TUVÄNGEN 8/8 -21

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
Här kommer några bilder jag passade på att ta när jag kunde slita mig från instruktörsplikterna.
 

Bifogat

  • _1210668.jpg
    _1210668.jpg
    331.1 KB · Visningar: 35
  • _1210721.jpg
    _1210721.jpg
    386.6 KB · Visningar: 36
  • _1210706.jpg
    _1210706.jpg
    279.9 KB · Visningar: 35
  • _1210698.jpg
    _1210698.jpg
    346 KB · Visningar: 36
  • _1210694.jpg
    _1210694.jpg
    248.9 KB · Visningar: 35
  • _1210687.jpg
    _1210687.jpg
    330.4 KB · Visningar: 35
  • _1210675.jpg
    _1210675.jpg
    259.3 KB · Visningar: 33
  • _1210743.jpg
    _1210743.jpg
    474.8 KB · Visningar: 34
  • _1210769.jpg
    _1210769.jpg
    403.6 KB · Visningar: 34
  • _1210775.jpg
    _1210775.jpg
    379.6 KB · Visningar: 36

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
Och här kommer fler
 

Bifogat

  • _1210809.jpg
    _1210809.jpg
    306.4 KB · Visningar: 25
  • _1210806.jpg
    _1210806.jpg
    398.3 KB · Visningar: 23
  • _1210790.jpg
    _1210790.jpg
    378.7 KB · Visningar: 23
  • _1210783.jpg
    _1210783.jpg
    379 KB · Visningar: 22
  • _1210780.jpg
    _1210780.jpg
    268.9 KB · Visningar: 22
  • _1210830.jpg
    _1210830.jpg
    416.8 KB · Visningar: 25
  • _1210833.jpg
    _1210833.jpg
    413.9 KB · Visningar: 27
  • _1210837.jpg
    _1210837.jpg
    397.3 KB · Visningar: 27
  • _1210855.jpg
    _1210855.jpg
    439 KB · Visningar: 26
  • _1210875.jpg
    _1210875.jpg
    260.5 KB · Visningar: 27

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ser trevligt ut men vad lär dom sig på den lilla slingan? Har aldrig förstått det med grupp åkning men det beror nog på att jag tävlat i cross i många år och då velat vara före gruppen samma på enduro slingor.

Kör alltid ensam oavsett vilken liten kurvig väg det än må vara, sedan analyserar jag ioförsig kurvor o drar mej inte för att vända o testa om o om igen i någon kurva som inte kändes rätt.

Samma med att bromsa ut o häng på bromsarna. Just nu testas trail broms i kurvor o det går att bromsa hårdare än vad man tror med nedlägg.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ser trevligt ut men vad lär dom sig på den lilla slingan? Har aldrig förstått det med grupp åkning men det beror nog på att jag tävlat i cross i många år och då velat vara före gruppen samma på enduro slingor.

Kör alltid ensam oavsett vilken liten kurvig väg det än må vara, sedan analyserar jag ioförsig kurvor o drar mej inte för att vända o testa om o om igen i någon kurva som inte kändes rätt.

Samma med att bromsa ut o häng på bromsarna. Just nu testas trail broms i kurvor o det går att bromsa hårdare än vad man tror med nedlägg.
Skillnaden är väl att du får en annans, erfaren, åsikt om hur du kör. Du är försäkrad, du kan repetera och förbättra under säkrare förhållanden också. Ensam i skogen är inte bra OM något händer. Vilket det förstås "aldrig" gör.
 

Kjell-Anders

Medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
Södertälje
Hoj
Jättegammal R6
Ser trevligt ut men vad lär dom sig på den lilla slingan? Har aldrig förstått det med grupp åkning men det beror nog på att jag tävlat i cross i många år och då velat vara före gruppen samma på enduro slingor.

Kör alltid ensam oavsett vilken liten kurvig väg det än må vara, sedan analyserar jag ioförsig kurvor o drar mej inte för att vända o testa om o om igen i någon kurva som inte kändes rätt.

Samma med att bromsa ut o häng på bromsarna. Just nu testas trail broms i kurvor o det går att bromsa hårdare än vad man tror med nedlägg.
Tack för intressanta synpunkter!

Ja, det är trevligt att träna broms- och kurvteknik! Men varje deltagare kör för sin egen skull och vi undviker att köra i klunga (teleobjektivet har tryckt ihop perspektivet).
Vi får också möjligheten att träna i farter som är otänkbara på landsvägen, trots att vi normalt strävar efter att deltagarna ska köra i c:a 80% av sin förmåga.
Deltagarna delas in i grupper avseende hur fort man avser att träna samt vilken rutin man har. Det finns alltså grupper som passar alla, även duktiga och erfarna förare som du.

Kolla alltså upp SMC:s kursutbud, här finns allt nellan Knix på gocartbana (mycket mer utmanande än vad man kan tro) och kurser på storbana.

Välkommen till SMC School du med!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Smc är jag med i.

Men jag som sagt fattar inte detta att ligga i pärlband, oavsett om man kör bil cyckel går eller springer så följer säkert 90% den som är först.

Det har säkerligen med något i vävt sedan århundraden av överlevnad instinkt.
Typ klarade den den/det vägen/spåret då känns detta tryggt och bakomvarande följer som en skugga.

Detta beteende kan man studera där flera fordon kört av på nästan exakt samma ställe vid iprincip samma tillfälle.

Att sedan folk får någon typ av låsning/panik beror idag på att otroligt många personer inte får påslaget av adrenalin o kroppens andra omedelbara ämnen som helt enkelt tvingar kroppen att reagera, det hänger ihop med reptil hjärnan.

Finns massor av sådana test där Ex personer kommer o går och en yx beväpnad person hoppar fram, en mycket liten del går till anfall. En något större del börjar fly. Men största delen fryser o står helt still med död/skada som följd.

Detta psykiska fenomen går att träna bort men då måste man göra det gämt annars tappar kroppen detta ganska omgående.

Men visst gör ni instruktörer ett fantastiskt jobb.
En av mina bättre vänner har varit instruktör i 20 talet år hos er o även på lellesdagar på gottland ring.

Så jag diskuterar saker o ting med min bekanta vän men väljer att testa o pröva själv då jag inte gillar att ligga i klunga då det höjer risken att något går fel.

Så det är absolut ingen kritik utan mera en fundering på det hela.

Mvh
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Smc är jag med i.

Men jag som sagt fattar inte detta att ligga i pärlband, oavsett om man kör bil cyckel går eller springer så följer säkert 90% den som är först.

Det har säkerligen med något i vävt sedan århundraden av överlevnad instinkt.
Typ klarade den den/det vägen/spåret då känns detta tryggt och bakomvarande följer som en skugga.

Detta beteende kan man studera där flera fordon kört av på nästan exakt samma ställe vid iprincip samma tillfälle.

Att sedan folk får någon typ av låsning/panik beror idag på att otroligt många personer inte får påslaget av adrenalin o kroppens andra omedelbara ämnen som helt enkelt tvingar kroppen att reagera, det hänger ihop med reptil hjärnan.

Finns massor av sådana test där Ex personer kommer o går och en yx beväpnad person hoppar fram, en mycket liten del går till anfall. En något större del börjar fly. Men största delen fryser o står helt still med död/skada som följd.

Detta psykiska fenomen går att träna bort men då måste man göra det gämt annars tappar kroppen detta ganska omgående.

Men visst gör ni instruktörer ett fantastiskt jobb.
En av mina bättre vänner har varit instruktör i 20 talet år hos er o även på lellesdagar på gottland ring.

Så jag diskuterar saker o ting med min bekanta vän men väljer att testa o pröva själv då jag inte gillar att ligga i klunga då det höjer risken att något går fel.

Så det är absolut ingen kritik utan mera en fundering på det hela.

Mvh
Håller inte med där, att 90% följer den som ligger först.
Jag tycker inte att jag ser den tendensen i alla fall, och för min egen del så är jag "själv" när jag kör på kurserna, utvecklar min egen körning genom att kunna tänka på vad jag gör och hur det känns.
Sedan blir jag omkörd då och då, eller kanske jag kör om någon om det flyter på bra.
Så i min värld är kurserna inget pärlband, det är mer en samling individer som är ungefär lika snabba i varje grupp, för att det inte ska bli så många omkörningar.
Så, hoppa med i en kurs istället, så kan du jobba bort ditt beteende med att följa efter framförvarande :tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skillnaden är väl att du får en annans, erfaren, åsikt om hur du kör. Du är försäkrad, du kan repetera och förbättra under säkrare förhållanden också. Ensam i skogen är inte bra OM något händer. Vilket det förstås "aldrig" gör.
Hade det aldrig hänt något hade jag inte haft så många brutna ben i kroppen? så fel gör jag som alla andra. Men i mitt fall gillar jag inte folk runt mej när jag kör.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Håller inte med där, att 90% följer den som ligger först.
Jag tycker inte att jag ser den tendensen i alla fall, och för min egen del så är jag "själv" när jag kör på kurserna, utvecklar min egen körning genom att kunna tänka på vad jag gör och hur det känns.
Sedan blir jag omkörd då och då, eller kanske jag kör om någon om det flyter på bra.
Så i min värld är kurserna inget pärlband, det är mer en samling individer som är ungefär lika snabba i varje grupp, för att det inte ska bli så många omkörningar.
Så, hoppa med i en kurs istället, så kan du jobba bort ditt beteende med att följa efter framförvarande :tummenupp
Någon gång kanske? man skall aldrig säga aldrig, men risken är nog liten..

Men som sagt alla i smc gör säkert ett jätte jobb för oss alla.

PS kör om gör jag varje gång jag kör hoj?

Mvh
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Smc är jag med i.

Men jag som sagt fattar inte detta att ligga i pärlband, oavsett om man kör bil cyckel går eller springer så följer säkert 90% den som är först.

Det har säkerligen med något i vävt sedan århundraden av överlevnad instinkt.
Typ klarade den den/det vägen/spåret då känns detta tryggt och bakomvarande följer som en skugga.

Detta beteende kan man studera där flera fordon kört av på nästan exakt samma ställe vid iprincip samma tillfälle.

Att sedan folk får någon typ av låsning/panik beror idag på att otroligt många personer inte får påslaget av adrenalin o kroppens andra omedelbara ämnen som helt enkelt tvingar kroppen att reagera, det hänger ihop med reptil hjärnan.

Finns massor av sådana test där Ex personer kommer o går och en yx beväpnad person hoppar fram, en mycket liten del går till anfall. En något större del börjar fly. Men största delen fryser o står helt still med död/skada som följd.

Detta psykiska fenomen går att träna bort men då måste man göra det gämt annars tappar kroppen detta ganska omgående.

Men visst gör ni instruktörer ett fantastiskt jobb.
En av mina bättre vänner har varit instruktör i 20 talet år hos er o även på lellesdagar på gottland ring.

Så jag diskuterar saker o ting med min bekanta vän men väljer att testa o pröva själv då jag inte gillar att ligga i klunga då det höjer risken att något går fel.

Så det är absolut ingen kritik utan mera en fundering på det hela.

Mvh
Kort sagt, SMCs kurser är fantastiska. Jag hade inte kört motorcykel innan jag var med på en. Rekommenderas till alla motorcyklister. Har även tagit roadracinglicens med SMC. Man ligger inte i klunga och en tendens att följa den framför uppstår inte. Man delas även in i hastighetsgrupper och har sina egna teoripass och övingar.

 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Tack för intressanta synpunkter!

Ja, det är trevligt att träna broms- och kurvteknik! Men varje deltagare kör för sin egen skull och vi undviker att köra i klunga (teleobjektivet har tryckt ihop perspektivet).
Vi får också möjligheten att träna i farter som är otänkbara på landsvägen, trots att vi normalt strävar efter att deltagarna ska köra i c:a 80% av sin förmåga.
Deltagarna delas in i grupper avseende hur fort man avser att träna samt vilken rutin man har. Det finns alltså grupper som passar alla, även duktiga och erfarna förare som du.

Kolla alltså upp SMC:s kursutbud, här finns allt nellan Knix på gocartbana (mycket mer utmanande än vad man kan tro) och kurser på storbana.

Välkommen till SMC School du med!
Toppen. Ni gör ett jätte-bra jobb.Önskar jag hunnit åka kurs. Men det får väl bli nästa år.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top