Två frågor till killarna med koll!

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Hej!
Har som sagt 2 frågor som jag inte riktigt finner något bra svar på.

Funderar på om jag ska byta från Vista till Win7. Jag har en Vista-key som jag fick med när datorn var ny och tycker att det väger rätt hårt att slippa allt strul. Finns det buggfria Win7-realser som man kan köra utan att bli tillsagd att det är oäkta varje dag? Åsikter på det bytet?

Sen fråga två är att datorn hänger sig rätt ofta, det är inte bara något enstaka program utan hela burken totalfryser och reagerar inte på någonting alls.
Det händer lite när som, allt ifrån när jag kollar HD-film och belastar den rätt hårt, till att den bara står på utan att ens spela musik.
Jag har läst runt lite och börjar misstänka att det är nått minne som spökar men har även fått höra att det kanske kan vara en av hårddiskarna?
Vad tror ni?
Har förstått att man kan checka minnena med Memtest, men värdelös som jag är så har jag inte fått det att funka..

Hjälp!

//Hannes

Vet inte hur det ligger till med piratade kopior av Win7, så den frågan lämnar jag därhän.

Vad gäller frysningarna kan det vara minnet, hårddisken (mindre troligt) men mest troligast skulle jag påstå är värmeproblem.

Win 7 funkar lysande i gratisversion :-)
Se bara till att inte installera en uppdatering som börjar på kb och slutar på 33!

Win 7 funkar lysande i gratisversion :-)
Se bara till att inte installera en uppdatering som börjar på kb och slutar på 33!

Hmm, är det någon större säkerhetsrisk med att inte uppdatera om man har tredjepartsbrandvägg? :va

Jag har av lathet både en xpburk och en win7burk som kört utan men med zonealarm som tjallar om det börjar hända grejjer :gnissla

Hmm, är det någon större säkerhetsrisk med att inte uppdatera om man har tredjepartsbrandvägg? :va

Jag har av lathet både en xpburk och en win7burk som kört utan men med zonealarm som tjallar om det börjar hända grejjer :gnissla

Ingen aning, jag kör in alla uppdateringarna på min, utom dom som ställer till det med en oköpt kopia.
Läste som tur var att det var på G en uppdatering som hittade dom oäkta så jag undvek den.
Flera bekanta gjorde inte det så för dom kom det upp att det var en oäkta kopia bla bla.
Men det är bara att köra ner win7loader, har för mig den heter så och följa instruktionerna så funkar win7 som vanligt igen.

Köp win7 om du vill slippa laborera, annars får du pilla och leta lite olika saker för att undkomma skiten. Jag hade köpt, vilket jag gjort efter 10 års piratande, ångrar det inte en sekund.

Blir din dator varm? Det är ofta ett tecken på att den hänger sig.

Tack för svaren!

Jag tror inte att den blir för varm faktiskt, för fläktarna går inte i närheten av fullt..
Om det hjälper så är det en;
HP m9280.sc-a
AMD Phenom 9500 Quad 2,20
GeForce 8800 GT
3mb RAM

Hur gör jag för att kolla minnena? :)

Tanka ned memtest86...det du får ned är en iso-fil, bränn ut den på en skiva, starta datorn på denna, rock on.

Du har säkert någon minneskoll i biossetupen med, tryck F10 när du startar datorn, snoka runt lite om du hittar någon diagnostik...

Skulle även kunna vara så att det är fel på nätaggregatet.
Hade liknande fel på en äldre dator där just nätagget var boven.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul