Tvättbart performance-luftfilter, vad välja?

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Om man tänker sig byta till ett tvättbart performance filter, vad ska man satsa på;

K&N, BMC eller Pipercross?

Nån som har erfarenhet eller lite "inside" info kring vilket som som funkar bäst i Street:en och är lättast att underhålla för jag antar att jag får bättre luftgenomströmning jämfört med original pappersfilter oavsett vilket jag använder.

Tänker du inte bestycka om efter ändringen - föreslår jag original pappersfilter även framledes. Pappersfilter, jämfört med de andra du nämner, är bäst för motorn. Skillnaden i motorstyrka lär du möjligen kunna mäta i bänk men inte känna i arslet.

Körde min Zx6r 1997 i bänken igår och med standardfilter vs inget filter eller box så tjänade jag 5 hk över hela registret förutom vid mellan 3000-5000 varv där jag fick 7 hk.

Jag tror dock att ett tvättbart filter blir lite mindre rent efter varje tvätt så jag kör inte med sådana-

Har kört K&N och MWR, föredrar MWR.
MWR +Slipon + Mappning syntes bra i bänk och kändes rejält i :arsele

Tack för era synpunkter
Jag var kanske inte så tydlig men jag var mer ute efter att på sikt spara lite pengar genom att tvätta filtret istället för att byta ut det och ev. extra flås skulle i så fall bara vara en bonus.
Jag får fundera en stund till.

Alla tre är bra alternativ. Köp det du får bäst pris på.
Kanske blir ett Pipercross då.
Foamfilter har jag lite erfarenhet av sen jag hade en offroad. Jag upplever dem som lätta att tvätta och olja in igen, men eftersom jag inte har erfarenhet av de andra typerna ville jag nyttja Sporthojs samlade visdom :)

Back