Två teknikfrågor

• Thread starter Thread starter Tjita1
  • Start date Start date

Tjita1

Guest
Hoj enligt signaturen.

1. Kan man sätta i en 100/90W H4 i huvudstrålkastaren, eller brönner man sönder reflektorn då? Bländar det mycket?

2. Hojen har original 16 tänder fram, 47 bak, 112 länkar på 520-kedja. Om jag byter till 45 bak, måste jag korta kedjan, eller klarar det sig? Den är nämligen surrig som fan i högre fart.

Det var det. Tack på förhand! :hej

Ja du bränner reflektorn snabbare än med standard men de tar några tusen mil, bländar för det inte om de är rätt ljudbild.

Hur mycket kan du flytta tillbaka hjulet? Mer än en cm? Då klarar du dig.

Och en följdsak på det här med kablar. Många motorcyklar har tunna kablar för att de inte ska ta plats i kabelstammar och liknande, plus att de kan vara längre än nödvändigt. Så även med en starkare lampa så kanske man inte får ut den effekt man önskar ändå.

Så tycker man att man har dåligt lyse kan en av de första sakerna vara att dra en ny avsäkrad matning fram till lyktorna.

Och en följdsak på det här med kablar. Många motorcyklar har tunna kablar för att de inte ska ta plats i kabelstammar och liknande, plus att de kan vara längre än nödvändigt. Så även med en starkare lampa så kanske man inte får ut den effekt man önskar ändå.

Så tycker man att man har dåligt lyse kan en av de första sakerna vara att dra en ny avsäkrad matning fram till lyktorna.

+1 på den. Brukar finnas mycket ljus att få bara genom att dra grövre kablar. Jag har nyss dragit nya 2.5 mm² kablar till originallyset och kommer köra 100 W i hellyset och standard 55 W i halvlyset. Har du H4 med hel- och halvlyse i samma skulle jag nog hålla mig till standard 55 W.

Här är en ganska bra guide: http://www.instructables.com/id/How-to-make-a-headlight-wiring-relay-kit/?ALLSTEPS

Jag köpte en Golf II för en massa år sen, med extraljus, som lös, men inte mycket mer. En dag hade jag plötsligt mycket bättre helljus, en extraljuslampa hade gått sönder, och då fick den som var kvar full spänning! Dom hade dragit med tunnaste kabeln dom hittade, och spänningsfallet blev enormt! Med 6mm²-kablar, ett relä och en säkring per lampa blev det helt klart mycket bättre tryck :tummenupp

I hojen satte jag i Osram Nightbreaker, grym skillnad mot det som satt där innan, den slår många bilar i heljus :tummenupp Så bara rätt lampor gör stor skillnad. Nackdelen är något kortare livslängd, men det känns som det kvittar på ett nöjesfordon som bara används drygt halva året.

Jag byggde om elsystemet ocg drog feta kablar fram till reläna.

Jag har dubbelreflektor så jag har 55/60 på ena och 90/100 på andra.

Jag kan stänga av 90/100 reflektorn och köra på 55/60an sommartid när det är varmt - nattetid och på vintern så kör man ju med båda då klarar det sig lätt.
Skulle inte köra 90/100 på en sommarhoj...
Jag kan desutom köra med alla trådar tända 55+60+90+100 - blir just som fan:hihi.

Kedjan:
Det bästa är väl alltid att gå upp på framdrevet. Dock, när jag klickar på en sida så verkar det inte finnas ett större drev fram(ryms förmodligen inte)

När jag ändrar till 45 drev på di hoj så vill sidan ha en 110 kedja till den. Innebär ju inte att det är rätt.

Köp ett 45 drev. Funkar det inte med kedjan, så kapa det......
Två drev är inte sådär supermycket. Går väl att räkna ut, men förmodligen inte ens en kugg fram. Kanske överväga 44 istället?

Xenonkonvertera helljuset så drar det mycket mindre ström och du kan då behålla den lilla kabeldiametern, blir dock svårt om det är hel och halvljus i samma lampa tror jag :gnissla

Kedjan:
Det bästa är väl alltid att gå upp på framdrevet. Dock, när jag klickar på en sida så verkar det inte finnas ett större drev fram(ryms förmodligen inte)

När jag ändrar till 45 drev på di hoj så vill sidan ha en 110 kedja till den. Innebär ju inte att det är rätt.

Köp ett 45 drev. Funkar det inte med kedjan, så kapa det......
Två drev är inte sådär supermycket. Går väl att räkna ut, men förmodligen inte ens en kugg fram. Kanske överväga 44 istället?

Tumregel är att tre kugg bak är samma som en fram då bak oftast är tre gånger så stort tex 15 fram 45 bak. Och jag skulle nog inte drevs upp mer för då tappar du rätt mycket acceleration på en såpass motorsvag hoj

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti