tvåans växel hoppar ur

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Är lite sugen på en Dr 750 som finns på blocket men tvåans växel hoppar ur när man kör. är detta svårt att fixa själv. vad tar en verkstad för att fixa detta. Är tacksam för alla svar.

brukar väl vara drevet som är kasst.. sönderslitet och dags för att byta. Krävs ju att du spräcker motorn.. inte så kul kanske de första du gör när du köper en hoj.

Är hojen satt till rätt pris för att felet finns på den så är det väl ok!
Du får byta 2 drev olja och lite packningar! (Vanligast att det är så)

Kan hamna på 3-4000 om du gör det själv.
Lägg till arbets kostnad om du lämnar in!

Är du lite meck kunnig så fixar du det med en mekhandbok till hands på en helg ungefär!

Rydde;

Jag har sett den hojen på blocket också.
Jag vill inte vara "bromskloss", men detta är ett förhållandevis
svårt och dyrt fel att laga. Klarar du att göra allt själv så blir det billigare
förstås. Det kan vara betydligt mer än bara ett par drev som är trasiga, tex ytterligare drev, shiftgafflar och kulissrulle. Allt detta summeras givetvis ihop och kan bli en ganska stor slant till slut. Skall du dessutom betala en verkstad att göra detta så blir det garanterat inte gratis. Jämför detta pris med en nyare hoj med (potentiellt) färre fel.
Jag talar delvis av egen erfarenhet, tyvärr.

Slutligen en allmän reflektion, inte riktad åt något speciellt håll:
Säljare har en tendens att övervärdera sina gamla hojar något helt groteskt.

Underskatta inte hur mkt jobb det är att fixa. Det handlar om en komplett nermontering av motor inkl ventilmekanism, vevaxel, du behöver skaffa alla packningar/tätningar som behövs vid återmonteringen. Du behöver ha alla verktyg som behövs fö det hela och garageyta att jobba + tid. Och du behöver förstå dig på motortypen och kunna få ihop ventilmekanismen igen. För en rutinerad mek kan det ta en helg, för en nybörjare som tappar sugen emellanåt kan det ta ett halvår tills man fått ihop allt så det fungerar. Man skall inte utesluta att något går fel efter monteringen så man får ta ner den igen. Verkstan kanske tar 10000 för att göra jobbet. Var glad att säljaren berättade om felet, det är många som köpt hojar och fått upptäcka det senare. För rätt köpare kan det vara en bra affär om priset är rätt, men är man inte den personen så är det bäst att köpa en körklar.

Inte säkert att det är dreven. Det kan lika gärna vara växelförargaffeln som fått sig en "feting" vid missad växel, och därmed är krokig och inte tvingar in hundbenen i varann.

Ja det kan ju givetvis vara en kombination av dessa två oxå, då en krokig växelgaffel leder till sämre ingrepp, som i sin tur leder till slitna tappar (dog bones).

SEN kan det ju oxå vara växelmekanismen som roterar växeltrumman, som bara behöver trimmas. Vet inte hur det ser ut på suka, men vissa tillverkare har excenterjustering på stoppen, så det KAN ju vara en sån sak oxå...

I övrigt håller jag med Gunnar, att det ena leder till det andra, och det går både tid och pengar. Jag vet hur jag själv är. 1994 hade jag tre lådor med spraymålade delar... Jag skulle "bara" bygga en körbar hoj...
Det slutade med en komplett originalare... en Honda -72:a
Först byttes EN kupolmutter mot en blankare.... sen var cirkusen igång! Fullskaligt vansinne! :-)
Fast det är KUL! man lär sig mycket, och "man vet vad man har" sen.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år