Tvättmaskinsproblem

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Min inte allt för gamla, kombinerade torktummlartvättmaskin har gett upp. :huvet Jag är 99% säker på att det är "trumlagret" som gått sönder. När jag tagit bort täckplåten bak ser jag hur lagret glappar och känner hur trumman går trögt/ojämt när man snurrar den med handen.

Tyvär har jag ingen aning om hur jag ska få loss lagret eftersom det dessutom ser ut som de knackat fast plåten runt lagret med något don. Det är alltså små hål/gropar i plåten runt lagret.

Någon här på SH som har ena ning om vad det kan kosta att byta lager och var man kan göra det till ett skäligt pris?! Det skulle vara surt att behöva byta maskin bara för att ett djävla kullager har pajjat.

Maskinen är en "Selectro" kombinerad tumlar/tvätt.

korvgubbe skrev:
2432394 Min inte allt för gamla, kombinerade torktummlartvättmaskin har gett upp. :huvet Jag är 99% säker på att det är "trumlagret" som gått sönder. När jag tagit bort täckplåten bak ser jag hur lagret glappar och känner hur trumman går trögt/ojämt när man snurrar den med handen.

Tyvär har jag ingen aning om hur jag ska få loss lagret eftersom det dessutom ser ut som de knackat fast plåten runt lagret med något don. Det är alltså små hål/gropar i plåten runt lagret.

Någon här på SH som har ena ning om vad det kan kosta att byta lager och var man kan göra det till ett skäligt pris?! Det skulle vara surt att behöva byta maskin bara för att ett djävla kullager har pajjat.

Maskinen är en "Selectro" kombinerad tumlar/tvätt.
Har du lite mekvana är det inte särskilt svårt, se till att ha utrymme att meka på och ta bilder med digitalkameran under arbetet.
Lagret kanske går på nån 500:ring, ska du lämna bort jobbet så räkna med nån 1000:ing i jobb.

sEiKo skrev:
2432401 Har du lite mekvana är det inte särskilt svårt, se till att ha utrymme att meka på och ta bilder med digitalkameran under arbetet.
Lagret kanske går på nån 500:ring, ska du lämna bort jobbet så räkna med nån 1000:ing i jobb.

Måste man montera ur hela trumman o.s.v.?

hållundan skrev:
2432508 Denna tråd kanske hjälper?

Har du tjing på vad det är för lager kanske jag kan lösa ett rätt billigt.

Det är inte nitat utan de har knackat in/"bucklat" plåten runt om lagret.

Jag antar att man skulle kunna läsa ut vad det är för lager om jag skulle få loss det. Det var inte särskillt mycket större än de man har i sina inlines.. :) Men jag antar att det är en aning robustare och framförallt bättre inkappsalt för att inte släppa in vatten.

Men jag kanske ger mig på att försöka få loss lagret själv och då mottages all hjälp att hitta ett prisvärt lager mer än gärna. :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg