Tvättar ni av era visir under åktur ?

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date
Har alltid med mig ett "visir tvättar kitt" två påsar en våt och en torr trasa i nån förpackning som jag köpte hos mc handlaren :tummenupp

Whats the problem

Själv låter jag skiten sitta till jag kommer hem. Hur lättstörd får man vara över sånna småsaker? Se bortom dem. Jag väljer medvetet att ignorera dem och då stör de inte.
Väl hemma blöter jag en tshirt med vatten och några droppar vanligt diskmedel. Allt skit är borta på en halv minut och visiret är som nytt. :tummenupp

Min nästa hjälm blir förberedd för tearoff, nu jag rensar normalt när jag kommer hem men ibland får man ju en sån där B52:a i nunan då får det bli macken.

Tvättar när jag kommer hem... Eller rättare sagt killen. Jag kan inte sätta dit mitt visir igen... :gnissla Jag skyller på för långa naglar. :tuttar
Och eftersom min karl är noga med att inte repa visiret och har smittat av det på mig - jag är annars ytterst slarvig med visir - så plockas visiret av för att tvättas under rinnande, varmt vatten, för hand, med diskmedel. :tungan

Så när han inte är hemma på några dagar brukar jag ha en mindre kyrkogård på min hjälm... :(

vbg_snake skrev:
2357571 McDonalds - har GRYMA disktrasor. Jag brukar gå in på närmaste MCD när jag märker att mitt svarta visir har utdelat lite stryk och torka av det med deras trasor. Dom är alltid hjälpsamma och trevliga. Blir som nytt + att man kan låna deras toa också ;X

Sedan torkar fjortisarna på MCD borden med disktrasan. :D :tummenupp

Tar bara fram pappret om en mås eller ett rådjur träffar visiret annars är det bara att köra.

Ett tips kan vara att vrida på huvudet precis när dom små krypen gått sin död till mötes. Det värsta av kadavret blåser ofta bort! Dock blir en del bloood och smörjs kvar.

Tvättar i rinnande varmt vatten och lite diskmedel.

Jag trodde att man var tvungen att begrava visiret med tanke på alla döingar och sen köpa ett nytt:va :confused:
Det går att tvätta alltså:confused: :confused:

Mr Helmut skrev:
2357553 Stannar på en mack och tar vatten + papper.

:va papper?? är du galen...? eller har du bara för mkt pengar i fickorna?! :arsele :tuttar

det är hårtork eller lufttryck som gäller.... eller blåsa upp snabbt i 300:a igen.... papper REPAR....

sand-papper....:tungan

Last edited:
va papper?? är du galen...? eller har du bara för mkt pengar i fickorna?! :arsele :tuttar

För LITE pengar, för STOR köplust !

blåsa upp snabbt i 300:a igen... där sa du nåt...

Med tanke på att min kruka kostar snudd på 8.000:- & bara visiret 1.200:- så ska det givetvis skötas korrekt. Jag tvättar alltid efter varje runda, åker jag längre dagsetapper brukar jag rengöra i samband med tankning eller lunch.

Hemma blir det med ljummet vatten, lite grönsåpa & en mjuk handduk för avtorkning. Ute på fältet blir det ljummet vatten, lite tvål & rengöring med fingrarna sedan suger jag upp vattnet med lite papper. Inget gnidande.

Så här års tvättar jag visiret vid varje tankning. Gör precis som Helmut, blöter en bit papper och gnuggar bort smutsen. Har inte fått några repor i visiret.

tekknoboy skrev:
2358327 :va papper?? är du galen...? eller har du bara för mkt pengar i fickorna?! :arsele :tuttar

det är hårtork eller lufttryck som gäller.... eller blåsa upp snabbt i 300:a igen.... papper REPAR....

sand-papper....:tungan

Mjo jag byter glas ibland:näsblod

Är man ute och åker så blir det macken annars fönsterputs

Köp en hjälm m visir som är förberett för tear-offs. Underbart!
Har kört m. OGK hjälm flera år, inne på min fjärde nu, perfekt passform, snygg design och såklart har dom tear-off. Finns många nyanser på dessa. tex. mörka, klara, spegel.:tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT