven 2012, 125 cc ersätts med Moto3!

Grinig idag, Sandström? Här kommer en stor internetkram så du blir glad igen. :KRAM
Inte alls Mattias, mår som en prins! :krama

Blir bara lite trött när bakåtsträvarna ska gråta ut för att framtiden inte låter som det gjorde förr. Men jag är väl en av få som inte saknar 250 ett dugg och tycker att en Moto2-hoj låter gudomligt i jämförelse.

@Svedberg: Sånt sköter min personal ;)
 
125GP har 113db/A och Moto3 har 117db/A som övre gräns i reglementen.

Ja, då är det ju inte det som är orsaken. Tycker att en typisk 250cc 4-takts MX-hoj låter betydligt aggresivare, men där är iofs körsättet helt annorlunda. Vet man ungefärligt effektuttaget på NSF250R än? Bör väl rimligen ligga en bit över en MX-hoj, eller?
 
Ja, då är det ju inte det som är orsaken. Tycker att en typisk 250cc 4-takts MX-hoj låter betydligt aggresivare, men där är iofs körsättet helt annorlunda. Vet man ungefärligt effektuttaget på NSF250R än? Bör väl rimligen ligga en bit över en MX-hoj, eller?
Drygt 20hk ser det ut att vara på det som ska motsvara gatuvarianten, CBR250 http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR250R_(2011)#cite_note-Burns2011-0
Men lite bättre avgassytem, agressivare kam och en topp med större ventiler tror jag på en bit över 40hk. Synd att de inte stoppat i närmare 30hk i gatuvarianten, känns lite trist med bara 20hk i en hoj som väger över 150 kg. En 120 kilos hoj och 30hk hade varit riktigt roligt.
 
Drygt 20hk ser det ut att vara på det som ska motsvara gatuvarianten, CBR250 http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_CBR250R_(2011)#cite_note-Burns2011-0
Men lite bättre avgassytem, agressivare kam och en topp med större ventiler tror jag på en bit över 40hk. Synd att de inte stoppat i närmare 30hk i gatuvarianten, känns lite trist med bara 20hk i en hoj som väger över 150 kg. En 120 kilos hoj och 30hk hade varit riktigt roligt.

Du får nog sätta dig in i detaljerna en aning bättre om du vill vara med och diskutera här...
 
tråkigt ljud.....

Ja, då är det ju inte det som är orsaken. Tycker att en typisk 250cc 4-takts MX-hoj låter betydligt aggresivare, men där är iofs körsättet helt annorlunda. Vet man ungefärligt effektuttaget på NSF250R än? Bör väl rimligen ligga en bit över en MX-hoj, eller?


Ja - det lät inte så kul ju...

Men en MX-hoj är betydligt lägre växlad och varvar ur snabbare - kanske kan ha med det att göra att man upplever MX´n som aggresivare när man bara hör dem....

En tanke bara......

Vi får passa på att njuta av 125orna så länge de är kvar nu.....för snart tyx det bara vara de gamla VHS-banden i garderoben som kan erbjuda riktigt ljud från riktiga maskiner....
 
Du får nog sätta dig in i detaljerna en aning bättre om du vill vara med och diskutera här...
Vad är det för detaljer jag inte känner till? :va
Tycker jag läst allt det mesta om den nya moto 3 klassen som finns att tillgå.
Bemöt vad jag skriver istället för att komma med tarvliga kommentarer tardo.
 
Exakt VAD spelar prestandan hos en mopedliknande gathoj för fjunisar för roll när man diskuterar en ny raceklass att ersätta 125GP med?


Moto3-hojarna får säkert fina chassien, men att använda encylindriga 4-taktare till roadracing är helt enkelt inte bra (ursäkta mig, alla Supermonoentusiaster!). Med ett saftigt effektuttag kommer jävligt korta serviceintervaller och vibrationsproblem. Enligt förhandsinfon verkar ju Moto3-hojarna använda i det närmaste vara nedtrimmade MX-spisar...trist.

4-cylindriga V-motorer på 250cc hade jag gärna sett, däremot!
 
Ja ljudet på hojen var ju lite sådär halvskumt men det jag reagerade på mest var:
vem trodde seriöst att den där musikslingan till klippet skulle göra det tuffare? haha
tur att man inte stod bakom den videon iaf :)
 
Exakt VAD spelar prestandan hos en mopedliknande gathoj för fjunisar för roll när man diskuterar en ny raceklass att ersätta 125GP med?


Moto3-hojarna får säkert fina chassien, men att använda encylindriga 4-taktare till roadracing är helt enkelt inte bra (ursäkta mig, alla Supermonoentusiaster!). Med ett saftigt effektuttag kommer jävligt korta serviceintervaller och vibrationsproblem. Enligt förhandsinfon verkar ju Moto3-hojarna använda i det närmaste vara nedtrimmade MX-spisar...trist.

4-cylindriga V-motorer på 250cc hade jag gärna sett, däremot!

Hehe, för att jag och några till i denna tråd verkar intresserade av att ha en :) Att du inte gillar den har jag all respekt för. Men det finns nog ett ganska stort antal personer skulle jag tro, som faktiskt gärna vill ha en sådan hoj i gatuvariant och utbudet på de hojarna är inget vidare i Sverige. Varför jag hoppas att något spännande ska komma från moto 3.

Japp, blir nog endel service på de hojarna och det kommer även bli problem med vibrationer. Men vad jag förståt så gör de redan bättre varvtider än 125 2T klassen, så fort går det :)
 
Hehe, för att jag och några till i denna tråd verkar intresserade av att ha en :) Att du inte gillar den har jag all respekt för. Men det finns nog ett ganska stort antal personer skulle jag tro, som faktiskt gärna vill ha en sådan hoj i gatuvariant och utbudet på de hojarna är inget vidare i Sverige. Varför jag hoppas att något spännande ska komma från moto 3.

Fast en Moto3-hoj kommer knappast ha en skruv gemensamt med en 250cc 4t gathoj. Se bara på 125GP-hojarna nu eller MotoGP och Moto2-hojarna, de har ingen motsvarande gatversion. Varför tror du att Moto3 skulle vara annorlunda?

. Enligt förhandsinfon verkar ju Moto3-hojarna använda i det närmaste vara nedtrimmade MX-spisar...trist.
Nedtrimmade? Fantastiskt...

4-cylindriga V-motorer på 250cc hade jag gärna sett, däremot!
Oh yes, det hade varit något. Ärligt talat undrar jag nästan om de extrema begränsningarna av motortyp faktiskt gör racingen dyrare, istället för tvärtom som väl får förmodas vara tanken. Man hindra alla former av innovation, istället slänger man enorma summor på att förfina existerande teknologiska principer.
 
Last edited:
Hehe, för att jag och några till i denna tråd verkar intresserade av att ha en :) Att du inte gillar den har jag all respekt för. Men det finns nog ett ganska stort antal personer skulle jag tro, som faktiskt gärna vill ha en sådan hoj i gatuvariant och utbudet på de hojarna är inget vidare i Sverige. Varför jag hoppas att något spännande ska komma från moto 3.

Japp, blir nog endel service på de hojarna och det kommer även bli problem med vibrationer. Men vad jag förståt så gör de redan bättre varvtider än 125 2T klassen, så fort går det :)

Köp en Kawa 250 Ninja då, lika gärna som den där Hondan. Typ exakt likadan, dvs. tung, slö och byggd på överblivna delar från nån mopedmodell. Tvi.

Skulle också gärna se var något gjort bättre varvtider på en Moto3-hoj än vad som satts av 125GP?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top