Tvåtakt vs. fyrtakt

Skulle du kunna tänka dig en tvåtaktare?


  • Antal röstningar
    0
Håller med om att bränsleförbrukningen har minskat rejält. Under vissa förhållanden är 2t snöskotrar tom bränslesnålare än 4t. Rotax 800 powertek har förgasare och är grymt snål, sdi motorerna (600&1000cc) snäppet bättre. SDI=Semi-direction injection. Ingen av dessa är ngn lågeffektmotor. 600an ligger på ca 116hk,800an ca 140hk och 1000cc ca170hk. Och då vid mycket låga varv om man jämför med vad en mc brukar varva (ca8000rpm beroede på modell). Alltså finns det utrymme för effektökning "bara" genom högre rpm.Tillförlitligheten har också ökat genom elektroniska hängslen och livremmar.Tex knacksensor, pipsensor.
Inte för att jag tycker min superduke går dåligt....inte alls.
Men jämfört med en modern 2t är det lite Briggs&Stratton snöslunga över den......ljudmässigt :)
Tror ej 2t kommer inom mc,men det vore skoj om ngn vågade prova med en liten, lätt, smäcker och modern 600cc på dryga 120hk.
 
2851256 Det har du säkert rätt i! Jag vet inte modellnamnen.
Misstänkte att du kanske tänkt dig en nyare.
Inte så gott om dom i sverige, men det verkar som att du kanske redan har nån gång.
Hmm, inte ännu. Det som väntar min hoj är en komplett genomgång av motor och växellåda. Under den tiden ska jag försöka leta efter en lämplig ram att bygga på. Hur är det med en importerad ram? Kan den användas att bygga ett gatlagligt fordon på?
 
Visst hade det vatt en ul grej, jag hade en RD 350 för tusen år sen men jag älskade den hojen pga av karaktären och ljudet. Så visst tvåtakt bättre än dom flesta har mitt gillande :tummenupp
 
tvitakt gentemot fyrtakt

Frågan har ställts förrut och de enda som försvarar tvitaktarna är så vitt jag vet tvitaktsmaffian. Vad är det egentligen som talar för tvåtakt kontra dagens fyrtaktsteknik. Vad är det som saknas med dagens teknik, det kan knappast vara vridet samt jämn effekt, det är ju inte direkt tvåtaktarnas starka sida. Toppeffekt finns ju så det räcker med dagens hojar och varvvilligheten hålls ju uppe ändå. Visst var det coolt när Mad Max och Doohan regerade men den tiden precis som dinosauriernas tid, förbi..., länge leve fyrtakt


Men visst tusan skulle man vilja ha en rs 250 till banan :yoparty
 
Last edited:
tvitakt gentemot fyrtakt

Frågan har ställts förrut och de enda som försvarar tvitaktarna är så vitt jag vet tvitaktsmaffian. Vad är det egentligen som talar för tvåtakt kontra dagens fyrtaktsteknik. Vad är det som saknas med dagens teknik, det kan knappast vara vridet samt jämn effekt, det är ju inte direkt tvåtaktarnas starka sida. Toppeffekt finns ju så det räcker med dagens hojar och varvvilligheten hålls ju uppe ändå. Visst var det coolt när Mad Max och Doohan regerade men den tiden precis som dinosauriernas tid, förbi..., länge leve fyrtakt


Men visst tusan skulle man vilja ha en rs 250 till banan :yoparty

Vridet är det knappast fel på. Jämför dessa bromskurvor:
Yamaha Rx1 1000cc 4t (R1 baserad) : http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/yamaha/rx1/yamrx1maxximum.jpg
Skidoo 800cc 2t: http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/sd/-04/summit800-04.jpg
4t behöver över 2000rpm mer än 2t för att få toppeffekt,och ligger ändå efter. Har ingenting mot 4t men tycker 2t har för dåligt rykte. Moderna 4t jämförs ofta med 70-80tals 2t teknik, blir lite orättvist då.
Dock håller jag 4t som mer driftsäkert.
 
Vridet är det knappast fel på. Jämför dessa bromskurvor:
Yamaha Rx1 1000cc 4t (R1 baserad) : http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/yamaha/rx1/yamrx1maxximum.jpg
Skidoo 800cc 2t: http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/sd/-04/summit800-04.jpg
4t behöver över 2000rpm mer än 2t för att få toppeffekt,och ligger ändå efter. Har ingenting mot 4t men tycker 2t har för dåligt rykte. Moderna 4t jämförs ofta med 70-80tals 2t teknik, blir lite orättvist då.
Dock håller jag 4t som mer driftsäkert.

Det finns ingen jag känner som har kört en 500cc tvåtaktscross och sedan en 500 fyrtaktsscross och som sedan inte tycker att tvåtaktaren hade bättre vrid.
/J
 
Vanlig upfattning annars att blåtaktarna totalt saknar bottenvrid.
"Gemene man" utgår antagligen från erfarenheterna från sin söndertrimmade moped...
Trialcyklarna har oftast tvåtaktare, byggda för max bottenknuff.
Samma med husqvarnas gamla, stora tvåtaktare.
Effektuttaget var ungefär samma oavsett cylindervolym.
 
Det finns ingen jag känner som har kört en 500cc tvåtaktscross och sedan en 500 fyrtaktsscross och som sedan inte tycker att tvåtaktaren hade bättre vrid.
/J

Instämmer till 100%!!!!
Visst har 4 taktarna ngr fördelar som motorbroms jämnare gasrespons m.m fast 500 2taktarna kommer alltid vara, kunga hojen som tar dig till det allra ytersta... Så är det! :D
 
nånting i stil med en rs 250 bara att med större motor på ca 100hp och låg vikt är ju ett recept som alla raceputten måste gilla oavsett om dom föredrar fyrtakt eller har jag fel?:confused:
 
Vridet är det knappast fel på. Jämför dessa bromskurvor:
Yamaha Rx1 1000cc 4t (R1 baserad) : http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/yamaha/rx1/yamrx1maxximum.jpg
Skidoo 800cc 2t: http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/sd/-04/summit800-04.jpg
4t behöver över 2000rpm mer än 2t för att få toppeffekt,och ligger ändå efter. Har ingenting mot 4t men tycker 2t har för dåligt rykte. Moderna 4t jämförs ofta med 70-80tals 2t teknik, blir lite orättvist då.
Dock håller jag 4t som mer driftsäkert.

Själv skulle jag vilja påstå att dessa effektkurvor talar för sig själva, och därmed sällar jag mig till 2-t maffian.
 
Kan inget om snöskotrar, men varför är det så dåligt vrid i 4-taktarn?? Borde ju vara upp åt minst 100 Nm
 
bara jag som starkt ogillar tvåtakts-ljudet? :va

Vilket "tvåtakts-ljud"?

Är det en båtmotor? Vinandet från en EU-moped? Det trötta brölandet från en Puch Dakota? Det trumhinnepulveriserande ylet från en precis på gränsen-bestyckad Aprilia RSW250, eller det ondskefulla snörvlande vrålet från en 500cc V4 GP-racer?

Det finns fantastiska tvåtaktsljud precis som det finns trista, precis som med fyrtaktare och motorer överlag.
 
Vridet är det knappast fel på. Jämför dessa bromskurvor:
Yamaha Rx1 1000cc 4t (R1 baserad) : http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/yamaha/rx1/yamrx1maxximum.jpg
Skidoo 800cc 2t: http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/sd/-04/summit800-04.jpg
4t behöver över 2000rpm mer än 2t för att få toppeffekt,och ligger ändå efter. Har ingenting mot 4t men tycker 2t har för dåligt rykte. Moderna 4t jämförs ofta med 70-80tals 2t teknik, blir lite orättvist då.
Dock håller jag 4t som mer driftsäkert.

Kommer du ihåg för några år sedan då var ju snacket om att 2 taktarnas tid var förbi när 4t gjorde sitt intåg.
Vips vad hände 2t fick konkurans och började utvecklas framför allt bränsleförbrukningsmässigt och därmed förbättrade emisioner.

Vist borde det gå att få fram liknade motorer till MC skotrarna är ju begränsade av att variatorerna inte trivs över 8000RPM.

En 1000 trippel i ett modern sporthojschassi mums

Kan inget om snöskotrar, men varför är det så dåligt vrid i 4-taktarn?? Borde ju vara upp åt minst 100 Nm

Kan ju bero på hur och var man plockade ut effekten, men det kanske inte är mycket mer effekt i dem.
 
Last edited:
Mitt exempel med bromskurvorna är egentligen orättvis.
Jämföra en 2t800 med en 4t1000 är inte helt lagligt.
2taktaren är för stor för att rättvist jämföras med 4t.
 
Modern 2t med human förbrukning i ett bra chassi,Ge mig!

RDn är ju lite spetsig i karaktären om man jämför med feltaktaren,chassit är ju inte direkt någon dröm heller men på väg har jag roligare på gamlingen ändå,finns lite karaktär där.

Förbrukningen på R6an ligger väl kanske uppåt 0,7-0,8 beroende vad kul man har,ska jag upp högre tycker jag det börjar bli riktigt farligt,lite sansad lek med RDn så fick jag soppatorsk 3km hemifrån efter 7 mil på 10 liter,det begränsar lusten att snurra runt på heltid med den,men fan vad gött det låter.

Slirkoppling blir ju onödig med,viktbesparning!

Riktigt synd att utvecklingen stannade på dom på hojsidan,undrar hur en -09a RD skulle stå sig.....

Henrik
 
Vanlig upfattning annars att blåtaktarna totalt saknar bottenvrid.
"Gemene man" utgår antagligen från erfarenheterna från sin söndertrimmade moped...
Trialcyklarna har oftast tvåtaktare, byggda för max bottenknuff.
Samma med husqvarnas gamla, stora tvåtaktare.
Effektuttaget var ungefär samma oavsett cylindervolym.
Ja det stämmer,för den som har läst ny teknik så har det pratats om en ny
motor som både är fyrtakt o två takt i ett.
Där två takten står för botten vridet sen tar fyrtakten över upp till toppvarv.
Märkligt men sant.
Inget fel på fyrtakt har man lysnat på Agostini när han åker 3 cyl MV agusta
då ryser man av välbehag.:)
 
Ja det stämmer,för den som har läst ny teknik så har det pratats om en ny
motor som både är fyrtakt o två takt i ett.
Där två takten står för botten vridet sen tar fyrtakten över upp till toppvarv.
Märkligt men sant.
Inget fel på fyrtakt har man lysnat på Agostini när han åker 3 cyl MV agusta
då ryser man av välbehag.:)

Både 2-takt och 4-takt?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top