Tvätta shoei kindkuddar

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
funkar det i tvättmaskin, vad tror ni, tappar dom formen? :va inredningen i sej är inte urtagbar i min hjälm, hjälmen är inte mer än ett år, men hur rengör man bäst?

Hej

Jag har en Shoei syncrotech som inte heller har urtagbar inredning men jag tvättade hela hjälmen i ljumet vatten och vanligt tvättmedel.Den blev som ny och doften av blöt hund försvann.Tvättvattnet vad dock ingen söt syn.Alldeles brunt och luktade illa....
/FÅ

Hej

Jag har en Shoei syncrotech som inte heller har urtagbar inredning men jag tvättade hela hjälmen i ljumet vatten och vanligt tvättmedel.Den blev som ny och doften av blöt hund försvann.Tvättvattnet vad dock ingen söt syn.Alldeles brunt och luktade illa....
/FÅ

Jepp, ner med hela hjälmen i ljumet vatten o ett milt tvättmedel, funkar perfekt :)
Byt vatten några gånger tills det inte ser ut som gyttjaa och skölj väl

grymt ska testa! gäller väl att torka ur ordentligt bara så inget börjar mögla :hihi tackar!

Ta in hela hjälmen i duschen och spola rikligt med ljummet vatten. Låt hela inredningen bli dyngsur.

Ta flaskan med schampo från hyllan och skvätt lite här och där i hjälmen. Gnugga in schampot, gnugga, gnugga och gnugga. Tryck, dra och arbeta in schamposkummet ordentligt i alla skydd.

När alla skydden har blivit schampoknådade, ta fram duschmunstycket igen och spola med ljummet vatten. Spola och arbeta vidare på skydden tills att det bara kommer ut rent vatten när du klämmer på kuddarna.

Gör detta en dag när du har tvättstugan. När hjälmen är ren, lägg den i torkrummet tills att den är helt torr. Det brukar ta ett par timmar.

Så här gör jag två gånger per säsong med mina hjälmar. Hjälmen känns som ny efteråt :tummenupp

Edit: Kindkuddarna tar du ur och lägger i en balja med ljummet vatten samt lite tvål i. Låt dom ligga över natten. Knåda dom i rent vatten innan dom tas upp för torkning. Använd inte för mycket värme vid torkning då dom kan krympa och skumgummit i dom kan ta skada.

Dränka hela hjälmen :va Fan e det verkligen bra? Nån som kollat upp det med nån hjälmtillverkare?

Klart det går bra, det är ju bara vatten.

Den hjälmtillverkare som säger att deras hjälm inte tål vaten, den hjälmen skulle i alla fall jag passa mig för.

Saxat från Schåheis hemsida.

How do I clean the helmet properly?
Inside: All our interiors are washable! If you own a helmet with a detachable interior, just remove it and wash it in lukewarm water. Please use a mild soap. If your helmet is not equipped with a detachable interior, please put the whole helmet into lukewarm water. After washing, the helmet must dry without the use of any drying tools like hairdryers, etc. In a warm and dry environment the drying time should take at least 48 hours. But again, PLEASE DO NOT USE ANY DRYING TOOLS as they may damage the inner liner of your helmet.

M.a.o. tvätta i duschen såvida inte delarna du avser tvätta är uttagbara. Ljummet vatten och såpa brukar jag köra med. Luktar gott också:tummenupp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti