Två oljefrågor (märke nämns ej)

DiscoDuck IV

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Tjena!

Har alltid kört på delsyntet, men har denna säsong provat på helsyntet.
De andra säsongerna har den inte dragit ett skvatt, denna säsong ca 3-5 dl på ca 400 mil. Kan också tilläggas att jag kört betydligt lugnare än de andra säsongerna.

Fråga 1. Varför ?

Fråga 2. Någon som vet varför man skall (enligt instruktionsboken) starta upp och köra den till arbetstemp för att sen stänga av och vänta några minuter innan man kollar, tycker instinktivt att korrekt borde vara när man går ut till den på morgonen före första turen och kollar innan man startar ?

/Duck

1. Förutsatt att du använder samma viskositet etc så skulle jag säga att den ökande förbrukningen eg beror på att motorn är tätare och att du därmed inte får ner lika mycket oförbränd bensin som spär ut oljan.

2. Därför att om motorn har stått still en längre tid så rinner all olja ner i sumpen medan oljestickan är graderad efter att en del olja skall vara cirkulerandes vid mättilfället.
Vill du testa oljenivån utan att starta så kan du ju alltid göra egna märkningar på oljestickan.
Ett tips är att kolla oljan när du parkerar dagen innan, är den vid max nivån då så kan du göra en egen markering på oljestickan då du dagen efter med kall motor mäter nivån.

Låter märkligt med förbrukningen. Borde gå ner. Är det samma viskositet som förra oljan?
EN förklaring KAN vara om man gör många KORTA körningar så späs oljan ut av kondens i vevhuset och man upplever detta som "ingen oljeförbrukning"
Nivån kan t.o.m öka. HUr har du kört och hur körde du med nya oljan?

Vad gäller instruktionen så ja, och nej. OM du avläser när den stått still länge så får du helt riktigt MEST korrekt värde avseende absolut oljemängd.

Men proceduren de rekommenderar gör att noggrannheten i nivåkollen är större. I klartext: Väntar du OLIKA tider efter körning innan koll KAN samma mängd olja i motorn ge OLIKA svar i nivåfönstret.

D.v.s ENA gången kollar du direkt = mycket olja är uppe i motorn. Andra gången kanske hojen stått ett par dar = ett par deciliter till finns i tråget.

Genom proceduren kommer "oljeförhållandet i tråget/motorn-läget" alltid vara detsamma.

*häpp* :tummenupp

Last edited:
På fråga a) svarar jag: Vet ej, har själv upplevt väldigt stor skillnad i oljeförbrukning med olika oljefabrikat.
På fråga b) svarar jag: Oljan ökar cirka en deciliter i volym vid 80°C istället för 20°C om du har tre liter i tråget.

Tjena igen

Tog en tid innan jag kunde hitta en gammal oljeflaska för att se vad jag har haft för viskositet innan.

Förr så körde jag på delsyntet 10W-40 och nu på helsyntet 15W-40.

Om jag förstått det rätt så har den isåfall samma viskositet dvs. 40, för 10W och 15W står väl för hur långt ner i temp. oljan är flytande (pumpbar)?

Körstilen i år har nog varit mindre kondensbildande (pendlat mest 5+5 mil) men samtidigt mindre rödmarkerad :) .

/Disco

PS. Men ca 6 dl på 500 mil är väl inget att hänga upp sig på ?

Hur långt har den gått. Kan vara kolvringar eller ventiltätningar som slits med milen. Fast som du säger 6dl på 500 mil är inte värt att gnälla över :tomten

Samuel skrev:
Hur långt har den gått. Kan vara kolvringar eller ventiltätningar som slits med milen. Fast som du säger 6dl på 500 mil är inte värt att gnälla över :tomten

2600 mil, men ett sådant slitage kommer väl inte plötsligt, som sagt har inte dragit en droppe säsongerna innan.

/Duck

Dr.Bike skrev:
Låter märkligt med förbrukningen. Borde gå ner. Är det samma viskositet som förra oljan?
EN förklaring KAN vara om man gör många KORTA körningar så späs oljan ut av kondens i vevhuset och man upplever detta som "ingen oljeförbrukning"
Nivån kan t.o.m öka. HUr har du kört och hur körde du med nya oljan?

*häpp* :tummenupp

Jag är rätt övertygad att eventuell kondens inte blandar sig med oljan och dessutom tror jag att den mängd kondens som bildas, ens i "worst case", inte är synlig eller ens knappt mätbar.

Kondens kan synas som vitt skum/ "spott" ovanpå oljan och försvinner fort.

Det är väl "allmänt känt" att motorer kan få en ökad oljeförbrukning när man går över till helsyntet men anledning till det vet jag inte.

Kan det vara så att du varit mer uppmärksam på oljeförbrukningen efter att du bytt? För det borde inte vara nån stor skillnad mellan delsyntet och helsyntet.

DiscoDuck IV skrev:
PS. Men ca 6 dl på 500 mil är väl inget att hänga upp sig på ?
Nope. Men skulle den t.ex. börja dra 1l på 100mil så är det nog dags för en liten renovering av motorn snart... :tomten

UltraMarine skrev:
Jag är rätt övertygad att eventuell kondens inte blandar sig med oljan och dessutom tror jag att den mängd kondens som bildas, ens i "worst case", inte är synlig eller ens knappt mätbar.

Kondens kan synas som vitt skum/ "spott" ovanpå oljan och försvinner fort.

Tyvärr UM har du fel, dels för att det inte alls är några SMÅ mängder vatten det rör sig om.
Varje liter bensin som du förbränner i motorn förorsakar 1,25 l vatten!

Det mesta far ut med avgaserna, en en del far förbi kolvringarna, s.k "blow by" och det räcker med att nån del av en % gör så för att man ska inse att det blir decilitrar vi talar om.

Fel två är att vattnet inte alls håller sig separerad från oljan, detta är EN av oljans viktigaste egenskaper: Att kunna ta upp bl.a vatten och hålla det i schack tills oljan kommer upp i sådan temp att det ångar bort.

En modern olja klarar att hålla upp till 25% av sin egen volym med vatten!
Men helt riktigt är den vita majonnäsen oxå vatten blandat med olja.

Många korta körningar gör att oljan aldrig kokar ur, och man kan alltså t.o.m registrera en ÖKNING av "oljevolym"
Eller mer vanligt: - Aha, den drar ingen olja...

Detta gäller naturligtvis även syntetolja, varför en ökad förbrukning, eller rättare sagt, upplevelsen av en ökad förbrukning troligen kan bero på en ändring i körprofil. D.v.s längre delsträckor där motorn blir genomvarm.

Att det skulle vara "allmänt känt" att fordon skulle dra mer olja med syntet" tror jag inte på och har inte hittat något hållbart belägg för, men, ja jag hör såna här historier från tid till annan.
Självklart ljuger inte folk, men det vore intressant att ta reda på den VERKLIGA orsaken.

Dr.Bike skrev:
.........................
Att det skulle vara "allmänt känt" att fordon skulle dra mer olja med syntet" tror jag inte på och har inte hittat något hållbart belägg för, men, ja jag hör såna här historier från tid till annan.
Självklart ljuger inte folk, men det vore intressant att ta reda på den VERKLIGA orsaken.

På bilsidan är detta en vanlig sanning. Har själv gjort det på några bilar 10w-40 till 10w-40 (någon 15w-50) men helsyntet. Vad som har hänt är att slaggprodkterna i bilen som hade det minskade avsevärt, packningarna började läcka/fukta mer efter bytet på samtliga fick byta packning på utgående axel mm. Detta handlar givetvis om äldre bilar, torde vara likadant på hojar. Men vad det är som gör att det läcker har jag ingen aning om.

UltraMarine skrev:

Vadslagning! Hur ser min olja ut efter en helgs tävlande med E85 i tanken, som Baileys eller Kapten Löjtnant? Vinnaren får smaka gratis. :hihi

Men över till huvudfrågan, 6 dl på 500 mil, det är ju inte ens värt att kommenteras.

andersbrink skrev:
Vadslagning! Hur ser min olja ut efter en helgs tävlande med E85 i tanken, som Baileys eller Kapten Löjtnant? Vinnaren får smaka gratis. :hihi

Men över till huvudfrågan, 6 dl på 500 mil, det är ju inte ens värt att kommenteras.

F-n! Har du en "Baileysmaskin"!
Så praktiskt, även om KaptenLöjtnant är godare! :hihi

Dr.Bike skrev:
Tyvärr UM har du fel, dels för att det inte alls är några SMÅ mängder vatten det rör sig om.
Varje
/snip/

Visst vet jag om att vatten bildas vid förbränning - vad jag talade om är mängden som kondenseras i motorn.

Vatten borde ju lägga sig ovan på oljan, när motorn kallnar, eftersom under körning så borde ingen kondensering ske överhuvudtaget.

Nu kan jag inte bevisa min ståndpunkt men jag köper inte det du säger - dels av egen erfarenhet och dels av ren intuition. (verkar inte rimligt helt enkelt)

A.Brink: Om du har en stor mängd vatten i din olja efter körning så har det nog med alkoholen att göra och inte kondensering från själva förbränningen.

Men ett intressant ämne är det!

Jag kör med helsyntet i min gamla slitna XJ900 som nu gått nästan 10000mil och jag märker inte någon skillnad i förbrukning. Den hade dessförinnan gått på Quakerstate mineral till ca 5500mil då jag bytte religion.

UltraMarine skrev:
A.Brink: Om du har en stor mängd vatten i din olja efter körning så har det nog med alkoholen att göra och inte kondensering från själva förbränningen.

Vattnet kommer från kondenseringen vid kallstarterna. Det är enorma mängder vatten som dräller ut genom avgasröret med E85 när motorn är kall, dvs inte ännu varmkörd. Det märktes tydligt på Tullinge för två veckor sedan vilka bilar (och vilken hoj, det var bara en) det var som körde med E85. Naturligtvis smiter lite alkohol förbi kolvringarna vid kompressionsfasen, men vid förbränningsfasen är det bara kondensvatten och förbrända gaser som smiter förbi. Prova att starta din motor och låt den gå i bara 15 sekunder. Skruva sen av topplocket och kika efter hur mycket vatten som fortfarande finns kvar i förbränningsutrymmet. Det är svårt att tro sina ögon...

Baileys-sörjan ser ut som Baileys även efter en veckas stillastående, dvs vattnet och motoroljan separerar inte. Prova att häll i en 1 dl vatten i en liter motorolja och kör sen runt med gräddvispen. Låt sörjan stå och kika efter hur det ser ut efter en vecka. Glöm inte att lägga på ett lock så att vattnet inte har någon chans att dunsta.

UltraMarine skrev:
Visst vet jag om att vatten bildas vid förbränning - vad jag talade om är mängden som kondenseras i motorn.

Vatten borde ju lägga sig ovan på oljan, när motorn kallnar, eftersom under körning så borde ingen kondensering ske överhuvudtaget.

Nu kan jag inte bevisa min ståndpunkt men jag köper inte det du säger - dels av egen erfarenhet och dels av ren intuition. (verkar inte rimligt helt enkelt)

Men ett intressant ämne är det!

Jag kör med helsyntet i min gamla slitna XJ900 som nu gått nästan 10000mil och jag märker inte någon skillnad i förbrukning. Den hade dessförinnan gått på Quakerstate mineral till ca 5500mil då jag bytte religion.

Lessen men du måste nog tyvärr lyssna mer på Dr.Honda...eller Dr.Bike som han kallar sig...
Om du skulle utbilda dig inom motorer eller dyligt så är bland det första du får lära dig hur oljor funkar o att oljor har en massa additiver för att göra både det ena o det andra....o ett av dom viktigaste additiverna är just att kunna lagra/ta hand om olja så länge motorn inte är varm!

Så fort motorn, eller rättare, oljan, kommer upp i temp så släpper additiverna oljan för att den ska försvinna ut i vevhusventilationen för att förbrännas bort...

Så oavsett vad DU tror på eller så är det vad oljeindustrin pysslat med dom sista 35 åren...

(O jag kör sen 20 år tillbaka med den billigaste mineraloljan från OK eller Biltema men har tyvärr inte kört mer än 25000/12000 o 5500 mil med hojarna så det är lite för tidigt att fundera på att slänga pengarna i sjön)..*ler*.

Ha det

Borsiin JR skrev:
1. Förutsatt att du använder samma viskositet etc så skulle jag säga att den ökande förbrukningen eg beror på att motorn är tätare och att du därmed inte får ner lika mycket oförbränd bensin som spär ut oljan.
QUOTE]

Kollade vad Bosse bildoktor hade att säga om oljor :) .
Onormalt låg oljeförbrukning är egentligen mycket farligare än onormalt hög. Risken är nämligen stor att den förbrukade oljan har ersatts av vatten och/eller bensin.

Hehe de e inte du som e Bosse :D .

Jag tror på din teori (och Dr.Bikes om kondens) så jag fortsätter med den här oljan......som jag ej nämner märket på :tungan .

/Duck

Jepp. Noll oljeförbrukning finns inte, så beware när oljenivån aldrig sjunker. :tummenupp

DiscoDuck IV skrev:
Borsiin JR skrev:
QUOTE]

Kollade vad Bosse bildoktor hade att säga om oljor :) .
Onormalt låg oljeförbrukning är egentligen mycket farligare än onormalt hög. Risken är nämligen stor att den förbrukade oljan har ersatts av vatten och/eller bensin.

Hehe de e inte du som e Bosse :D .

Jag tror på din teori (och Dr.Bikes om kondens) så jag fortsätter med den här oljan......som jag ej nämner märket på :tungan .

/Duck

Nä jag är inte bosse bildoktor men jag har träffat gubben ett par gånger, fasligt skön kille som verkligen är kanon på att göra TV. Har lite svårt att förstå hur man kan vara så sjövild som han är vid den åldern men det är väl bara att hoppas att man själv är det om 30år.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år