Tvätta hojen för ofta ?

Mr Zid

SFSMC
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
Gixer Tysen K6
När man vill ha en fin hoj så tvättar man den ofta.

Det som jag känner till är:

Undvik tvätta med högtryck då rörliga delar kan torka ut.

men finns det saker man kanske borde göra när man tvättar den ofta förutom att fetta in kedjan.

Vad kan vara bra att smörja och med vad ?

Undvik högtryck.
Plugga avgasrör så inte fukt rinner in i ljuddämpare.
Spola framifrån.
Använd inte för kraftig svamp på fälgarna.
Vaxa.
Smörj kedja.

Tror inte det finns så många andra saker som behöver smörjas även om man tvättar ofta, men det är klart att nån annan vet bättre.

Tvätta?

Vaxa?

En mer seriös tvätt kanske 1-2 ggr/år!
Killen jag köpte min k5 av hade vaxat även de matta plastdelarna...inte bra!

Det är bara själva maskinunderhållet som är viktigt för mig! Kan dock hända att jag spolar av den efter en tur....

Tips

Använd svinto på fälgarna, tar bort det jävligaste och lämnas en blank "vaxad" yta. Använd inte samma bit för länge bara, när det slutar löddra repar det satan :näsblod

Tvätta?

Vaxa?

En mer seriös tvätt kanske 1-2 ggr/år!
Killen jag köpte min k5 av hade vaxat även de matta plastdelarna...inte bra!

Det är bara själva maskinunderhållet som är viktigt för mig! Kan dock hända att jag spolar av den efter en tur....
Amen på det! :Bugar
Oavsett om jag har rena fälgar eller inte så kommer det aldrig göra så att jag inte kommer hem med hojen. En ledsen motor däremot, eller lager eller, ja.
Många (sport)hoj(s)åkare är tyvärr mer måna om utseendet än att grejerna rent mekaniskt funkar :(

Jag tvättar nästan aldrig min hoj när den är ihopsatt, men det händer kanske nån enstaka gång på sommaren, kanske. Väldigt, väldigt sällan. Nästan ALDRIG. :D

Jag brukar rikta högtryckstvättens stråle bort från styrlager, svinglager bakdämpare, hjulnav och annat, men det är ju inte lätt och det är därför jag hatar att tvätta hojen. Jag har en tvåtaktare, och som många vet så spenderar de halva livet nedplockade p.ga motorras eller annat skit. :D Då brukar jag göra rent den när motorn är ur, när man tar isär grejerna. Då anväder jag en trasa som jag torkar bort olja och skit. Kanske inte så finemang för lacken men det skiter jag i. Ibland tar jag av hjulen och kollar även hjullager och annat, samt gör rent och smörjer med fett i lagrerna. Sen ser jag till att det inte finns rost eller för mycket smuts, och finns det rost så skrapar/slipar jag bort det och fettar in det eller gör nån slags lösning som håller minst en säsong till.
Men nu har jag gått lite off topic. Angående frågan så vetefan vad jag ska säga riktigt.
Se till att hålla vatten borta från vajrar om det finns, håll vatten borta från alla ytor som tar skada av vatten. Tejpa/plugga igen diverse hål såsom ljuddämpare, hål på luftburk om du kan, har du sportfilter så kan du kanske täcka filtret/filtrerna med plastpåsar som du tejpar fast, håll vatten långt borta från förgasare.

Man får titta igenom sin hoj noggrannt innan man börjar tvätta. Helst ska man väl blåsa bort det värsta med tryckluft efter tvätten och torka den relativt torr och sen snabbt ut och köra den. (Fast kanske ingen långfärd ifall den dör p.ga vatten nånstans. :D)

Några fler tips har jag inte riktigt, det har redan nämnts, t.ex att smörja kedjan. Jag hade dock blåst bort vattnet först, sen tagit bromsrengöring och sen smort in den. ;)

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026