Tvätta skinnställ?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Fodret alltså.Börjar bli lite sunkit och luktar inte hårschampo direkt.Så är det någon som har något bra tips hur man fräschar upp det(ej urtagbart)vore det bra.För att stoppa in hela skinnstället i tvättmaskin kanske inte är det bästa alternativet :confused:

Jag känner en som ställer sig i duschen med stället på. Då blir det rent både invändigt och utvändigt. Låt det sen torka och smörj in det med läderfett.
Utvändigt funkar ju med tvål och vatten. Det borde ju funka på fodret också. Tar bara lite tid att torka hela stället.

Busaberg skrev:
Fodret alltså.Börjar bli lite sunkit och luktar inte hårschampo direkt.Så är det någon som har något bra tips hur man fräschar upp det(ej urtagbart)vore det bra.För att stoppa in hela skinnstället i tvättmaskin kanske inte är det bästa alternativet :confused:

Tja, tvättmaskinen är faktiskt väldigt bra för att tvätta grejer. Jag har använt sadelsåpa som jag löst upp i nån liter varmvatten, det häller jag i medan maskinen fyller på vatten. Kör på ylle-programmet, det är bara 30 grader och inte speciellt våldsamt. En fördel med maskin är att den sköljer ordentligt, nåt åtminstone jag tycker är tradigt att göra "manuellt". Se upp med centrifugeringen, inte att stället skulle skadas men maskinen kan hoppa som en HD-motor om stället hamnar dumt.

Att tvätta skinkläder regelbundet är bra, salterna från svett är definitivt inte bra för lädret.

Om man vill kan man ju gnida in lite läderfett efter tvätten, därom går åsikterna isär.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra