Tvätta hjälm

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
Inte för att jag spytt i den :sjuk men den behöver tvättas invändigt.
Kan man ta' ut 'inredningen' på något enkelt sätt, och handtvätta tyget ? :confused:

Det är en Shoei Raid, modell nyare.

/n

Napoleon skrev:
Inte för att jag spytt i den :sjuk men den behöver tvättas invändigt.
Kan man ta' ut 'inredningen' på något enkelt sätt, och handtvätta tyget ? :confused:

Det är en Shoei Raid, modell nyare.

/n

Mig veterligen så går det inte att plocka ut inredningen på en Raid (har en likadan), det finns ju nåt medel du kan spruta i hjälmen som du sen torkar ur, men det lär visst inte vara något vidare. finns en del som bara lägger hela hjälmen i en balja och låter den dra ett tag. Jag har inte tvättat min än så jag har ingen jättekoll på vad som funkar bäst.

Jag använder en hjälmspray.... luktar underbart (!)

"La force" heter den... ( oui, c'est francais .. hehe.. blev det rätt tro :crash )3

Rekommenderas starkt! ( bara att spraya och vänta några minuter sen torka lite med en trasa )

Men ibland kan det vara bra att plocka ut inredningen, skölja under rinnande vatten, sen doppa ner allt i en hink med vatten/såpa.

Tack för alla go tips :D

Jag kanske skall köpa en sån där huva efter att tyget tvättats :brynad så slipper jag tvätta den igen ;)

/n

shoei skrev:
Jag använder en hjälmspray.... luktar underbart (!)

"La force" heter den... ( oui, c'est francais .. hehe.. blev det rätt tro :crash )3

Rekommenderas starkt! ( bara att spraya och vänta några minuter sen torka lite med en trasa )

Men ibland kan det vara bra att plocka ut inredningen, skölja under rinnande vatten, sen doppa ner allt i en hink med vatten/såpa.

Det var den jag menade! :tummenupp

Jag har använt någon hjälmspray som är alkoholbaserad (bland annat). Den har fungerat bra för min del, men man bör låta hjälmen torka ordentligt innan man använder den. (annars lär man ha svårt att övertyga farbror mässing om att man inte alls har druckit.)

Dylika medel finns även att köpa där utrustning för ridsport säljes, eftersom de hjälmarna också behöver göras rent ibland.

Laforce kör jag med också, men jag är inte nöjd. Jag tycker inte hjälmen blev så mycket fräschare.
Trasan jag torkade med blev inte ens smutsig och så luktade den gammal parfym.
Pröva klädseltvätt för bilar, det är lite värre doningar, för er som kör med brylcreme i håret :rolleyes:

Jag tror jag skall sänka ner hjälmen i salpetersyra, då borde den bli ren va' :D

Ärlig talat, jag tvättar ur den med varmt vatten & lite tvål utan perfym :rolleyes:

Tacka för alla tips, jag gillar Tom's hjälmspray som va' alkoholbaserad, kanske e ett alternativ till Tequilan under förfesten :1pajas för att sitta i baren med en hjälm på
huvet lär nog inte locka några Babes, eller.... :slicka

/n

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back