tvätt fråga?

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
det är så att jag har tänkt att tvätta och vaxa hojen å rubba! men går det att göra utan att man förstör nåt? hur är det med dekaler & sånt?

kan jag rubba?
vad ska jag tänka då?
och kan jag vaxa utan att det blir skit av allt :D

Mvh/Håkan

Honke skrev:
2224297 det är så att jag har tänkt att tvätta och vaxa hojen å rubba! men går det att göra utan att man förstör nåt? hur är det med dekaler & sånt?

kan jag rubba?
vad ska jag tänka då?

Mvh/Håkan

Va ska du rubba för? Är den extremt repig eller så?

Tvätta å vaxa du. Då kan det iaf inte hända nåt tok. :)

Å om du tänker rubba, vad ska du använda för medel? Kemisk rubbing å använda maskin och/ eller använda traditionell rubbing med slipmedel i?

Honke skrev:
2224297 det är så att jag har tänkt att tvätta och vaxa hojen å rubba! men går det att göra utan att man förstör nåt? hur är det med dekaler & sånt?

kan jag rubba?
vad ska jag tänka då?

Mvh/Håkan
Tvätta är inga problem. Vanligt bilschampoo gör susen. Behöver inte tänka på något. Avfettning kan man också köra på det mesta. Dock gäller det att få bort allt ordentligt.

Vaxning är lite läskigare. Lack, helt ok. Krom likaså. Utanpåliggande dekaler tror jag aldrig att jag själv har vaxat men det ska väl inte vara några probs heller. Passa dig för att få skiten på läder och svåråtkomliga ställen bara. Lädret blir fläckat, som inte går att få bort det frånm, och får du in vaxet i små skrymslen får du fula gröna gleggklumpar som är svåra att pilla bort.

Good luck!

Tänk på att inte få vax på plast som inte är lackat och gummi det blir ljusa fläckar då och de går inte bort :huvet

JAg skulle rekommendera dig att tvätta, torka torrt, använda lackrengöring och sedan vaxa. Rubbing behöver du maskin till om det inte ska bli repigt och om inte hojen har stått ute i solen sen den var ny så tror jag inte att du behöver annat än lackrengöring. Lackrengöringen/rubbingen/polishen är vad som ger dig en hård och blank yta som du sedan skyddar med vaxet, vaxet i sig regör inte och ger dig ingen glans, alltså ska du alltid använda lackrengöring innan du vaxar för att lyfta oxider och få en bra yta att vaxa på.

det låter kanon :D ska göra det idag tänkte jag :) men jag skiter iatt rubba antar jag :Dhaha!

men det vart lite dålig väder :) men man hinner :)

Honke skrev:
2224419 det låter kanon :D ska göra det idag tänkte jag :) men jag skiter iatt rubba antar jag :Dhaha!

men det vart lite dålig väder :) men man hinner :)

Värst va du är glad. Så kul är det inte att tvätta hojen. Lovar!

Dark_Messenger skrev:
och får du in vaxet i små skrymslen får du fula gröna gleggklumpar som är svåra att pilla bort.
Jag har kört med Sonax Hårdvax i minst 15 år och det lämnar i princip inga spår alls om man skulle missa :tummenupp

sandstream skrev:
2224544 Jag har kört med Sonax Hårdvax i minst 15 år och det lämnar i princip inga spår alls om man skulle missa :tummenupp

Det är också min favorit. Använder det både till mc, bilen, gräsklippare, trädgårdstraktor och en gammal moped. Funkar asbra.

Glömde jag säga att jag är putsb*g :tomten

Mr Lang skrev:
2224554 Det är också min favorit. Använder det både till mc, bilen, gräsklippare, trädgårdstraktor och en gammal moped. Funkar asbra.
Jag har till och med vaxat en frisbee med Sonax, vet dock inte om det hjälpte :tungan

ZioX skrev:
2224324 Tänk på att inte få vax på plast som inte är lackat och gummi det blir ljusa fläckar då och de går inte bort :huvet

Antingen maskerar man delarna som man inte vill vaxa eller som jag, tar vinylglans som man tvättar bort när allt arbete är färdigt. Bara att skinna av och se glad ut :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing