Tvättat hojen, nu startar den inte!

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
Hej, första inlägget!

Köpte en gammal goding till sporthoj, Yamaha FZR1000 -89. Trevlig och gått bra.

Tvättade den första gången (sparsamt med vatten) och vaxade av den tre gånger..jo är lite noga... =)

Skulle ta en nattvända för nån timme sedan och de tänder inte. Drog ur batteriet under mina startförsök. Den har alltid startat efter ett par sekunder kall tidigare.

For på macken och köpte startgas. Batteriet hann inte laddas så mycket men gjorde två försök till med gasen. Startar inte...

Är jag fel ute? Hur ska jag göra för att få igång den enkelt?
Vill undvika att riva av alla kåpor helst..

Tacksam för lite tips!

Säger en som kör på en snart 7 år gammal hoj:rolleyes:

Kolla så det inte samlats vatten som någon sagt, ladda batteriet, ställ ut hojen i solen eller låt den bara stå och torka i något garage så skall du se att den startar igen, en fzr ger sig inte så lätt :tummenupp

Last edited:
Låt den stå i varmgarage och torka till ordentligt. Kolla så att säkringarna är hela, vatten kan ju ha kortslutit något. Om du hittar felet så lär du ju fixa det så den inte dör så fort det börjar regna :)

Klassiskt FZR-fel. Förmodligen har det blivit överslag i de två tändstift som sitter på höger sida av hojen.
Byt stift :-)

//Anders.

Jag tvättar alltid min hoj varm numera.
Det vete f-n vart vattnet samlas, för jag har provat att plocka loss tändkablarna och blåsa ur brunnarna runt stiften efter tvätt men den startar icket.

Är motorn däremot varm när jag tvättar spelar det ingen roll att hela hojen blir ångkokt (vilket jag trodde skulle vara värre) den startar alltid.

Last edited:
Tack för tipsen!
Tror dock att denna båge är tillräckligt stor =)

Den står inomhus i garage (kall) och borde väl ha torkat nu tycker jag. Regnar gör det oavbrutet också så inget läge att rulla ut den för att torka ytterligare.

Nu kommer nästa dumma fråga. Hur får jag ur tändstiften utan att bli gummimannen eller ta bort tanken? De sitter enormt trångt till.
Vet inte om det spelar någon roll med det är en Thunderracetank på den.

Tack för tipsen!
Tror dock att denna båge är tillräckligt stor =)

Den står inomhus i garage (kall) och borde väl ha torkat nu tycker jag. Regnar gör det oavbrutet också så inget läge att rulla ut den för att torka ytterligare.

Nu kommer nästa dumma fråga. Hur får jag ur tändstiften utan att bli gummimannen eller ta bort tanken? De sitter enormt trångt till.

lossa på tanken

//Robin

Tack för tipsen!
...

Du har inte haft någon stor "sport"-hoj tidigare va? Att skruva är ett helvete.:hihi

Hehe, nej det är första hojen överhuvudtaget. Kört andras på bana samt är ingift i en familj där alla kör...
Skitskoj är det! Inte just nu dock...satan, vill ut och gasa!

Då åker tanken av då...

jag sålde min k5 750 i fredags vad är ditt ursäkt för din cbr 929?

Säger en som kör på en snart 7 år gammal hoj:rolleyes:

Kolla så det inte samlats vatten som någon sagt, ladda batteriet, ställ ut hojen i solen eller låt den bara stå och torka i något garage så skall du se att den startar igen, en fzr ger sig inte så lätt :tummenupp

jag sålde min k5 750 i fredags vad är ditt ursäkt för din cbr 929?

Varför hålla på och spamma sönder trådar. Har man fel på hojen vill man ha vettiga svar.

Tror nog att du fått in fukt i tändhattarna, men kolla över kontakterna vid cdi-boxen också.

Tog av tanken och trodde jag skulle mötas av lättåtkomliga stift... Ska man behöva plocka ner hela hojen för att komma åt dem?
Nån som kan FZR1000 -89, what next?

Har beställt en Haynesbok...

Jag fattar inte, nu när jag sett konstruktionen, att en liten tvätt skulle kunna göra så vatten kommer in under tändhattarna och varför det inte vill torka ur själv. Satte kupévärmare vid motorn ett par timmar, tyckte det borde ha hjälpt men den är helt stendöd. Försöker inte ens tända.

Stiften går att lossa även om du inte lossar tanken, det trångt, men det går. Använd originalnyckeln om du har kvar den.

Right...detta börjar bli MYCKET märkligt nu...

Jo, sorry, för att svara på den frågan: Har inga orginalverktyg eller handböcker - bara hojen. Haynes-boken blir precis restad också...dammit.

Det märkliga: På helt nyladdat batteri så hoppade den igång på andra försöket (vevar runt betydligt snabbare precis när det är nyladdat). OBS, var och köpte ett nytt batteri och kopplade in, då startade den inte, men det var heller inte maxladdat.

Sen verkar den ha betydligt lättare för att gå igång när den är varm. Startade vid varje försök med olika intervaller.
Konstiga är även att den inte vill ha choke när den är kall numera...

Detta får mig även att tro att det egentligen inte var själva tvätten som gjorde att den inte ville starta dagen efter utan nått annat?

Fortsättning följer...

Bifogat

• ARA625_01.jpg
    ARA625_01.jpg
    174.3 KB · Visningar: 111
  • ARA625_02.jpg
    ARA625_02.jpg
    180.8 KB · Visningar: 103
Det låter som du skulle behöva göra en ventiljustering, som om insugsventilerna har för lite spel.

Du har samma symptom som min gamla Kawasaki hade.

/Mvh Andreas

Cool hoj!

Hur laddar den när den går? Eftersom den startar på nytt batteri?

Mät på batteriet och om den går på tomgång och du wrappar lite så ska spänningen gå upp till 13,5-14V, mätare köper du på Biltema för 89:- om du inte har någon. Om den inte laddar ordentligt så kan det vara laddningsrelä eller generator som strular.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul