Tvärstopp - varför? Husqvarna 125.

Tummenihanden

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Landet
Hoj
Husqvarna 125 wr
Efter ungefär en halvtimmas körning, vid acceleration i ganska hög fart tvärdog motorn och låste bakhjulet. Förutom att det var ganska obehagligt just där och då så övergår allt som hände mitt förstånd in på grannens. Är det någon som kan hjälpa till?

Parametrar:

1) Stoppet kom någon sekund efter att jag lagt i femmans växel. Alltså inte på överdrivet höga varv.
2) Inga missljud från varken låda eller motor innan, möjligen, men det kan vara en efterhandskonstruktion, så tappade cykeln lite kraft ett par gånger under passet.
3) Och kanske konstigast: Efter incidenten så startar aset och går att köra hem.

Har kollat allt det lilla jag begriper mig på, men lyckades dessvärre idag återskapa samma scenario, om än under något mer kontrollerade former. Då redan efter 2-3 minuters körning.

Så, ni som begriper bättre, vad kan det vara som händer?
 
Låter som den värmenyper, trolig orsak är felaktig förgasarbestyckning eller dåligt med kylvatten

edit: då jag antar att du kör med rätt oljeblandning
 
Last edited:
Tack!

Jo, jag tror mig ha rätt oljeblandning, 2%.
Har kollat kylaren etc, men den både funkar och är full.

Men då är frågan, behöver jag plocka isär eländet och kolla kolv etc, eller ska jag bara tjocka på oljeblandningen och köra lugnt ett pass eller vad?

Tips? Råd?
 
Låter som ett värmenyp. Inte så att den går lite magert? Hård körning innan?
 
Låter som ett värmeproblem, hade en moppe en gång som uppförde sig på samma sätt. Nöp ibland och då den fått svalna så startade den igen. Den var iofs aptrimmad och luftkyld och gjorde 80 eller nåt i ca 5 minuter .. :D

Kolven på stackarn var helt repig så jag hade nog plockat isär den o kollat....
 
Tack!

Jo, jag tror mig ha rätt oljeblandning, 2%.
Har kollat kylaren etc, men den både funkar och är full.

Men då är frågan, behöver jag plocka isär eländet och kolla kolv etc, eller ska jag bara tjocka på oljeblandningen och köra lugnt ett pass eller vad?

Tips? Råd?

Husqvarna 125 ska ha 3%.
I manualen står det med stor text.

ABSOLUT INTE UNDER 3% OLJEBLANDNING.


Det som hände var att du värmenöp.
Det är för kallt för att köra på sommarbestyckning nu.

Du borde plocka isär och kolla och du måste stoppa i större munstycken.

Såg att du nypt den igen så ja, du måste riva motorn.

Av med cylinder och rengör den från kolvrester.
Byt kolv och ring.
Plocka ner förgasaren och rengör samt i med större munstycke.
 
Last edited:
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men Husqvarna har mer eller mindre dom bästa Manualer du kan tänka dig så här har du en länk.

http://www.husqvarnafactory.nl/pdf/2004.htm


Du kan läsa i PDF:en vilken bestyckning du ska ha i ett simpelt diagram.
 
Last edited:
Fast total låsning/tvärstopp i motor, sådär digitalt 1/0, låter inte nypning för mig. Snarare transmissionsfel med fullständig lock-up...
Eller är det så att du hinner känna att kraften försvinner och att det sedan är lås?
 
Last edited:
Kommer det så fort som redan efter 2-3 minuters körning tyder det på att motorn får för lite bränsle.
 
Det smäller bara till när det nyper.

Och lika fort släpper det när temperaturen sjunker.

Kolla vid 4.50

OK; jag ska inte käfta emot alltför mycket men mina upplevelser är ändå att man precis hinner få "jäklar-nu-går-det-åt-skogen-med-motorn-feelingen" innan det blir tyst. En halv sekunds ångest eller så...
 
OK; jag ska inte käfta emot alltför mycket men mina upplevelser är ändå att man precis hinner få "jäklar-nu-går-det-åt-skogen-med-motorn-feelingen" innan det blir tyst. En halv sekunds ångest eller så...

Värmenöp 500:an fyra gånger förra året pga defekt förgasare.
Det sa bara stopp men jag har varit med om att man hinner höra förändring i motorljudet innan det nyper.

Stopp tar det iaf =P

- - - Updated - - -

Kommer det så fort som redan efter 2-3 minuters körning tyder det på att motorn får för lite bränsle.

Antingen så är förgasaren tät eller så är det för att den blev skadad efter första nypet.
Vanligtvis så flyttar sig material från kolven och sätter sig på cylinderväggarna vilket inte direkt bidrar till att det ska gå bättre.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top