två snabba mekfrågor om ktm 525

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
när man ska lossa framdrevet, är det då som vanligt att man skruvar motsols för att lossa och medsols för att skuva åt? jag har dragit uta helvete motsols på mitt och det lossnar inte.

när man har lossat framdämparna och ska skruva dit dom igen, hur hårt ska man då dra skruvarna som håller dämparna på plats? alltså skruvarna uppe vid styrkronan och så. vill gärna dra det helt korrekt med momentnyckel.

jag undrar även om man måste montera tillbaka dämparna på något visst sätt. när man monterar dom nertill vid framhjulet så är det vissa moment man ska göra för att dämparna ska hamna i korrekt position(dra åt vissa skruvar, pumpa framdämparen upp och ner, dra åt vissa andra osv...). finns det något sånt som måste göras vid styrkronan?

drevet får du nog ta i hårdare på. är gängat på "vanligt" vis.
skruvarna i styrkronan är 12 eller 14 Nm har jag för mej.
i manualen står hur man får framhjulet rakt. man ska "pumpa" precis som du skriver.

Framdrevet Är det en vanlig skruv så motsols för att lossa. Det kan ju funka bra om du har en mutterdragare så lossar den direkt.

På sxs styrkrona så står det 12 Nm men den har en extra skruv på ena styrkronan så jag vet inte om du måste dra nåt mer. Däremot kan du behöva efterdra dem nån gång då de spänner ut sig lite.

tack för svaren. tre nya frågor dök upp nu.

1. jag har plockat isär framdämparna helt och bytt packboxen inne i dämparen. jag lyckas dock inte pressa in den i "röret". har ni något knep för att pressa in packboxen i röret utan att ha sönder den. jag snackar alltså om packboxen som sitter innaför "låsbrickan".

2. packboxen som jag pratar om i fråga ett var i mycket bra skick. den satt väldigt tight, ändå hade nästan all olja läckt ur dämparen. den ytter packboxen är dock mycket slappare, alltså den som sitter längst ut i röret. jag trodde att den inre var den viktigaste när det gäller att stoppa läkage. om den inre är tät och den yttre läcker borde väl inte göra så mycket?

3. sista frågan är bara en liten oviktig fråga. packboxarna är så förbannat dyra. jag köper dom hos dirtbike stockholm och en packbox kostar 130kr typ. känns som att man säkert kan köpa likadana sjukt mycket billigaer någon annanstans. kan man det?

tack för svaren. tre nya frågor dök upp nu.

1. jag har plockat isär framdämparna helt och bytt packboxen inne i dämparen. jag lyckas dock inte pressa in den i "röret". har ni något knep för att pressa in packboxen i röret utan att ha sönder den. jag snackar alltså om packboxen som sitter innaför "låsbrickan".

2. packboxen som jag pratar om i fråga ett var i mycket bra skick. den satt väldigt tight, ändå hade nästan all olja läckt ur dämparen. den ytter packboxen är dock mycket slappare, alltså den som sitter längst ut i röret. jag trodde att den inre var den viktigaste när det gäller att stoppa läkage. om den inre är tät och den yttre läcker borde väl inte göra så mycket?

3. sista frågan är bara en liten oviktig fråga. packboxarna är så förbannat dyra. jag köper dom hos dirtbike stockholm och en packbox kostar 130kr typ. känns som att man säkert kan köpa likadana sjukt mycket billigaer någon annanstans. kan man det?

1. Du måste skaffa/tillverka en distans (typ ett rör eller halvmånar så du får lite träffyta) som passar på boxen och "knacka" in den samtidigt inte skada "innerbenet". Finns säkert ngt ktmverktyg för ändamålet.

2. Den yttre är ett dammskydd som ska hindra den mesta delen smuts/damm för att komma in och skada boxen.

3. Tips kan va att kolla på soe.se om de har några mektips

min erfarenhet av billiga packboxar är dåliga packboxar.
130kr låter inte så dyrt. inte om dom är bra

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...