Tvärdör vid bakhjulsåkning. R1-03

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Min R1 -03 tvärdör ibland när jag åker på bakhjulet... Det är inget kul alls!

Vad kan va fel? Kan det va tippsensorn? Hur kopplar man ur den i så fall? Jag vill ju gärna ha den lätt inkopplingsbar så den funkar när jag kör bana!

Men det kanske kan va något annat som är fel.. ? :tomten

polaren hade samma problem med sin 1000-r -04, sen dess har den funkat som den ska. :va

Någon som vet var denna lilla pryl sitter och hur den är kopplad..!?
Skulle va fint om man kunde sätta en brytare på sladden..!

AleX skrev:
2267642 Ladda ner meckmanualen så får du svaret

självklart ska jag göra det men jag tänkte att det borde väl finnas många med liknande problem!
Det händer ju inte varje gång så jag tänkte även att kanske kanske kan va något annat som är fel...

Tippsensorn måste sitta 90 grader fel om den ska bryta vid bakhjulsåkning. Det är ju när hojen ligger på sidan den ska bryta.

Det är säkert oljepumpen som tuggar luft och då nyper kolvarna och sitter fast tills hojen kallnat :D

ozto skrev:
2267653 självklart ska jag göra det men jag tänkte att det borde väl finnas många med liknande problem!
Det händer ju inte varje gång så jag tänkte även att kanske kanske kan va något annat som är fel...
Dör den alltid (100%) vid bakhjulsåka samt aldrig annars (t.ex. vid kraftig påslag)?. Tänder hojen efter att du kopplat?
//Emil

Jag tror nog det är någon annan sensor än tippsensorn som gör att den dör, kan det ha med soppan att göra?

Jag tänkte om man har lite sås i :näsblod

Anderzzon skrev:
2267869 Jag tror nog det är någon annan sensor än tippsensorn som gör att den dör, kan det ha med soppan att göra?

Jag tänkte om man har lite sås i :näsblod

Det händer inte varje gång men ibland.. Och den tvärdör utan att tveka så jag skulle inte tro att det har med bränslet att göra... Den bara dör och tänder inte mer förens jag har stannat och svurit ett par gåner och trycker på startknappen!
Då startar den igen utan problem och går precis som den ska!

hade det med bensin att göra så borde den ju börja tända igen när man rullar med växel i och undrar vad fan som har hänt!

Åfan, är det så??

Har du fått ordning på felet? Själv blir jag gubbe imorgon, så jag får nog snart trösta mig med en hoj igen.

M

ozto skrev:
2267886 Det händer inte varje gång men ibland.. Och den tvärdör utan att tveka så jag skulle inte tro att det har med bränslet att göra... Den bara dör och tänder inte mer förens jag har stannat och svurit ett par gåner och trycker på startknappen!
Då startar den igen utan problem och går precis som den ska!

hade det med bensin att göra så borde den ju börja tända igen när man rullar med växel i och undrar vad fan som har hänt!

Ok, men hur klarar du dig på hjulet/ hjulen när den tvärdör borde bli skapligt hårt nedslag?

Min dog ett par ggr vid normal körning, kom fram till att det kunde bero på dåligt isolerade blinkers kablar, glappande stöd dödare, eller dålig soppa.

Slutade tanka på en mack, omisolerade kablarna och rengjorde stödkontakten och problemet försvann...

Anderzzon skrev:
2267924 Ok, men hur klarar du dig på hjulet/ hjulen när den tvärdör borde bli skapligt hårt nedslag?

Min dog ett par ggr vid normal körning, kom fram till att det kunde bero på dåligt isolerade blinkers kablar, glappande stöd dödare, eller dålig soppa.

Slutade tanka på en mack, omisolerade kablarna och rengjorde stödkontakten och problemet försvann...

japp det har blivit ett par stycken hårda nerslag... onda handleder är barnmat för mig! Står man upp så landar man mjukare känns det som...

Men problemet kvarstår..!

ozto skrev:
2268055 Men problemet kvarstår..!
Undersök stödsensorn. På min 99'a stängdes tändningen av pga glapp i kontakten nere vid stödet. Får den åter imorgon och hoppas att felet är avhjälpt med en ny sensor.

"Någon" borde kunna svara på om det går att koppla bort sensorn, för att "felsöka"//Emil

Om det vore tippsensorn som brutit motorn så måste du först stänga av tändningen innan du kan starta om.

Inte helt lätt att bara montera en bypassbrytare, den har en fail safe på en volt, ska det funka så får du först mäta vilket motstånd tippsensorn har och sedan göra en motståndsbrygga som du kan skifta över till.

Last edited:
ozto skrev:
2265978 Min R1 -03 tvärdör ibland när jag åker på bakhjulet... Det är inget kul alls!

Vad kan va fel? Kan det va tippsensorn? Hur kopplar man ur den i så fall? Jag vill ju gärna ha den lätt inkopplingsbar så den funkar när jag kör bana!

Men det kanske kan va något annat som är fel.. ? :tomten

Ett tips kan ju vara att höra med killarna i stuntforumet om de vet vad det är. De om några borde ju veta hur olika modeller funkar när man kör de högt på bakhjulet och vad det kan bero på att den stannar som den gör.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti