Tvätta min första MC - Vad ska jag göra?!

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Tja,

Som ny motorcykelägare, stolt övningskörare och noob, undrar jag hur jag ska sköta min MC.

Jag behöver lite hjälp med att veta vad jag bör göra och inte.

Vad använder jag för att smörja kedjan?

Kan jag ta den till billtvätten och spruta med högtryck? Ska jag undvika att spreja på vissa platser?

Vad är viktigt att sköta ordentligt?

Kör biltvätten o spruta med högtryck om du inte har möjlighet o göra det hemma utan högtryck, spraya inte jätte nära på instrument panelen eller kedjan samt lager (hjullager osv). efteråt så kan du använda biltemas kedjespray (det är en sporthoj på framsidan, väldigt bra tycker jag).

Ser de ömtåligt ut, spraya inte för nära kan du ha som regel

Det kan vara en bra idé att vara försiktig med högtryck på dekaler också, håll munstycket en bit bort för att vara på den säkra sidan. Har du öppna luftfilter som är lättåtkomliga kan det vara bra att dra en plastpåse över dem.

Har för vana att alltid göra ren min kedja i samband med tvätt och innan jag sprayar på olja. För rengöringen hissar jag upp bakhjulet (te x med depåstöd) och sprayar försiktigt (undvik däcken och andra ställen där man inte vill ha olja) biltemas lampolja på kedjan, rengör med kedjeborste och sköljer sen av med lampolja igen. En tryckspruta som man pumpar upp trycket i funkar bra - räcker med lågt tryck så man inte får olja överallt. Därefter torkar jag kedjan med en trasa innan jag sprayar på kedjeolja. Har hittills kört med Castrol Chain Lube Racing som funkar kanonbra - nackdelen är att den är ganska dyr.

Hela proceduren tar ca 10 min och upprepas efter 50-100 mil, vilket brukar innebära att det passar bra att tvätta hojen samtidigt, oftast bara en snabbare tvätt. Nackdelen är att det bli visst spill av lampoljan, så det gäller att ha något under som samlar upp det. Till i år har jag skaffat en sån här istället, vilket förhoppningsvis gör att man smutsar ner mindre. https://www.louis.eu/artikel/kettenmax-premium-chain-cleaning-lube-device/10003115

En tryckspruta som man pumpar upp trycket i funkar bra - räcker med lågt tryck så man inte får olja överallt.
Förstår jag dig rätt, du har lampoljan i en tryckspruta? Vad är det för tryckspruta du använder dig av?

Stämmer bra. Man vill ha något billigt som löser smutsen, men som samtidigt skonar o-ringarna i kedjan och såvitt jag vett är lampolja något som fixar den ekvationen om man utgår från vad som skrivs på detta och andra forum. Min förra kedja höll i alla fall 3000 mil med denna metod så jag antar att det inte är helt åt skogen i alla fall :)

Jag kan rekommendera någon form av mjuk borste för att rengöra runt ram/sving och fälgar osv. En mjuk fälgborste fungerar bra. Sen en svamp till kåpor etc.

Jag använder också lampolja

Det här det enda vettiga civiliserade sättet att göra rent kedjor...
Kettenmax!

Att det ens är tekniskt möjligt att göra något så simpelt.............så överarbetat !

Men men...Tyskar !!!

Annars kan man göra det på det svenska viset - Ta en diskborste, skär upp en gammal 5-litersdunke i två delar och ställ dem under kedjan. Häll upp lite fotogen i den ena och rengör genom att hålla diskborsten över (och under) samtidigt som du snurrar lite lätt på hjulet. Doppa diskborsten/applicera så många gånger det behövs.

Låt cykeln droppa av i de bägge dunk-halvorna en stund.

Torka av med torky-papper eller liknande.

Spraya på lite kedjespray.......Färdigt !

(Fotogenet samlas upp, hälls ihop och används igen och igen och igen och igen.....och igen.)

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...