Tvätt av luftfilter

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
har en sånn här rackare:

getimage.asp

Såg rätt så fint ut, lite torra getingar och skit men inget allvarligt. Nått man ska tänka på vid rengöring av ett sådant filter? Bra special medel eller är det avfettning över natten som gäller?

Blev däremot lite orolig då jag hittade lite väg?damm bakom filtret vid trattarna :va normalt eller onormalt? (gått ca 500 mil sedan nytt filter)

(är inte så bra på att meka :gnissla )

En hink med varmt vatten och en näve maskintvättmedel är helt oslagbart om man inte vill köpa svindyr (och svinbra) airfiltercleaner från twinair

Använd riktig luftfilterolja

Det brukar finnas anvisningar för hur du underhåller ditt filter, men avfettnig o lite ny olja efter det funkar nog bra.

Lite damm kommer alltid igenom- ingen fara!

/wille

Sätt det i diskmaskinen, det brukar jag göra och är det skumfilter kör jag det i tvättmaskinen med arbetsbyxorna:D

Sätt det i diskmaskinen, det brukar jag göra och är det skumfilter kör jag det i tvättmaskinen med arbetsbyxorna:D

har tyvärr ingen diskmaskin. funderar fortfarande hur jag ska rengöra filtret samt olja det igen. "fylla" det låter konstigt.

har nämligen läckt in lite olja i luftfilterutrymmet.

Last edited:
När du rengör sprutar du på alkalisk avfettning (Inte kallavfettning utan sån som kan lösas i vatten), låter det verka en stund. Sedan är det bara att skölja ordentligt i vatten, man ska skölja i motsatt riktning mot luft flödet i filtret. Själv fuskar jag och sköljer åt andra hållet också när jag fått bort det mesta. Nu skall filtret torka.

Har man skumfilter så kan man lägga det i en plastpåse slå i lite filterolja ca:1/2dl. Sedan gnuggar man in oljan i filtret genom att massera påsen med filtret i. Oftast har man (jag) slagit i för mycket olja, då får man krama ur så filtret är fuktigt men inte droppar. Ta upp filtret ur påsen och låt olja torka (nåt lösningsmedel som dunstar). Klart.

Har man ett filter som sitter fast i plast ram eller typ KN-filter som sitter direkt på insuget, är det lättast att använda filterolja på sprejburk. Då är det bara att spreja lite lagom på filtret

När du rengör sprutar du på alkalisk avfettning (Inte kallavfettning utan sån som kan lösas i vatten), låter det verka en stund. Sedan är det bara att skölja ordentligt i vatten, man ska skölja i motsatt riktning mot luft flödet i filtret. Själv fuskar jag och sköljer åt andra hållet också när jag fått bort det mesta. Nu skall filtret torka.

Har man ett filter som sitter fast i plast ram eller typ KN-filter som sitter direkt på insuget, är det lättast att använda filterolja på sprejburk. Då är det bara att spreja lite lagom på filtret

Tack för förklaringen! Har du tips på alkalisk avfettning och filterolja på sprejburk? Förutom K&N's egna produkter, de tycker jag är onödigt dyra.

Om man kollar på jula så har dom denna:
Superavfettning
För asfalt, tjära, olja, fett, vägsalt m.m. Utmärkt för motortvätt. Emulgerar vid avspolning med vatten. Utmärkt även för motortvätt, samt rengöring av målarpenslar. (Artnr: 629081)
59:-

Här skriver dom att den "Emulgerar vid avspolning med vatten". Den funkar eftersom den går att spola bort med vatten.Emulgerar menas att dom blandar sig fast dom inte borde;), alltså olja och vatten.
När dom skriver så här "Godkänt för oljeavskiljare i tvätthallar", den funkar inte för den blandar sig inte med vatten. Så den går inte att bara skölja bort.

Det finns en del riktigt aggressiva där dom skriver att man skall vara försiktig och eventuellt späda, dom är overkill. Kanske skall förklara att Alkaliska betyder att dom är basiska. Är dom mycket basiska fräter dom på allt möjligt. Så står det att man skall skydda händerna så är det en bra ide. Men som sagt, att använda något så stark är inte bra till detta.

Hittade den här:http://alvars.jetshop.se/default.aspx
Där har dom en: CASTROL FILTEROLJA SPRAY 551730
Beskrivning:
Filterolja UN 1950/UN 3295
Castrol Foam Air Filter Oil har utvecklats för att garantera hög prestanda (speciellt under Off-road förhållanden) för motorcykelfilter.
Castrol Foam Air Filter Oil rekommenderas till alla typer 2- och 4-takts ,landsvägs- som off road motorcyklar, där ett skumplast eller metallvävsfilter
används. Icke lämpligt för pappersfilter.
Pris: 143,00 SEK

Antar att alla som säljer castrol kan ta hem denna.
Finns säkert fler märken.

Om man kollar på jula så har dom denna:
Superavfettning
För asfalt, tjära, olja, fett, vägsalt m.m. Utmärkt för motortvätt. Emulgerar vid avspolning med vatten. Utmärkt även för motortvätt, samt rengöring av målarpenslar. (Artnr: 629081)
59:-

Här skriver dom att den "Emulgerar vid avspolning med vatten". Den funkar eftersom den går att spola bort med vatten.Emulgerar menas att dom blandar sig fast dom inte borde;), alltså olja och vatten.
När dom skriver så här "Godkänt för oljeavskiljare i tvätthallar", den funkar inte för den blandar sig inte med vatten. Så den går inte att bara skölja bort.

Det finns en del riktigt aggressiva där dom skriver att man skall vara försiktig och eventuellt späda, dom är overkill. Kanske skall förklara att Alkaliska betyder att dom är basiska. Är dom mycket basiska fräter dom på allt möjligt. Så står det att man skall skydda händerna så är det en bra ide. Men som sagt, att använda något så stark är inte bra till detta.

Hittade den här:http://alvars.jetshop.se/default.aspx
Där har dom en: CASTROL FILTEROLJA SPRAY 551730
Beskrivning:
Filterolja UN 1950/UN 3295
Castrol Foam Air Filter Oil har utvecklats för att garantera hög prestanda (speciellt under Off-road förhållanden) för motorcykelfilter.
Castrol Foam Air Filter Oil rekommenderas till alla typer 2- och 4-takts ,landsvägs- som off road motorcyklar, där ett skumplast eller metallvävsfilter
används. Icke lämpligt för pappersfilter.
Pris: 143,00 SEK

Antar att alla som säljer castrol kan ta hem denna.
Finns säkert fler märken.

grymt, tack för infon! såg även att mekonomen hade en filteroljesprej för 75kr tror jag det va!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT