svartakatten
Ny medlem
Håller med om att bränsleförbrukningen har minskat rejält. Under vissa förhållanden är 2t snöskotrar tom bränslesnålare än 4t. Rotax 800 powertek har förgasare och är grymt snål, sdi motorerna (600&1000cc) snäppet bättre. SDI=Semi-direction injection. Ingen av dessa är ngn lågeffektmotor. 600an ligger på ca 116hk,800an ca 140hk och 1000cc ca170hk. Och då vid mycket låga varv om man jämför med vad en mc brukar varva (ca8000rpm beroede på modell). Alltså finns det utrymme för effektökning "bara" genom högre rpm.Tillförlitligheten har också ökat genom elektroniska hängslen och livremmar.Tex knacksensor, pipsensor.
Inte för att jag tycker min superduke går dåligt....inte alls.
Men jämfört med en modern 2t är det lite Briggs&Stratton snöslunga över den......ljudmässigt
Tror ej 2t kommer inom mc,men det vore skoj om ngn vågade prova med en liten, lätt, smäcker och modern 600cc på dryga 120hk.
Inte för att jag tycker min superduke går dåligt....inte alls.
Men jämfört med en modern 2t är det lite Briggs&Stratton snöslunga över den......ljudmässigt

Tror ej 2t kommer inom mc,men det vore skoj om ngn vågade prova med en liten, lätt, smäcker och modern 600cc på dryga 120hk.