Tvätta GORE-TEX?

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
Hej, igår så var jag på en fest där diverse alcoholhaltiga drycker intogs. Och som självklart är på sådanna fester så skall nån alltid tappa sin öl på någons saker, och igår så var det ju självklart min tur att få hela stället nedsölkat med vidrig öl.

Så nu till frågan, kan man stoppa in den i tvättmaskinen eller något annat, eller är det kemtvätt på en gång (som jag inte har råd med :mad: )?

MvH Viktor

vikto000 skrev:
2465801
Så nu till frågan, kan man stoppa in den i tvättmaskinen eller något annat, eller är det kemtvätt på en gång (som jag inte har råd med :mad: )?

MvH Viktor

Jag plockade ut alla mina skydd och slängde därefter in mitt Halvarsson-ställ i maskin. Se bara till att strunta i sköljmedel så ska det inte vara någon fara. Vi ställ tror jag t.o.m ska torktumlas efteråt.

Finns speciella gore-tex-tvättmedel att köpa i sportaffärerna. Sen är det bara att slänga in stället i tvättmaskinen (utan skydden i då).

Tänk på att eventuella foder och ytterdelar kan behöva tvättas på olika sätt. Borde stå i plagget.
Annars kör jag på samma sätt, ur med skydd och kör på 30 grader utan sköljmedel.

Finns det ingen tvättrådslapp?

Enbart tvålbaserat tvättmedel fick jag som rekomendation. Typ grumme tvättsåpa eller Y3. Annars som det står tidigare i tråden.

Skall man inte impregmentera stället efter tvätten, så att det behåller sin "fuktavstötningsfunktion" eller vad man nu skall kalla det...?

Har för mig nån har sagt det.

Kanske det speciella gortextvättmedlet sköter det automatiskt?

vikto000 skrev:
2465801 Hej, igår så var jag på en fest där diverse alcoholhaltiga drycker intogs. Och som självklart är på sådanna fester så skall nån alltid tappa sin öl på någons saker, och igår så var det ju självklart min tur att få hela stället nedsölkat med vidrig öl.

MvH Viktor
Kan rekommendera Nikwax:
http://www.nikwax.com/en-us/activity/index.php?activity=MOTORBIKING
http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=21327
http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=21328

Men jösses vad ni ska krångla till det pöjkar.. :)

Jag twettade min Dainese goretexjacka förra veckan med skydd i precis (knäppte jackan iofs) som vanliga plagg med vanligt twettmedel och lite vanligt sköljmedel följt att centrifugering och torktumling. Tvättades ensam och torktumlades ensam (vilket låter roligt, daggadunk, daggadunk..). Varför ta ut skydden? Ska de gå isönder eller? :)

Rezultat:
Blidde kalas. Dessutom luktar den gött nu också. :tummenupp

Tack så mycket för alla svaren! Gjorde som majoriteten sade, och lade den rätt och slätt i tvätt maskinen på 30 grader :) Men märkte idag att min hjälm också blivit nedsölkad med öl :mad: Och den har jag ingen som helst aning om hur man skall tvätta, på kemtvätten sade dem att det bara var att kasta den :va Hur skall man göra med den?

//Stenberg

vikto000 skrev:
2469113 Tack så mycket för alla svaren! Gjorde som majoriteten sade, och lade den rätt och slätt i tvätt maskinen på 30 grader :) Men märkte idag att min hjälm också blivit nedsölkad med öl :mad: Och den har jag ingen som helst aning om hur man skall tvätta, på kemtvätten sade dem att det bara var att kasta den :va Hur skall man göra med den?

//Stenberg
Förmodar att du inte har uttagbart foder i hjälmen? Gör såhär:

1. Ta fram hjälmen och ta av ev. hjälmpåse och visir.
2. Gå in i badrummet o placera hjälmen i duschen.
3. Skölj av hjälmen, både utvändigt och invändigt.
4. Applicera ev. bakteriedödande medel som tvättmedel/tvål.
5. Juxa in medlet ordentligt och skölj ur tills det slutar löddra.
6. Klart.
7. Nu kommer den viktigaste punkten av dem alla om du inte vill ha mögelodlingen Oskar inne i hjälmen! Krama ur allt vatten du kan ur fodret, sedan hänger du upp den med så att det kan passera luft i hjälmen, helst upp och ner. I bästa fall har du en bordsfläkt, då ställer du hjälmen på högkant och drar igång fläkten på max. Sedan har du en torr hjälm som luktar gott inom 3-4 timmar. (Detta förutsätter att du kramat ut vattnet ordentligt ur fodret, annars kan det ta flera dagar!)

Lycka till :)

Hittade en bra beskrivning om hur man Tvättar Gore-tex... :)

Gore-Tex kan tvättas i en vanlig tvättmaskin i 30 eller 40 grader. Använd INTE skölj- eller blekmedel. Använder man fläckborttagningsmedel så skall plagget tvättas efteråt.

Ett Gore-Tex plagg mår bra av att tvättas och dess egenskaper går inte att tvätta bort. Centrifugering kan göras men skall endast ske helt kort. Skölj noggrannt och gärna flera gånger. Jag brukar ofta (inte jämt) köra tvättmaskinen med enbart sköljprogrammet eller tvätta utan tvättmedel en eller ett par gånger efter ordinarie tvätt. Detta för att skölja ur alla eventuella partiklar som kan finnas kvar av tvättmedlet.

Ett Gore-Tex plaggs impregnering återaktiveras genom att detta torktumlas, torkas i torkskåp eller med ett strykjärn på låg värme (läge 1). Så småningom behöver plagget återimpregneras då detta med tiden försvinner.

Om man får saltvatten på ett Gore-Tex plagg så skall detta sköljas upp i sötvatten så att man får bort saltkristallerna som annars kan binda fukt till plagget.

Om du får skador på ditt Gore-Tex plagg så finns det för mindre lagningar ett Gore-Tex Repair Kit. I andra fall som t.ex. större skador, ändringar eller om du önskar sy på klubbmärken m.m. så kan Gore-Tex Service Center hjälpa till.

Har du några frågor om Gore-Tex så kan du ringa deras kundcenter på telefon:
0200 - 21 38 00.

Webb: http://www.gore-tex.com

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back