Tvätta toppen

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Har tagit isär tjejens ZXR 400 motor och det ligger millimeter-tjocka avlagringar i utporten och även ventilernas botten är ordentligt orena. Kolvarna behöver oxå rengöras då de oxå har krullningar av sot och orenligheter. Cylinderväggarna bör oxå tvättas.

Vad för medel finns det som kan lösa upp denna extra skit och vad för borstar används, alternativt sandpapper?

Någon gång måste ju vara första gången! :näsblod

Ugnsrengöring is the shit, bearbeta sedan med mässingsborste istället för stålborste då mässing är mjukare än alu.

Last edited:
Kolla upp ultraljudstvätt först. Fördelarna är inga kemikalier bara vatten och det kommer åt precis överallt. Jag har en liten tvätt på jobbet som jag gör rent små skruvar och detaljer till mina maskiner, det blir "soppe-rent i kröken som vi göteborgare säger".......:tummenupp Alla insexskruv blir helt rena i nyckelgreppet vilket är nästan omöjligt med vanligt "gnuggande". Kemikalier vill man slippa helst.......miljön osv plus att man måste tvätta grejorna efteråt minutiöst.

/J

Hej
Jag har använt CRC Stripper/Färg-och packningsborttagare till detta, funkar jättebra. Skölj med vatten, om du rengör stål så olja in efteråt, annars rostar det på en minut...

Last edited:
Avfetting, låt dra i en halvtimme. Högtryckstvätt. Helt rent behöver det inte vara, huvudsaken de värsta koblajorna försvinner. Enklaste sättet att sota ur en motor är att spraya vatten rakt in i insugen (ett i taget) med fullt uppvärmd motor och gasad till ca 3/4 maxvarv. Vattenmängd - precis på gränsen till att den cyllen man sprayar börjar blöddra.

Jag gjorde det mesta för hand och borstade med mässingborste. Samt så använde jag en skrapa för att ta bort det som inte kemikalier ville få bort, det extremt hårt sittande sot/avlagringarna på kolvar och ventilerna. avgasporterna lämnade jag helt. ville inte råka stöta till ventilerna.

Nu är motorn är ihop och startad så kan jag säga att så här fint har aldrig denna hoj gått. Perfekt o jämn motorgång och rapp i gasen för att vara en 400. Ska bli kul att testa hojen och se om det är en markant skillnad eller inte. Iaf 5-10 hästar tror jag ha vunnit genom att restaurera och tvätta och byta ut den trasiga topplockspackningen (som har varit trasig en längre tid).

Har lagt upp en bild. Inte tvättat till 100% men dugligt för så full funktionalitet.

Bifogat

• toppen.jpg
    toppen.jpg
    86.7 KB · Visningar: 96
Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...