Tvätta hjälmen inuti?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
När jag köpte min SHOEI-hjälm (RAID Invaider) för ett par månader sedan har jag för mig att säljaren sa att innanmätet, dvs de mjuka delarna som huvudet är i kontakt med, gick att tvätta. När jag kollar i instruktionsboken så står ingenting om detta och därför undrar jag hur man ska göra?

Bifogat

• hjalmen2.jpg
    hjalmen2.jpg
    59 KB · Visningar: 97
sandstream71 skrev:
När jag köpte min SHOEI-hjälm (RAID Invaider) för ett par månader sedan har jag för mig att säljaren sa att innanmätet, dvs de mjuka delarna som huvudet är i kontakt med, gick att tvätta. När jag kollar i instruktionsboken så står ingenting om detta och därför undrar jag hur man ska göra?

Mycket enkelt, stoppa in hela hjälmen i tvättmaskinen, men skippa förtvätten och centrifugeringen det blir bara repor i hjälmen då.

skämt åsido sitter inte stoppningen men cardborre eller nått, alternativ 2 ring till den killen som sålde dig hjälmen bättre verka dum på telefonen än behöva köpa ny hjälm om du sliter ut innanmätet och sedan leka inverterad rubix kub.

Jag tvättade en AGV för ett tag sen,bara att plocka ut stoppningen och göra rent med såpa:)

På min hjälm sitter inredningen fast men det är bara att doppa hela hjälmen i vatten med tvättmedel o gå igenom hela tvättproceduren. Har iofs inte prövat men det är vad SHOEI säger om min hjälm iaf.

Har en RAID ,och enl Shoeis hemsida är det bara att slänga ner hela hjälmen om man inte kan ta ut inredningen.Gjorde det i vintras ,det funkar hur bra som helst,men det tar ett par dagar innan den torkar.

Tvättat flera hjälmar genom att hälla i en massa shampo
i hjälmen använd varmt vatten och massera in som tusan
du kommer att bli överaskad av färgen vattnet antar :D

sen sköljer du en massa gånger och knådar under tiden så allt schampo försvinner, enda problemet är torkning, bäst är en stöveltork
tar 2-3 dar men utan extra torkning(och hårtork är för hett)
så kan det ta en vecka att få helt torrt

lycka till man ångrar sig inte efteråt

ps skippa tvättmedel, shampo är snällare när man ska ha det mot ansiktet

Kan inte ta ur inredningen i min Shoei.. får bli till att lägga den i blöt till vintern då.. Luktar inte trevligt isommarvärmen..

Tackar för svaren! Ska kolla med säljaren om inredningen kan tas ur och sättas tillbaka igen utan problem.

Xliten tar man ur hela inredningen på 30 sekunder. sen stoppar man in det i tvättmaskinen i 40 grader. Voilá

//jaG

Orkade inte kolla med säljaren så hjälmen fick bada i sin helhet i fredags tillsammans med lite mild tvål :D

Torkade på 1 dygn.

Ett tips till alla som vill slippa tvätta hjälmen: Köp en sån däringa tunn rånarluva att ha på huvet. Sådan använder jag och har aldrig behövt tvätta en hjälm.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti