Tvåtakts vevparti service?

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Tjabba!

Har plockat ut vevpartiet ur min Aprilia RS250.
Tänkte stoppa i nya ramlager bara för att jag kan. Men vill gärna kolla medans allt är ute om vevpartiet är 100% och med minimalt "runout" ( Är Runout vad man kallar balansering? )

Någon som vet vart jag kan lämna bort detta?

w0jw.jpg

Last edited:
Jag renoverade en encylindrig 125:a för ca tio år sedan, då gjorde en firma jag tror hette Motorservice i Timmele byte av vevstake plus riktning efteråt.

Funkade väldigt bra.
Han var ingen ungdom då, vet inte om han håller på ännu men får du inga bättre svar har du åtminstone något.

Runout, är inte det skevhet?

Efter att kollat en "crank truing basics" så säger dom i videon "What many people dont realize it that by truing a crankshaft, you are only checking its runout"

Så jag behöver balansera vevpartiet helt enkelt?

Motortjänst i Timmele har bytt ägare och ägnar sig mest åt fyrhjulingar och liknande, Men Stigs Motormekaniska i Axvall är erkänt duktiga.

Med runout menar man vevaxelns rikt/kast inte balansering, runout justeras genom vinkel på skinkorna samt förskjutning av skinkorna på axeltappen.

Efter byte av ramlager samt vevlager så måste runout kontrolleras och justeras, balansering behövs ej på en oskadad standard axel.

Last edited:
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...