Två frågor om besiktning och försäkring

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Hej,

Ursäkta om detta frågats om tidigare, visste inte vad jag skulle söka på.

Jag har funderat på att kanske köpa en GSX1250FA nästa år och har sneglat mot de prestandamodifikationerna man kan göra via Holeshots kit. Om jag fattat det rätt så kan man pressa ut nästan 27hk extra utan allt för mycket arbete.

http://www.sportrider.com/bikes/146_1201_project_suzuki_gsx1250fa/viewall.html

Mina frågor då. Måste man registreringsbesiktiga sin hoj för dessa modifikationerna? Alltså öppna luftboxen, byta filtert, gå förbi O2-sensorn, ta bort "butterflies", nytt slip-on? Jag bytar isåfall inte hela avgassystemet utan nöjer mig enbart med slip-on.

Gäller fortfarande försäkringen som man har när man ökat prestandan på hojen med 20-27hk?

Tack för era svar.

Du får inte modifiera ett helfordonsgodkänt fordon, vilket GSX1250FA är, så köp en snabbare hoj i stället.

Haha :)

Lite blandade intryck här ja.

kjellper> Så är det väl egentligen med vilket helgodkänt fordon som helst? Man får väl knappt ens något överhuvudtaget? Inte ens minsta lilla dekorativa modifikationen.

Precis, så varför frågar du? Försäkringen gäller för hojen i originalskick. Om du åker omkring på något som inte är i det utförandet så har du de facto inte någon försäkring för fordonet och riskerar att bli utan ersättning om du skrotar den. Hur sannolikt det är att det händer är en annan fråga.

Försäkringen gäller tekniskt sett inte, men dem utreder inte sånt så det är bara att köra på.
Besiktningen ska inte vara några problem sålänge avgasvärdena inte är helt åt helvete och ljudnivån från sliponet inte är förhög.

låt säga såhär: jag hade en supra innan som jag singelkonverterade etc och hade över 500hk och kom igenom bes:yoparty

Kan man inte besiktiga om fordonet efter modifikation och få det godkänt i det nya utförandet? Efter detta borde väl man isåfall kunna teckna en ny försäkring för ens nya fordon?

AnesN> Tack för inputen. Det känns som att det lagligt fungerar som ett sätt, och oftast i praktiken på ett annat.

Om du får intyg av Suzuki att fordonet fortfarande motsvarar alla säkerhets- och miljökrav så går det i teorin att registreringsbesikta och få den nya effekten införd i registreringsbeviset. Sannolikheten att Suzuki utfärdar ett sådant intyg är ungefär lika stor som att jag blir USAs nästa president.

Om du vill trimma så gör det, det du frågar är om det går att göra lagligt och det gör det inte.

På besiktningen tror jag ingen bryr sig om dom ser att ett annat avgassystem / slip-on sitter på.

Bara trimma om du vill göra det. Själv kan jag tycka det är bättre att köpa en potentare sport-touringhoj direkt.

Tack för svaren.

Jo jag har inte bestämt mig helt än. Har många krav på vad hojen jag skall köpa skall ha. En annan aspekt är att jag tycker det är kul att mecka med motorcykeln, gillar utmaningen och lyckan när det blir bra. Är kul att ha en unik hoj i avseendet att den är annorlunda än andra av samma modell. Jag tycker med andra ord att det är roligare att själv göra min hoj perfekt än att köpa den exakt i det utförandet.

Eller så gör du det, Bilprovning eller idagsläget annan myndighet som Opus kommer inte kontrollera detta på din hoj, du kan behöva skruva på orginalslip-on

Sen är jag rätt övertygad om att du inte kommer att vara i närheten av 20-27 hk i ökning med denna modifikation det motsvarar väl ca 20-27% effektökning från orginal? Det är lite som när biltillverkana skarvar med bränsleförbrukingssiffror som diffar mot verkligheten, men det säljer för tillverkarna:tummenupp

Den stora frågan är väl varför du ska öka effekten på banditen ? Den blir knappast roligare att köra :gnissla

sportis> Nej antagligen inte. Jag utgick från vad som skrevs i artikeln :)

Hobbe> Smaken är väl som baken. Har provkört hojen förr och tyckte den passade bra för mina behov.

Saxat från Transportstyrelsens hemsida (länk till Notisum: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm)

Fordonsförordningen 4 Kap 20§

Registreringsbesiktning av ett ändrat fordon
20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.
Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar.

Bilprovningens uppgift är INTE i första hand att kontrollera ändringar, det ingår inte i kontrollprogrammet. De kontrollerar främst förslitning, försämring och miljö.

Ändringar kontrolleras av Polisen. Råkar du ut för en flygande inspektion så blir resultatet troligen Registreringsbesiktning och böter.

Vänligen

Rickar

Last edited:
Rickar> Tack. Jo det var så här jag misstänkte att det fungerar. Denna biten "ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning", vem bestämmer om det blir godkänt? Är det Transportstyrelsen? Suzuki?

Rickar> Tack. Jo det var så här jag misstänkte att det fungerar. Denna biten "ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning", vem bestämmer om det blir godkänt? Är det Transportstyrelsen? Suzuki?

Bilprovningen kan begära in intyg från Suzuki där de skall intyga att du har lyckats återställa fordonet till original.

Där kan det bli värstopp.....

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...