Två grabbar dricker öl o blir osams om energipolitiken!

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Bolagen går ju back på att inte kunna köra reaktorerna, det är helt klart. Självklart hade reaktorerna körts om det gick, skillnaden mellan en anläggning som står stilla och går är enorm ekonomisk, oavsett om elpriset spikar någon kort period.

Att det är eftersatt underhåll kan man nog skylla på två faktorer: Osäkerheten om man får driva dem vidare(politiker kan inte nå en blocköverskridande och långsiktigt avtal angående energipolitiken, vilket gör att företagen inte blir särskilt sugna på att investera i reaktorerna) och att det numera är privata företag som äger reaktorerna = varje ekonomiskt beslut vägs på guldfat, hela tanken är ju att ägarna ska få vinst. Gör man vinst på att inte investera i anläggningarna så väljer man den vägen.

Sen att Vattenfall skulle ha mer vidlyftiga bonusar än andra bolag känner jag inte till. Kanske den tyska delen då?

Sen att det råkar vara 3 reaktorer som står just nu har mycket att göra med ombyggnadsprojekt och uppgraderingar som inte blivit klara i tid. En viss del beror på att leverantörer inte har gjort stora projekt inom kärnkraften på lång tid och därmed måste "lära om". Men i grunden tycker jag det är rätt att inte hasta igång reaktorerna som står, bättre att ha utprovning och dokumentation färdig för att hålla säkerheten, det är ingen vedbrasa som ska tändas.

Faktum är att det bästa vore om vi fick en långsiktiv, blocköverskridande energiöverenskommelse. Tycker det är skamligt att inte politikerna har löst denna fråga. En sån här kall vinter ser man effekterna. Att 2 ganska små partier (mp och c) har tillåtits blockera denna fråga är inte annat än svagt enligt min uppfattning. En risk med rödgrön valseger kan nog vara att mp vill ha sitt vanliga köttben; stänga av en/ ett par reaktorer kanske?

Väl talat! :tummenupp

Kärnkraft är på frammarsch i hela världen nu. Finnarna bygger, USA har tagit beslut om att bygga, Tyskland, Frankrike, Kina bygger som attan.

Som du säger, vi behöver en långsiktig, blocköverskridande energiöverenskommelse.

Jag hoppas verkligen att Sverige tar sitt föruft tillfånga och går samma väg som nämnda länder ovan. Visst är det trevlig och miljövänligt med vindkraft, men att hävda det som ett alternativ till kärnkraft blir ju bara löjligt... :rolleyes:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad ska vi med kärnkraft till? El får man ju från vägguttaget! :tummenupp

Tycker man att elbolagen tar för stora vinster så tycker jag man ska köpa aktier i t.ex Fortum och sedan kan man glädjas åt varje gång elpriset höjs.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top