Hejsan. Jag har två inte alltför tuffa problem med min Cagiva Freccia 125:a.
Det första problemet är ett konstant problem.
Det är så att hojjen har svårt för att "ta sig förbi" 5000 varv/min. Gasar man från säg 3000rpm så blir det alltid ett hack när man kommer till just 5000rpm, och man är tvungen att "jojja" lite med gasen, t.ex. minska gaspådraget. Hur tvungen man är att göra detta beror på växelvalet såklart. Är det en hög växel går det inte att passera 5000rpm utan jojjandet, men med en lägre växel kommer man förbi hacket utan att behöva jojja, dock blir det ett litet hack som fördröjer accelerationen.
Detta hack känns ungefär som att effekten slås av och på, ett antal gånger på några ynka sekunder. Vilket gör att hojjen känns väldigt olustig.
Det andra problemet är i sig inte så konstigt, och jag både hoppas och tror ni vet svaret.
Det är så att under våren, när man ibland åkte när det var nollgradigt, så gick hojjen väldigt fint när man gasade fullt. Nu dock så är det en helt annan femma.
När sommaren kom och luften blev som den blev så kan jag i princip inte gasa fullt längre. Hojjen hackar och beter sig allmänt konstigt. När man då istället minskar gaspådraget så kommer vridet som vanligt och hojjen går fint, dock inte samma pulver som när det var vår.
Jag kan även uppleva, på morgnarna, om jag glömt choken på, att hojjen går bättre (nu på sommaren). En gång trodde jag kolven jackat sig själv eller nåt då hojjen gick som ett skott. Dock när jag svängde av motorvägen och kom till en rondell och hojjen dog så fort jag drog in kopplingen så fatta jag ju ganska snabbt att choken var fullt pådragen och jag tänkte genast att hojjen måste gått bättre pga. det (man kör ju fullt gaspådrag hela motorvägen i princip med denna 125:a).
Lite småinfo som kanske kan hjälpa:
Vridmomentet kommer vid 7000-9500 varv. Anledningen är att hojjen har en avgasventil som öppnar vid just 7000 varv.
Förra året pajjade avgasventilen, men jag körde med hojjen runt 50 mil med det ändå, då jag inte hade tid att mecka och hojjen gick att köra rätt hyffsat med ändå. Ventilen blev bytt i juli förra året, men den gamla såg allt annat än rolig ut. Därför kan jag tänka mig att kolven kanske har tagit skada av detta eller något, så att hojjen nu går som den gör vid 5000rpm?
Hoppas ni orkar läsa texten och att det kanske ringer nån klocka..
Tack på förhand!
Det första problemet är ett konstant problem.
Det är så att hojjen har svårt för att "ta sig förbi" 5000 varv/min. Gasar man från säg 3000rpm så blir det alltid ett hack när man kommer till just 5000rpm, och man är tvungen att "jojja" lite med gasen, t.ex. minska gaspådraget. Hur tvungen man är att göra detta beror på växelvalet såklart. Är det en hög växel går det inte att passera 5000rpm utan jojjandet, men med en lägre växel kommer man förbi hacket utan att behöva jojja, dock blir det ett litet hack som fördröjer accelerationen.
Detta hack känns ungefär som att effekten slås av och på, ett antal gånger på några ynka sekunder. Vilket gör att hojjen känns väldigt olustig.

Det andra problemet är i sig inte så konstigt, och jag både hoppas och tror ni vet svaret.
Det är så att under våren, när man ibland åkte när det var nollgradigt, så gick hojjen väldigt fint när man gasade fullt. Nu dock så är det en helt annan femma.
När sommaren kom och luften blev som den blev så kan jag i princip inte gasa fullt längre. Hojjen hackar och beter sig allmänt konstigt. När man då istället minskar gaspådraget så kommer vridet som vanligt och hojjen går fint, dock inte samma pulver som när det var vår.
Jag kan även uppleva, på morgnarna, om jag glömt choken på, att hojjen går bättre (nu på sommaren). En gång trodde jag kolven jackat sig själv eller nåt då hojjen gick som ett skott. Dock när jag svängde av motorvägen och kom till en rondell och hojjen dog så fort jag drog in kopplingen så fatta jag ju ganska snabbt att choken var fullt pådragen och jag tänkte genast att hojjen måste gått bättre pga. det (man kör ju fullt gaspådrag hela motorvägen i princip med denna 125:a).
Lite småinfo som kanske kan hjälpa:
Vridmomentet kommer vid 7000-9500 varv. Anledningen är att hojjen har en avgasventil som öppnar vid just 7000 varv.
Förra året pajjade avgasventilen, men jag körde med hojjen runt 50 mil med det ändå, då jag inte hade tid att mecka och hojjen gick att köra rätt hyffsat med ändå. Ventilen blev bytt i juli förra året, men den gamla såg allt annat än rolig ut. Därför kan jag tänka mig att kolven kanske har tagit skada av detta eller något, så att hojjen nu går som den gör vid 5000rpm?
Hoppas ni orkar läsa texten och att det kanske ringer nån klocka..
Tack på förhand!
