Tvätta mc, bor i lägenhet

Tvätthallen (Preem) där jag brukar åka när jag tvättar bil (och hoj under säsong) har hårdtryck där det går att reglera styrkan i strålen. Det är ju annars bara att se till att inte hålla munstycket för nära hojen. Vattentrycket är ju mer som en dusch på lite avstånd.

Tar med egna tvättprodukter i en ryggsäck. Ibland kör jag upp depåstöd och hink med bil. Finputsen tar jag hemma i garaget när hojen är torr där man inte har någon tidspress. Endast grovtvätten sker i tvätthallen.

Skaffa en bra koppling till din blandare i köket obs!! Ingen gardenia skit koppling som kan hoppa av. När jag bodde i lgh så gjorde jag så och slängde ut slangen i från balkongen. Har inte markpersonalen i ditt bostadsområde en vattenutkasstare som du kan använda, hur vattnar dom annars??

Skulle inte rekommendera någon att dra en slang genom lägenheten om det mot förmodan skulle uppstå ett läckage. Det vore tråkigt för alla inblandade parter.

Vill man tvätta hemma så kan man ju se till att ha nåt sådant här i förråd, låt säga en liten behållare med tvättmedel och en större för rent varmvatten:

http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=tryckspruta

Men jag kör för det mesta till ett sådant där självtvättarställe för just tvätt och gör mindre detaljer såsom kedjesmörjning och puts hemma.

Fast det är fullt tillåtet att stå på en gräsmatta o göra det :P
(reglerna säger ju att avfettning/olja etc inte ska hamna i dagvattenbrunnarna, så står du på t.ex tomtens gräsmatta så är det okej eftersom inget skit rinner ner i dagvattenbrunnen, sen att gräsmattan förmodligen kommer ta stryk är ju en annan femma.)

Ja. Så är det ju. Min garageuppfart är också OK eftersom den lutar från gatan och allt vatten hamnar i min egen ränna framför garaget som sedan leder ner till en stenkista på tomten.
Eftersom det infiltreras under gräsmattan så kan det väl iofs tänkas att större mängder skulle kunna påverka gräsmattan men samtidigt så är ju rengöringsmedlen rätt snälla. Bilshampo är ju i stort sett svindyr flytande tvål och jag kör med avfettning så jag misstänker att det mesta faktiskt bryts ner minst lika fort som jag häller dit det.

Det beror på vilken komun man bor i.
I Stockholm är det tillåtet att tvätta på gatan, men man rekommenderar att man inte gör det.

Ska man hårddra det så är det ju faktiskt så att många kommuner har utfärdat förbud mot att tvätta bilen på gatan eftersom det kan påverka hälsan. Oftast lutar man sig där på att det finns vattentäckter i kommunen och detta kombinerat med att dagvatten oftast går orenat ut i vattendrag gör att man anser sig ha rätt att utfärda förbud då ett utsläpp teoretiskt sett skulle kunna förorena vattentäckten och leda till förorenat kranvatten.

I praktiken så är det lagligt tveksamt om detta håller då det i princip innebär att man deklarerar hela kommunen som vattenskyddsområde.

Dessutom tror jag inte att det finns några möjligheter för kommunerna att beivra sådant med exempelvis böter.

Så kontentan är att dom förbud som många kommuner har faktiskt inte är giltiga.

Skaffa en bra koppling till din blandare i köket obs!! Ingen gardenia skit koppling som kan hoppa av. När jag bodde i lgh så gjorde jag så och slängde ut slangen i från balkongen. Har inte markpersonalen i ditt bostadsområde en vattenutkasstare som du kan använda, hur vattnar dom annars??
Haha, har faktiskt tänkt på just det. Dra en sladd från kökskranen och slänga ner. Bor dock på femte våningen så det blir en bit ner, men ska nog kolla närmre på det ?
Vettefan om buskarna vattnas nere på gården. Dom verkar mest fungera som dumpningsplats för fimpar och gamla växter

Men gillar hela grejen med att i ett par timmar i lugn och ro sitta och putsa, polera och smörja i fred ��
Åk till en mack o tvätta av din hoj. När du har vägarna förbi till Göteborg kan du svänga förbi hemma hos mig så får du putsa hur länge och hur mkt du du vill på min hoj.
Kan tom tänka mig att komma ut med fika till dig under tiden

Stick dit och tvätta, sen avge rapport. Svänger eventuellt förbi där i morgon efter körningen isf ?

Det funkade som jag trodde. Trycker du inte in handtaget så är det inte särskilt högt tryck så man kan peta lite närmare på sving och exempelvis bakdämpare utan att riskera nåt.

Jag tog med en svamp och var lite outlaw (står att man absolut inte får använda egen svamp) för jag misstänker att de hellre ser att man gör det än använder borsten på svingen till exempel :P
Är ju lite trixigt med borsten om man har lite former på hojen men iaf på min hoj är det mest fronten som man behöver gnugga på eftersom den tar alla insekter. Däck, sving, framgaffel och lite runt fotpinnarna tog jag med svampen.

Det funkade som jag trodde. Trycker du inte in handtaget så är det inte särskilt högt tryck så man kan peta lite närmare på sving och exempelvis bakdämpare utan att riskera nåt.

Jag tog med en svamp och var lite outlaw (står att man absolut inte får använda egen svamp) för jag misstänker att de hellre ser att man gör det än använder borsten på svingen till exempelÄr ju lite trixigt med borsten om man har lite former på hojen men iaf på min hoj är det mest fronten som man behöver gnugga på eftersom den tar alla insekter. Däck, sving, framgaffel och lite runt fotpinnarna tog jag med svampen.
Ah, kanon. Tack. Då kör jag förbi där sen i morgon då ?

Jag brukar nöja mig med två hinkar åt gången. Det kan bli 3 till 4 rundor.

Jag tog med en svamp och var lite outlaw (står att man absolut inte får använda egen svamp) för jag misstänker att de hellre ser att man gör det än använder borsten på svingen till exempel :P
Är ju lite trixigt med borsten om man har lite former på hojen men iaf på min hoj är det mest fronten som man behöver gnugga på eftersom den tar alla insekter. Däck, sving, framgaffel och lite runt fotpinnarna tog jag med svampen.

vad är resonemanget med att man inte får använda egen svamp?! :D

vad är resonemanget med att man inte får använda egen svamp?! :D

Det undrar jag också faktiskt. Vet att det på något ställe stod förklarat att egen avfettning var förbjuden pga den reningsmetod som tvätten använde. Vissa medel kunde förstöra reningsverket helt enkelt.

Men egen svamp? Ingen aning. Borde ju tvärtom slita mindre på deras borstar om jag gnuggar med medhavd svamp istället.

Saker och ting blev ju genast väldigt mycket enklare nu när jag upptäckte att vi faktiskt har en vattenkran på gården. Nu jävlar ska det stjälas vatten av värden ?

Saker och ting blev ju genast väldigt mycket enklare nu när jag upptäckte att vi faktiskt har en vattenkran på gården. Nu jävlar ska det stjälas vatten av värden ��

VA ? :7peta Ingår inte vatten till tvätt hos dig i hyran ? :va Hur ofta har du råd tvätta dig själv ? :Bugar

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul