Tvätta MC i norra Stockholm

nordicbiker

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Hoj
KTM 690 Enduro + någon annan hoj för gamla gubbar...
Hej alla!

Som nybörjare med en nu rätt så smutsigt hoj efter första 100 mil kommer standardfrågan (Yes, jag sökte i forumet, men hittade ingen svar!):

Hvar kan man tvätta mc i norra Stockholm? Självklart ingen högtryckstvätt, men någonting miljövänligt med rinnade vatten! Många biltvätt har en vattenslang, men hur kommer man in?

Är tacksam för alla tips!

Kai-uwe

Valfi OK-gör-det-själv hall lär väl funka om du inte har tillgång till något garage med tvätt.

Lånar tråden lite.
Var kan man tvätta bilen i Stockholm, finns det några bra ställen med typ rinnande vatten. Måste man ha gummistövlar på sig eller går det bra med typ vanliga skor. Tål vanliga skor avfettningsmedel och var kan man köpa skor någonstans.

Många frågor men jag är lite ny på det här med tvätt för min morsa har tvättat åt mig i hela mitt liv.

Tack på förhand!

Lånar tråden lite.
..text..
Måste man ha gummistövlar på sig eller går det bra med typ vanliga skor. Tål vanliga skor avfettningsmedel och var kan man köpa skor någonstans...text...

Tack på förhand!

Dessa ska greja alkalisk avfettning bra. Kan d va nåt?

Bifogat

• 1199453666.jpg
    1199453666.jpg
    80.7 KB · Visningar: 122
Tack för snabb hjälp.
Köper skorna och åker till Arlanda omedelbums!

Är vattnet kallt, varmt eller lagom på Statoil.
Har hört att vatten vid en temperatur av 42,4 grader har negativ inverkan på billacken och jag är lite ny på det här med billacker.

Förresten, vet ni hur man kan se att det är en polsk bil resp turkisk bil?
Jag är lite ny på det här med polacker och turkar också.

Tack på förhand!

Tack för snabb hjälp.
Köper skorna och åker till Arlanda omedelbums!

Är vattnet kallt, varmt eller lagom på Statoil.
Har hört att vatten vid en temperatur av 42,4 grader har negativ inverkan på billacken och jag är lite ny på det här med billacker.

Förresten, vet ni hur man kan se att det är en polsk bil resp turkisk bil?
Jag är lite ny på det här med polacker och turkar också.

Tack på förhand!

Turkisk bil har stora fälgar och radband i backspegeln,en polsk bil syns pålacken

Re: Tvätta MC i norra Stockholm?

100 mil? Kanske tvättar service-firman också din hoj vid 100-mila servicen? De brukar ju ändå ta bra betalt för den första servicen.

Vid min senaste årsservice på bilen, så tvättade de bilen. Jag höll knappt på att hitta min nytvättade bil på ute på parkeringen, när jag skulle hämta den. Skinande blank och med nyputsade rutor. Visserligen tror jag att de hade sommarpraktikanter på verkstan avdelade för denna specifika uppgift, men jag blev mycket positivt överraskad. Jag återvänder gärna till den firman.

P.S. Min hoj är mest skitig pga. alla mosade insekter på ruta och lyktglas. Även kedjan som jag rikligt smörjer, stänker runt mycket klet. Snart dags för en avfettning och påsmörjning, eftersom jag även kört på en del grusvägar nyligen. Annars tycker jag hojen i övrigt är hyfsat ren efter dryga 600 mil körda i sommar. Väntar med storrengöringen någon månad ytterligare. Kör tills saltet kommer ut på vägarna.

En hink, lite Sonax bilschampo och en svamp klarar det mesta. Använd maskeringstejp över tändningslåset och sadellåset, så kan du spola ren hojen sen. Torrtorka med sämskskinn eller liknande skinn i syntet.

Hur mkt Norra?
OKQ8 och deras gör-det-själv-hallar tycker jag funkar rätt bra. Du har en i Hallonbergen som jag ibland kör på, finns en mängd. Låna hink, köp svamp och sen svabba av skönheten.

Problemet med Gör-det-själv a la OKQ8 är, att de bara ha högtryckstvätt som rinnande vatten - eller en vattenkran. Det skulle vara enklast att har en "lågtryckstvätt" typ trädgårdsslang med mjuk vattenstrål, för att spula av allt sk... efter en tour över grusväger eller ny i höst. Med hink och svamp är det helt enkelt oeffektiv.

Högtryckstvätt använda jag bara från flera meter avstand, man få en gansk mjuk vattendimma, men den tå nästan inte bort någon sand och sk... som sitter på hojen. Och närmare våga jag inte att gå. Tilbaks till hink, svamp och handarbete...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti