Två snabba mekfrågor, KTM 520 EXC -01

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jo, jag har köpt mig en billig och inte helt ny KTM 520. Har konstaterat att den startar och går bra, men det finns två problem:

1. Det finns tecken på vatten i oljan, och det rinner lite vatten ut från dräneringshålet på höger sida av cylindern. Topp-packning eller vad ska man tro?

2. När man vrider på rullen så att accpumpen pumpar så stänker det lite soppa ut från under förgasaren nånstans. Jag ska kolla mer noggrannt, men tänkte bara höra om någon känner till om det skulle vara ett vanligt problem med en självklar lösning...? Någon på nåt amerikansk forum antydde att den delen av förgasaren inte är direkt service-bar..?

Det är väl rätt så uppenbart hur jag borde börja, men tänkte bara kolla om någon har någon input om typ vilka delar man kanske bör beställa i förväg osv.

Vatten i oljan, kondens? Är oljan grå eller bara lite mjölkfärgad på nivåglaset? Vid det senare fallet så byt olja och varmkör. Håll koll under tiden om det blir missfärgningar i oljan igen.

Hålet på höger sida av toppen bör vara dräneringshål ifrån tändstiftsbrunnen.

Är ju två/tre små o-ringar som tätar acc-pumphuset. Bedömt någon av dessa som är torra och otäta. Jag tar i antagande att det sitter en Keihin FCR på din KTM som på min förra EXC. WWW.Karlstrommotor.se har de sprängskisser du behöver på hemsidan.

// Jonas

Nu är det första löst i alla fall, tror jag. Jag bytte oljan, men det blev snabbt mjölkvitt igen. Plockade ner toppen, hittade inget fel alls. Satte ihop med ny topp-packning, och det verkar ha löst läckaget. Har i alla fall inget vatten som rinner ut med avgaserna längre, men har inte hunnit testa jättemycket än.

På accpumpen var det en liten gummibälg som inte riktigt satt där den skulle, så det var antagligen problemet. Har inte kört ordentligt än så är inte helt säker.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park