Tvätta/torka av hjälm?

Orange Coast

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2006
Hoj
Honda
Vad brukar ni använda för trasa/svamp när ni tvättar alt. torkar av hjälmen pch visiret?

Är orolig att det ska bli repor eller liknande på hjälmen.

Sen undrar jag också vad ni använder för medel på hjälmen resp. visiret när ni tvättar dem.?

Vad brukar ni använda för trasa/svamp när ni tvättar alt. torkar av hjälmen pch visiret?
Jag brukar väldigt sällan tvätta min hjälm, men de gånger jag gjort det så har jag nog bara tagit lite vatten+diskmedel och en tygbit och sen lite polering med vax.

Repor blir det på hjälmar, åtminstone på mina hjälmar. Vad gör några smårepor på hjälmen? Det syns ju inte om man inte detaljstuderar den och vem fan står och råglor på hjälmar?

Sen undrar jag också vad ni använder för medel på hjälmen resp. visiret när ni tvättar dem.?
Diskmedel.

Testa att använda en biltvättsvamp med lite tvål. Brukar köpa den bruna varianten på shell eller statoil. Kapa den i två delar med en brödkniv, så har du en extra minisvamp för skinnstället eller nåt annat.

Blöt svampen o vrid ur den o släng på en tvålklick o tvätta. Eftertorka med en fuktig wettexduk. Krukan blir som ny. Har gjort så i flera års tid o det verkar funka. :tummenupp

Diskmedel och vatten på en tvättlapp (sån som man normalt torkar bäbisbajs med)
Lägg på en blöt tvättlapp i ett par minuter så lossnar allt utan gnugg.

Sånt man torkar bäbisrumpor med brukar inte orsaka repor.

Diskmedel och vatten på en tvättlapp (sån som man normalt torkar bäbisbajs med)
Lägg på en blöt tvättlapp i ett par minuter så lossnar allt utan gnugg.

Sånt man torkar bäbisrumpor med brukar inte orsaka repor.

Hm, har inga barn. Vad kallas en sån lapp man torkar knoddarna i röven med?

Hm, har inga barn. Vad kallas en sån lapp man torkar knoddarna i röven med?

Tvättlapp kallas dom, finns vid blöjorna på affären, det finns såna som är blötta innan dom packas ungefär som en våtservett, men jag vet inte hur dom medlen funkar på ett visir, dom är garanterat oskadliga, men kan innehålla olja/hudkräm som kläggar.

Jag kör med den torra varianten i stor kartong och diskmedel/vatten.

Ett litet knep från lumpen då vi torkade rutor på flygplan och piloterna torkade sina hjälmvisir med sådana...

Hur svårt är det att fatta att man dränker in en handduk eller va fan som helst i vanligt jävla vatten sen lägger på hjälmen o låter va ett litet tag sen ba torka av lite lätt... oh yeah...

Hur svårt är det att fatta att man dränker in en handduk eller va fan som helst i vanligt jävla vatten sen lägger på hjälmen o låter va ett litet tag sen ba torka av lite lätt... oh yeah...

Det är inte så svårt att fatta att du gör så. Men det finns säkert andra personer med andra förslag.

hushålls papper och vatten

Jag använder ett sprayvax (lättflytande) som jag sprayar på hjälmen när jag varit ute och åkt, låter stå ca 30sek sedan är det bara att ta en frottéhanduk ock torka bort krypen, gnugga ett par varv till med andra sidan handduken och hjälmen är vaxad: http://www.gaffab.nu/

Jag brukade göra lika på visiret men efter två år så började det bli lite repigr så numera tar jag med visiret hem (jätte lätt på Shoei) och lägger det i ett handfat med vatten och två pump flytande tvål, efter en halvtimme är det bara att skaka av visiret så är det fint igen.

Knepigt

Det är inte avancerat med hjälmen egentligen. Jag kör en såpa-blandning med grön såpa som jag sköljer ur hjälmen ordentligt med. Nackdelen är att det tar ett tag innan den torkar.
Såpa är antibakteriellt, vilket medför att hjälmen håller sig fräshare längre efter tvätten.
Man kan använda silicon-spray på tops i luftventilerna, där plast går mot plast, för att dom skall gå lättare att manövrera.

utanpå; en frottéhanduk som har nämts av andra med lite vanligt handtvål på och sedan spolar jag hjälmen under duschen.

Last edited:
var inne i ett sån tvättkoma igår så jag gick lös på allt med polisch och vax, hjälmen råkade bara stå ivägen så den slank in mellan händer av bara farten, nu jävlar bländar jag folk som ser åt mitt håll :tummenupp

Hjälmen torkar jag av med en blöt disktrasa. Visiret tar jag av och doppar den i diskhornet. Lägg en kökshandduk i botten så du inte repar den...låt stå i ca 30 min...skiten lossnar och sen är det bara och torka med lambi hushållspapper ;)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka