Två MC-händelser mellan Stockholm-Borlänge med frågor.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80, KTM 690 Duke -18.
Under min hemfärd, igår vid 18 tiden infann sig två MC-relaterade situationer som lämnar en del frågor.

1. Situation ett på E18 ungefär vid Stäket-leden. En sporthoj med förare klistrad mot tanken i 180-200 blås. 20 meter bakom MC'n ligger en polisbil med fulla sirener och blåljus. Hyfsat med trafik.

Någon som läst/hört/sett hur det slutade?

2. Nr två på RV70 Mellan Enköping och Sala kommer jag ikapp en kortege med glidarpiloter med gula västar. Ca 15-20 st i zick-zack formation upptog ca 100 meter av vägen. Dessa piloter framförde sina fordon mellan 70 och 85 km/h på 90 väg. Då mycket trafik var på väg norrut och hade mer bråttom än 70-80 uppstod ett antal farliga situationer. Bilar som tutar, ligger nära, kör om på fel ställe, pressar sig in mellan hojarna osv osv. Och västar som hytter, "kör brett", kör för nära bilar, är allmänt sura osv osv. Iaktog detta spektakel 15-20 minuter innan kortegen svängde av mot Fjärdhundra. Jag ser det som att det är kortegen som skapar alla dessa farliga situationer.

Hur ser ni andra det?


Edit: Förtydligat.
 
Last edited:
1. Låter väl inte helt begåvat.

2. Låter väl inte helt begåvat.

Det jag märkt med min far utan hojkort som jobbar på väg är att han verkligen tycker illa om just de där glidarkortegerna som chuffar i sakta mak och hindrar trafiken. Bra mycket mer än han ogillar vildarna som kör alldeles för fort. För ett perspektiv från utifrån kollektivet.
 
Det verkar som Du stött på två extremer. Vad trött man blir.
Tänk om vi MC-förare kunde tänka lite längre än bara - jag skall köra skitfort överallt / jag skall köra skitsakta överallt. Anpassa sig efter väg- och trafiksituation, alltid.

Det kräver en hel del engagemang, gott omdöme och skicklighet av oss som kör hoj, men det är ju det som gör det så jäkla kul. Skulle bli ännu roligare om alla tänkte igenom sin körning lite mer.....
 
1. Låter väl inte helt begåvat.

2. Låter väl inte helt begåvat.

Det jag märkt med min far utan hojkort som jobbar på väg är att han verkligen tycker illa om just de där glidarkortegerna som chuffar i sakta mak och hindrar trafiken. Bra mycket mer än han ogillar vildarna som kör alldeles för fort. För ett perspektiv från utifrån kollektivet.

Ja, jag hade faktiskt ett samtal med min svärfar som också var fly förbannad på en kortege för några veckor sedan. Jag sa att det iaf var lagligt att köra zick-zack. Frågan om det är lagligt om man ligger 10-15 under hastighet?
Om jag med kompisar kör kortege, tex på Norgeresor, ser vi till att:
1- Hålla skyltfart till skyltfart +10% .
2- Lämna luckor om det kommer bråttom bilar.
 
Hade de "korvätarhjälmar" ?
 
Jag sa att det iaf var lagligt att köra zick-zack. Frågan om det är lagligt om man ligger 10-15 under hastighet?

Japp, lagligt/lagligt.

Bilisterna får helt enkelt göra som vi motorcyklister gör när vi känner för det:
Ge sig in och körfältsdela lite för att ta sig fram snabbare.

Lagligt det med.
...eller åtminstone inte uttryckligen förbjudet.

Lämpligt? Tja, mynt har två sidor...
 
1. Idiot! hoppas det gick bra. Men jag fick läsa det några ggr innan jag fattade att det var polisbilen som låg bakom och inte motorcykeln.

2. Skyltad hastighet är ju maxfart, så farten i sig var nog inget olagligt. Däremot så är det ju av ren självbevarelsedrift korkat att köra i kortege på det sättet.
 
Bägge fallen är väl typexempel på olämpligt uppträdande...

Huvudregeln i trafiken är att underlätta andras framfart - något som blir extremt tydligt i tex Paris. Mindre märkligt att den troligen kortlivade föraren på en troligen stulen hoj beter sig utan tanke på någon annan eller på morgondagen.

Men jag måste säga att de där "kortegerna" i sig är en orsak till inte bara irritation utan också olyckor. Andra trafikanter blir till slut desperata. Det blir som om långtradare skulle ligga ett tjugotal kloss i kloss och köra 80 knyck och inte lämna en enda lucka att smita in i vid omkörning. Dvs fullständigt livsfarligt.

Kör man i grupp kör man med ett sådant avstånd att det ryms trafikanter emellan ifall det skulle behövas, annars är man ju knäpp.
 
Herrarna i klungan har som jag ser det förverkat sin rätt att ondgöra sig över cyklister i klunga på landsvägar.

På temat hänsyn: Får se om mina medtrafikanter visar mig hänsyn på väg hemåt i trafiken i eftermiddag? I fjol års midsommartrafik så breddade 8 av 10 bilister mellanrummet mellan köerna så jag på hoj tog mig hem tryggt, snabbt och belåtet. Blev många tummar upp och tackblinkningar från mig.
 
2 glidare på kurvig 70-väg är värre att ta sig förbi än ett 24 m långtradarekipage.

Semestrat en del i Norge och upplever en markant skillnad i uppträdande beroende på regplåtarnas hemvist. Norrmännen kör antingen i klungor om 3-4 och avstånd mellan grupperna eller med längre avstånd mellan fordonen där de hjälpsamt släpper förbi och in i luckorna. Tydliga handsignaler från de som ser runt nästa skymda krök eller krön. Hjälpsamheten har varit närmast både pålitlig och total från norska grupper/gäng/kallademvadduvill. Blir det trångt och struligt så är det allt som oftast svenska kings of the road.

Nu är det inte så ofta man behöver tampas med längre kolonner där men det har hänt tillräckligt antal gånger för att bygga åtminstone en någorlunda ogrundad förutfattad mening jag är bekväm med. Men den här svajiga körstilen från sida till sida, med vad som måste vara en inbillad känsla osårbarhet, den praktiseras i vart fall till största delen av svenska glidarekipage.

True story från när jag senast mötte en sån där spontan kortege. De krypkörde förvisso inte men samtliga närmast mittlinjen hade vänstra delen av sina 110 cm bullhornstyren samt highwaypegsen väl tangerande mittlinjen. Hade de vetat om vinglandet hos de bilister jag var på väg att köra om gissar jag att de åtminstone försökt hålla sig på sin väghalva. Känns korkat att ligga så nära som slipstreamande vätternrundancyklister och i vägen för mötande trafik.

Nåväl, acceptansen från samhället i stort, också myndigheter, verkar vara större för dem än för oss så nånting gör de gissningsvis rätt och vi fel.
 
Tror ni bilisterna hade tutat och hytt med näven ifall glidarsnubbarna hade haft västar med en döskalle med vingar eller en fet mexican på ryggen..?
:crash

Bara om bilisten hade BMW och en fet dekal med ZATZY i rutan. ;)
 
Ja, jag hade faktiskt ett samtal med min svärfar som också var fly förbannad på en kortege för några veckor sedan. Jag sa att det iaf var lagligt att köra zick-zack. Frågan om det är lagligt om man ligger 10-15 under hastighet?
Om jag med kompisar kör kortege, tex på Norgeresor, ser vi till att:
1- Hålla skyltfart till skyltfart +10% .
2- Lämna luckor om det kommer bråttom bilar.

Ett av det första man lär sig på körskolan är att man ska hjälpa varandra och visa hänsyn.

De må ha juridiskt rätt men moraliskt sett är dom riktigt stora jubelidioter och jag har större förståelse för han som flydde från polisbilen. Den senare hade i alla fall ett motiv till sitt dumma agerande.
 
Bara om bilisten hade BMW och en fet dekal med ZATZY i rutan. ;)
[off-topic]
På den gamla goda tiden det.
Fast nu har ju Zatzy gått i graven och döpts om till bilsnack.automotorsport.se

Haha, gick in där och såg att senaste inlägget i allmänna forumdelen gjordes.... 2016-06-17, 01:34.
Där var det helt dött numera med andra ord.
[/off-topic]
 
Kom ifatt dessa reflexväst herrar i våras i närheten av Höör på plastraketen där de körde formationskörning på förstorade skogsmopeder under skyltad hastighet i ett långt led som då naturligtvis gjorde det väldigt svårt för många på mer än två hjul att komma förbi.Begriper mig inte på hur de tänker om de nu gör det överhuvudtaget.Möjligt att det är en form av maktdemonstration modell lågstadietänk. :va

Sedan så tycker jag det var fint gjort av polisen att lägga sig bakom denna sporthoj med blåljus och siren på för att påkalla om uppmärksamhet för snabbare fordon precis framför när de förmodligen inte orkade hålla tempot uppe på förstaplatsen. :crash
 
Last edited:
1. Ja visst kan man tycka att det var lite dumt men hur många skulle stanna för snuten. Vi säger att han körde på bakslangen eller drog på en bit alldeles för fort och snuten drar efter vet man då att man alldrig i helvetet får behålla kortet stannar du då. Alla här har kört för fort och alldeles åt helvete för fort så man borde titta på hur man själv kört igenom åren. Men det är ju klart att många här på forumet kör ju inte sporthoj utan HD, guldvinge och en massa annat skit ändå är man här på forumet och geggar runt med sitt moral snack. 2. Jag hade inte reflektera över sniglarna med korv ätar hjälmar dock så hade jag varit skogs tokig om jag satt i bilen.
 
eller så lämnar man in körkortet i 3 månader . Då kan man fortsätta att köra tills man får tillbaka det.
Det är olovlig körning men det är bättre än att spela apa och försöka köra i från Polisen.

Man får helt enkelt räkna med att man kanske inte alltid har körkort ...:huvet
 
eller så lämnar man in körkortet i 3 månader . Då kan man fortsätta att köra tills man får tillbaka det.
Det är olovlig körning men det är bättre än att spela apa och försöka köra i från Polisen.

Man får helt enkelt räkna med att man kanske inte alltid har körkort ...:huvet

Ja lämna in dit kort du och kör med indraget och stanna för snuten igen med indraget kort. Ta och kolla upp vad du får som straff så kanske du ändrar dig. Tre månader hahaha 160-200 på 90 väg ger inga 3 månader indraget kort, man kör ju för i helvete ifrån snuten på en moppe så vad är problemet. Nä nu ska jag ut och spela lite apa på hojen
 
Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top