Två istället för 4

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
Trångt mellan ramrören, istället för fyra fuggar som kommer till att inte få plats- kan man rationalisera genom att sätta 2 fuggar fast med Y rör till varsina 2 cyl?
Att det inte är optimalt vet jag- men förlora några hestar är inte såååå farligt i detta fallet. Vad brukar man kunna använda som faktor för att räkna om diameter till 2 istället för 4 fuggar som gör samma jobb??

// jj
 
Pi gånger radien i kvadrat är arean (det relevanta). π * r2
 
Okej, matten där är ju enkel. Så, en fugge på 30mm per cylinder (asså- 4 ST 30mm) skulle då motsvara ca 2st 42/44mm på ett ungefär utan att medföra för mycket "restriktioner"?
Isf- dags att leta grova fuggar o dra igång svetsen ??.

//jj
 
En korkad fråga, vad är nackdelen med två förgasare mot fyra om man dimensionerar det hela så det motsvarar varandra area? Nån nackdel måste det ju vara för det borde väl vara enklare att bestycka och synka två förgasare mot fyra.
 
Jag skulle gärna ha max en fugge / hoj….. nu har jag totalt 15 fuggar att mecka med. ?
Insprutning ?

Fast, förgasarhojar går väldigt fint när de går fint.
 
Okej- räknar lite på det....!!
Hydraulcylinder till att få trotteln upp, ner faller den pga Newton...??
Har 8-10- 12 tums vridspjäll på jobbet med positionerar, hmmmm- järnan gaur på högvarv nu!!!
Det finns schyssta fuggar för att göra singelfugge, hur många hästar gäller det?
Schysst look med en fet Holley under sadeln eller en större Stromberg som räcker till ca 100-150 hk.
Men det är nog enklare att sätta sprut på motorn istället för att labba/slabba med fuggar.
 
Men, lite seriöst, tdm 850 har ju 2 cyllar (asså ca 425 CC i varje burk), om jag då tänker en 4cyl 600 av valfritt sportigt märke (runt ca100hk) så "borde" en sån gasare kunna funka, gashastigheten över venturit skulle nog inte skilja så förskräckligt mycket (varvet skiljer men mängden luft är kanske inte så stor skillnad?)

//jj
 
BMW boxer R100 hade 2 st 38 eller 40 förgasare på 1000 cc. Borde inte vara så svårt att hitta förgasare till dessa.

On Topic (nästan iaf): I Arvidsjaur finns/fanns en gammal BMW 5-serie från 70-talet vars originalförgasare och plenum ersatts av fyra MC-förgasare. Gick rätt bra. När den gick. :)
 
Kawa Z750 twin 745 cc med en Honda CR 500 förgasare på 40 mm. Går lite fett.
Kass video men du ser hur det ser ut. Långa insugningsrör.

 
En 600 radfyra med 100 hk har större overlap på kammarna och impulserna gör att det blir svårt att få två cyllar att dela på en fugge. En fugge går också bort, byta kammarna till snällare... bara en massa jobb i onödan.
Läs om hur Jörgen hade problem med förgaseriet på sin trimmade HD med vass kam, bakpulser etc.
 
Pi gånger radien i kvadrat är arean (det relevanta). π * r2
Men, strömningshastigheten, fyllnadsgraden, pulserna osv, måste väl bli annorlunda? Det är ju bara en burk som suger luft i taget, då blir det väl halva strömningshastigheten på en dubbelt så stor fugge? :va
 
Men, strömningshastigheten, fyllnadsgraden, pulserna osv, måste väl bli annorlunda? Det är ju bara en burk som suger luft i taget, då blir det väl halva strömningshastigheten på en dubbelt så stor fugge? :va
Där plenum kommer in i bilden. Fler än en cylinder på en fugge utan plenum blir tråkigt.
 
Utan att fatta vad jag egentligen skriver- 2 taktare var ju förbundna efter fuggarna med en gemensam kammare (yammas YIS system) för att jämna ut pulser res agera "surge" tank. Fuckar man till det för sej om man skulle prova med något liknande, asså inte bara en sketen 6mm slang mellan/ efter fuggarna- utan en typ 20mm slang o en kammare på låt säja en liter. Tycker såna här funderingar är rätt intressant (utan att ha nån som helst jävla aning?)
Ursprunget till dessa fundringar är att ev lyfta i en lite större motor i en av mopparna- men just ramrörens "indrag" gör det trångt att sätta en brygga på 4 gasare (en trippel skulle va enklare, en 2 cyl bäst- och då helst en V twin). En väldigt lutad motor typ yamma med nära på fallförgasare skulle kunna funka oxo.
Original på moppen är en radfyra med 2 dubbelport gasare, men skulle som sagt vilja lyfta i mer effekt- och krävs mer utrymme.....

//jj
 
Trångt mellan ramrören, istället för fyra fuggar som kommer till att inte få plats- kan man rationalisera genom att sätta 2 fuggar fast med Y rör till varsina 2 cyl?
Att det inte är optimalt vet jag- men förlora några hestar är inte såååå farligt i detta fallet. Vad brukar man kunna använda som faktor för att räkna om diameter till 2 istället för 4 fuggar som gör samma jobb??

// jj
Rent generellt så kan man säga att om du vill ersätta två rör med ett tjockare så är det kvadratroten ur 2 som är faktorn att räkna med. Dvs drygt 1,4.
Det betyder att istället för 2 st 10 mm rör så ersätter man det med 1 st 14 mm. Det ger samma area på röret och följdaktligen ungefär samma strömningsmotstånd.
I praktiken så är det lite mer komplicerat för förgasare eftersom dom är beroende av genomströmningshastighet.. Men generellt så skulle du kunna ersätta två st förgasare med 1 st förgasare som är 1,4 ggr så stor. Dock finns det en hel mängd faktorer som kan göra att det inte riktigt stämmer med en motor pga ventilöverlapp, pulsfrekvens mm.
 
Rent generellt så kan man säga att om du vill ersätta två rör med ett tjockare så är det kvadratroten ur 2 som är faktorn att räkna med. Dvs drygt 1,4.
Det betyder att istället för 2 st 10 mm rör så ersätter man det med 1 st 14 mm. Det ger samma area på röret och följdaktligen ungefär samma strömningsmotstånd.
I praktiken så är det lite mer komplicerat för förgasare eftersom dom är beroende av genomströmningshastighet.. Men generellt så skulle du kunna ersätta två st förgasare med 1 st förgasare som är 1,4 ggr så stor. Dock finns det en hel mängd faktorer som kan göra att det inte riktigt stämmer med en motor pga ventilöverlapp, pulsfrekvens mm.
Jo, helt enkelt genomförbart utan fallgropar är det säkerligen inte att bara sådär ta och ersätta 4 mot 2. Ska först se om man kan hitta en motor som kräver minst ombyggnad när det gäller det motormässiga, trajja 675 skulle vara fint (men "för mycket effekt" samt stackad motorkonstruktion) eller en sv650. Som ni förstår så har jag en bit kvar innan det rullar.....??. Pysslar lite fnv med gaffel o sving till lite biffigare saker för att dels ge mer justermån gällande fjädring samt även göra det som behöver vara starkare/ stabilare. Resan till målet är lång o vill helst inte göra för stora permanenta ingrepp på ramen (annars skulle vinkelslipen få bekänna färg ?)

//jj
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top