Tvärdöd Husaberg

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Igår var jag ute och åkte när plötsligt hojen bara dör trots att jag håller gas och farten uppe. Försöker frenetiskt kicka igång fanskapen då batteriet tagit slut. Tvärdöd!

Vicka på den och kolla om den fick bränsle. Jajjemen. Kickar å kickar och den tänder iallafall. Sen helt plötsligt startar den och går i ungefär 1 min.

Om hojen både tänder och får bränsle vad fan är det som är fel?

Kan det inte va nått fel på tändningen? är det en modell äldre tändning så är den t ex känslig för vatten..

Kan det inte va nått fel på tändningen? är det en modell äldre tändning så är den t ex känslig för vatten..

Årsmodell -05.
Och som sagt så tänder den. Någon som vet om det finns någon känslig kontakt på husorna ? Typ för dödarknappen osv.

Årsmodell -05.
Och som sagt så tänder den. Någon som vet om det finns någon känslig kontakt på husorna ? Typ för dödarknappen osv.

Om du får gnista så är det ju antingen luft eller bränsle den inte får. Och då är bränsle helt klart troligast.... Kollat över bränslesystemet?

Ventilationshålet i tanklocket tätt kanske? Eller smuts i/på vägen till förgasaren så den inte får tillräcklig bränsletillförsel.
Annars tar du och mäter upp statorn, min betedde sig nästan likadant innan statorn gav upp, fast den gick snarare 3 sek än 1 minut... Lycka till :tummenupp

Ventilationshålet i tanklocket tätt kanske? Eller smuts i/på vägen till förgasaren så den inte får tillräcklig bränsletillförsel.
Annars tar du och mäter upp statorn, min betedde sig nästan likadant innan statorn gav upp, fast den gick snarare 3 sek än 1 minut... Lycka till :tummenupp

Tack för alla svar. Ska försöka spöa igång den ikväll.

Igår var jag ute och åkte när plötsligt hojen bara dör trots att jag håller gas och farten uppe. Försöker frenetiskt kicka igång fanskapen då batteriet tagit slut. Tvärdöd!

Vicka på den och kolla om den fick bränsle. Jajjemen. Kickar å kickar och den tänder iallafall. Sen helt plötsligt startar den och går i ungefär 1 min.

Har du uppsamlingskärlet inkopplat? Dränerat det?

stäng bensinkran, lägg ner på sidan så förgasarna tömmer sig och flotörerna får lite gymnastik. Res upp, choke, bensin på, kicka.....

Låter som det felet jag hade på min husaberg, då var det en ventilfjäder som gått av.....

stäng bensinkran, lägg ner på sidan så förgasarna tömmer sig och flotörerna får lite gymnastik. Res upp, choke, bensin på, kicka.....

Har provat detta ett antal gånger. Ser tyvärr ut som jag får plocka ner förgasarn.

Låter som det felet jag hade på min husaberg, då var det en ventilfjäder som gått av.....

Har kollat och så är inte fallet på min iaf.

/ K.Svensson

Last edited:

Tror felet är att det är en husaberg:D :D

Jag behöver hjälp.

Hela tändsystemet är kollat och allt fungerar perfekt.'
Dödarknappen bortkopplad. Alla el-kopplingar ok.
Kompression finns det gott om så det verkar vara ok vid cylinder/kolv.

Men ändå vill den inte starta, inte ens med startgas. Tvärdöd

2808992 Jag behöver hjälp.

Hela tändsystemet är kollat och allt fungerar perfekt.'
Dödarknappen bortkopplad. Alla el-kopplingar ok.
Kompression finns det gott om så det verkar vara ok vid cylinder/kolv.

Men ändå vill den inte starta, inte ens med startgas. Tvärdöd
Hur vet du att tändsystemet fungerar som det ska? Hur vet du att du har gnista under komp? Om den inte startar med startgas så är det med största sannolikhet fel på tändsystemet. Jag vet att det är döden o få läsa sånna här inlägg, men det är nog bara och börja riva i tändsystemet/elektroniken igen :(

Hur vet du att tändsystemet fungerar som det ska? Hur vet du att du har gnista under komp? Om den inte startar med startgas så är det med största sannolikhet fel på tändsystemet. Jag vet att det är döden o få läsa sånna här inlägg, men det är nog bara och börja riva i tändsystemet/elektroniken igen :(

Jag vet det för att jag bytt ut varenda lite del snart. Gnistan är jättefin utan, så varför skulle jag inte ha den med komp ?

Har du uppsamlingskärlet inkopplat? Dränerat det?

Har du gjort detta ??
Kolla noga så cykeln verkligen får A) bränsle och B) luft och C) resterna kan ta sig däirfrån (menar då all slags evakuering, avgas, expansion, dränering osv)
Enklast är att slita bort ALLA slangar som på nåt sätt är inkopplade som inte måste vara där typ soppaslangar och se om det går då.

Har du gjort detta ??
Kolla noga så cykeln verkligen får A) bränsle och B) luft och C) resterna kan ta sig däirfrån (menar då all slags evakuering, avgas, expansion, dränering osv)
Enklast är att slita bort ALLA slangar som på nåt sätt är inkopplade som inte måste vara där typ soppaslangar och se om det går då.

Precis, felet påmminet mycket om hur min var i somras och då var det för tätt i uppsamlingskärlet så den "kvävdes" efter 2-3 minuters körning.

ventilerna

nja lite tveksam till svaret här men en polare till mig hade nästan samma fel dock att den bara tog ibland o vi rengjorde allt.. tillsist (såklart) kollade vi ventilerna o dom va inte rätt.. jysterade dom tog direkt... men eftersom din tar lite mer så klanske detta inte e fallet men va fan om inget annat funkat e den en grej för dig att titta på=):pannkyss

Ahh, the curse of the Husaberg. Hehehe, skämt åsido, det är underbara hojar.

Tror också på att du har nåt problem med fuggen iom att du kollat att du får gnista o mätt upp osv. Kolla dräneringen som sagt. Ultraljudstvätt i värsta fall.

Lycka till! :tummenupp

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...