Tvättade min nya bil – nu startar den inte

Har du tagit bort den stora fula plastkåpan som jag antar ska sitta över motorn eller såg det ut sådär under huven när du köpte bilen?

Varför var du där och skulle pilla för?
Blås ut tändstiftbrunarna med tryckluft först innan du börjar meka med svårare prylar.

Jag röstar för att du har en mindre sjö i hålen där tändstiften sitter och att det blir kortis pga det. Har du otur kanske något är bränt, men normalt sett borde det ge sig om du får bort fukten ordentligt. Kolla ner i hålen. Sug upp det som går med en Wettextrasa och ställ bilen i vår tropiska värme ett par dagar med tändhattarna borta så kanske problemet är löst.

Jag håller alltid mina motorrum snygga på mina bilar, men brukar inte motortvätta så ofta. Jag torkar av lite snabbt med en fuktig trasa varje gång jag tvättar bilen. Det räcker för att hålla det snyggt.

Grattis, det kommer att kosta många sköna tusenlappar att byta tändspolar.

Är det verkligen så dyra tändspolar? Hade för ett gäng år se'n en Peugeot 406 V6 som årligen käkade upp ett par tändspolar, dessa kostade bara runt en trehundring styck vill jag minnas. Det var iofs jävligt irriterande att spolarna verkade vara gjorda av samma företag som gjorde meddelandena i Mission Impossible, men kostnaden var inte så jävla blodig iaf. VAG kanske använder sig av dyrare spolar dock?

Jag håller alltid mina motorrum snygga på mina bilar, men brukar inte motortvätta så ofta. Jag torkar av lite snabbt med en fuktig trasa varje gång jag tvättar bilen. Det räcker för att hålla det snyggt.

Eller vanliga "whipe"-dukar funkar om det är lite kladdigare

En tändspole kostar 329+moms på Mekonomen.
Börja som sagt med att blåsa torrt runt tändstiften.

Jag hade samma problem med min skrutt o då hjälpte 5-56.
Killkompisen som håller på med rekond sa att det kommit in fukt vid tänd...hmm, spolarna? Stiften? Jaja jag e blond så jag har nåt att skylla på. Skrutten funka utan problem sen iallafall. :)

kör inte för mycket bara då kan oförbränd soppa komma ner i katalysatorn och elda upp den inifrån och då får du byta den åxå,sen behöver man ju inte motortvätta i nån större omfattning numer,en trasa med rengörningsmedel duger fint på en nyare bil just för att inte få såna här problem..

Grattis, det kommer att kosta många sköna tusenlappar att byta tändspolar.
1632 kronor närmare bestämt.

Det hjälpte inte att den fick stå över natten och torka. Bogserades till Din Bil idag, som snabbt konstaterade att två tändspolar behövde bytas. Nu går den som innan motortvätten igen. Förjävligt känslig motor.

En tändspole kostar 329+moms på Mekonomen.
Börja som sagt med att blåsa torrt runt tändstiften.
Hade inte kunnat vara säker på att det verkligen var tändspolarna som gått sönder utan felsökning hos Din Bil; vilket de tar 900 kr för.

Jag röstar för att du har en mindre sjö i hålen där tändstiften sitter...
Jo, så var det.

Last edited:
Jag undrar vad Nyteknik skall ställa till med härnäst :)

Vi kanske ska starta en liten vadslagning ;)

1632 kronor närmare bestämt.

Det hjälpte inte att den fick stå över natten och torka. Bogserades till Din Bil idag, som snabbt konstaterade att två tändspolar behövde bytas. Nu går den som innan motortvätten igen. Förjävligt känslig motor.

Hade inte kunnat vara säker på att det verkligen var tändspolarna som gått sönder utan felsökning hos Din Bil; vilket de tar 900 kr för.

Jo, så var det.

Var glad att det bara är 3 cyl och inte vw's W16 du hade, då hade det blivit mååånga tändspolar... :D

(går en dylik motor in i bilen ens om du fäller baksätet? :tungan)

Skönt att det löste sig med kärran,hela bilar är ju roligare än trasiga.
Sen får jag stämma in i kören ang din vällusta till att meka,särskilt när det allt som oftast går fel/blir onödigt dyrt.Men kämpaglöden är ju iaf på topp :-)
Vad blir nästa spännande projekt?Du kan möjligtvis inte filma?
Lycka till.

Tycker inte man ska vara så hård mot Nyteknik i det här fallet. Generellt sett kan folk ingenting alls om bilar, mig själv inkluderad. Jag tror det är rätt få här inne som skulle kunna lokalisera felet och fixa det själva. Hur många hittar ens till tändspolarna på sin bil?

Tycker inte man ska vara så hård mot Nyteknik i det här fallet. Generellt sett kan folk ingenting alls om bilar, mig själv inkluderad. Jag tror det är rätt få här inne som skulle kunna lokalisera felet och fixa det själva. Hur många hittar ens till tändspolarna på sin bil?

Nja, jag vet inte det
Vi är väl minst tre stycken som har sagt att det ligger vatten i tändstiftsbrunnarna samt ett flertal som sagt att man inte ska dränka motorn i vatten.
Sen att spolarna har gett upp är ju olyckligt men om de är nersänkta i vatten kan det ju vara värt en 300-någonting att byta en för att felsöka.
IMHO.

Last edited:
Nja, jag vet inte det
Vi är väl minst tre stycken som har sagt att det ligger vatten i tändstiftsbrunnarna samt ett flertal som sagt att man inte ska dränka motorn i vatten.

Jo, men ni tre kanske kan lite om bilar då. Jag tror att dom flesta, ca 90%, inte skulle ha fixat det själva.

Jo, men ni tre kanske kan lite om bilar då. Jag tror att dom flesta, ca 90%, inte skulle ha fixat det själva.

Anledningen att jag gissade på det var såklart för att jag gjort samma tabbe. Inte för att jag kan något om bilar.
När jag startade och den gick inte på alla cylindrar tänkte precis som jag skrev i tråden, dvs "Vafan hade jag där att göra!".

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti