Två-taktsguru sökes! (förgasarinställning?)

MBN_MAN

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
Yamaha TTE 1996
Hejsan. Jag har två inte alltför tuffa problem med min Cagiva Freccia 125:a.

Det första problemet är ett konstant problem.
Det är så att hojjen har svårt för att "ta sig förbi" 5000 varv/min. Gasar man från säg 3000rpm så blir det alltid ett hack när man kommer till just 5000rpm, och man är tvungen att "jojja" lite med gasen, t.ex. minska gaspådraget. Hur tvungen man är att göra detta beror på växelvalet såklart. Är det en hög växel går det inte att passera 5000rpm utan jojjandet, men med en lägre växel kommer man förbi hacket utan att behöva jojja, dock blir det ett litet hack som fördröjer accelerationen.
Detta hack känns ungefär som att effekten slås av och på, ett antal gånger på några ynka sekunder. Vilket gör att hojjen känns väldigt olustig.:tummenner

Det andra problemet är i sig inte så konstigt, och jag både hoppas och tror ni vet svaret.
Det är så att under våren, när man ibland åkte när det var nollgradigt, så gick hojjen väldigt fint när man gasade fullt. Nu dock så är det en helt annan femma.
När sommaren kom och luften blev som den blev så kan jag i princip inte gasa fullt längre. Hojjen hackar och beter sig allmänt konstigt. När man då istället minskar gaspådraget så kommer vridet som vanligt och hojjen går fint, dock inte samma pulver som när det var vår.
Jag kan även uppleva, på morgnarna, om jag glömt choken på, att hojjen går bättre (nu på sommaren). En gång trodde jag kolven jackat sig själv eller nåt då hojjen gick som ett skott. Dock när jag svängde av motorvägen och kom till en rondell och hojjen dog så fort jag drog in kopplingen så fatta jag ju ganska snabbt att choken var fullt pådragen och jag tänkte genast att hojjen måste gått bättre pga. det (man kör ju fullt gaspådrag hela motorvägen i princip med denna 125:a).

Lite småinfo som kanske kan hjälpa:
Vridmomentet kommer vid 7000-9500 varv. Anledningen är att hojjen har en avgasventil som öppnar vid just 7000 varv.
Förra året pajjade avgasventilen, men jag körde med hojjen runt 50 mil med det ändå, då jag inte hade tid att mecka och hojjen gick att köra rätt hyffsat med ändå. Ventilen blev bytt i juli förra året, men den gamla såg allt annat än rolig ut. Därför kan jag tänka mig att kolven kanske har tagit skada av detta eller något, så att hojjen nu går som den gör vid 5000rpm?

Hoppas ni orkar läsa texten och att det kanske ringer nån klocka..
Tack på förhand!:Bugar
 
tycker att det låter som att den går snålt, får för lite soppa:va Rejäl rengöring av fjucken verkar den vara i behov av:tummenupp. Flottör huset kan bli fullt av oxider och gammalt "soppaslem":gnissla som sätter igen lågfarts,huvudmunstycke å nålmunstycke(spridarrör). Sen kan det oxå kommit in damm å skit via hålen runt luftskruven. räkna hur mycket (ex. 1½varv)du kan skruva in luft innan du börja muttra isär allt. Kolla att luftfilter e' helt osv.

//Lycka till, M:tummenupp
 
Hej:)

Hmmm låter inte så konstigt endå faktiskt,visst kan kolven
vara skadad men det borte den som böt ventilen informerat om?
En tvåtaktare kan gå väldigt olika beroende på väder,mycket syre,lite syre,lufttryck,temperatur osv.
Att den går dåligt vid 5000v/m kan ha med buller nivån att göra
läste någonstans att aprilias 125:or mätte bullret vid ett visst
varvtal så att man medvetet bröt tändningen vid typ 5000v/m för
att db skulle vara så låg som möjligt för att få sälja till allmänheten.
Det kan gälla din med.
 
Kunkel skrev:
tycker att det låter som att den går snålt, får för lite soppa Rejäl rengöring av fjucken verkar den vara i behov av. Flottör huset kan bli fullt av oxider och gammalt "soppaslem" som sätter igen lågfarts,huvudmunstycke å nålmunstycke(spridarrör). Sen kan det oxå kommit in damm å skit via hålen runt luftskruven. räkna hur mycket (ex. 1½varv)du kan skruva in luft innan du börja muttra isär allt. Kolla att luftfilter e' helt osv.

//Lycka till, M

Förgasaren som sitter i har bara gått ett år nu. Men det verkar vara en fin idé att rengöra skiten:tummenupp

Hej:)

Hmmm låter inte så konstigt endå faktiskt,visst kan kolven
vara skadad men det borte den som böt ventilen informerat om?

Den som böt ventilen var jag själv. Jag lyfte aldrig själva cylindern och kollade hur kolven såg ut exakt, utan bara lätta lite på toppen och kikade så det stod rätt till. Kommer dock inte ihåg hur noga jag var.

Diezel skrev:
Slå en pling till Christer på www.braigasen.com han kan säkert hjälpa dig.

Tackar!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top