Tutproblem

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Har en Ducati Monster -16 där tutan slutat fungera. Den gav ifrån sig ett litet pip och dog.
Eftersom jag har en Panigale -19 banhoj som inte behöver sin tuta skruvade jag av den, provade löst hängande i sladdarna om den fungerade på Monstret och allt verkade OK.
Skruvade fast den ordentligt och testade igen. Den bara knäpper lite.
Skruvade av den igen och testade löst hängande, bara svaga knäpp.
Testade båda på bilens batteri, helt tyst på från den gamla, svaga knäpp från den "nya".
Tutorna har identisk märkning.
Någon som har några idéer?

Har en Ducati Monster -16 där tutan slutat fungera. Den gav ifrån sig ett litet pip och dog.
Eftersom jag har en Panigale -19 banhoj som inte behöver sin tuta skruvade jag av den, provade löst hängande i sladdarna om den fungerade på Monstret och allt verkade OK.
Skruvade fast den ordentligt och testade igen. Den bara knäpper lite.
Skruvade av den igen och testade löst hängande, bara svaga knäpp.
Testade båda på bilens batteri, helt tyst på från den gamla, svaga knäpp från den "nya".
Tutorna har identisk märkning.
Någon som har några idéer?
Dålig kontakt i tryckknappen? Om den är direktkopplad, om du däremot har ett bussat elsystem så kan det ligga var tusan som helst - tom i CPU:n

Det är inte så att du sprayat silikon i närheten av tryckknappen?

Förväxlat plus och minus?
Har inte tutor ständig plus och tuttar när man jordar?

Detta får mig att tänka att bägge är trasiga, om du nu som jag tolkar det har kopplat dom direkt till bilbatteriet och dom inte låter är dom ju trasiga.

Har kollat med voltmetern, spänning växlar som den ska när man trycker på knappen.
Testat att vända polaritet när jag testade med bilbatteriet.
Inte förvånad att tutan slutat fungera på Monstret, den sitter väldigt utsatt. Det som förvånar mig är att tutan från Panigalen fungerade när jag testade och sen inte.

Detta får mig att tänka att bägge är trasiga, om du nu som jag tolkar det har kopplat dom direkt till bilbatteriet och dom inte låter är dom ju trasiga.
Missade att de var testade o inte funkade - då var det ganska givet att problemet satt i tutan. Ni skulle ha sett o hört "tut-riggen" vi hade på jobbet. Tror det var ca 70 tutor på en stor skiva - kördes i saltdimkammare med jämna mellanrum. I mellantiden stod riggen i ett rum låååååångt bort o tutade 5 sek med 20 sek mellanrum - där gick man inte gärna in. De höll bra - bättre än mc-tutor.

Jag får för mig att tutor kan "kräva ihop" av att vara oanvända, har du testat att knacka på tutan då du håller in tusenlappen? Jag har nåt vagt minne att jag kunde "knacka igår" en tuta som knäppte lite då man försökte tuta, kan ha varit i PV:n eller annan äldre bil. Kan också varit i kompressor Hondan där tutan efter det fungerade ibland för där vet jag att jag bytt tuta, minnet sviker som sagt.

Annars funkar ju bollhorn för besiktningen 😉

Italienska tutor bör användas ca 15min sammanlagt varje dag annars korkar de lätt ihop.

Italienska och tutor kan säkert vara designade efter sydeuropeiskt tutanvändare, så det är nog troligt att dessa behöver daglig användning för att inte lägga av😉

Den du plockade bort från banhojen funkade den på den cykeln? Om du monterar tillbaka den funkar någon på den?

Italienska och tutor kan säkert vara designade efter sydeuropeiskt tutanvändare, så det är nog troligt att dessa behöver daglig användning för att inte lägga av😉
Din KLR är inte italienmodellen, den med dubbla signalhorn?

61bc3309c6c80ad9c93da89f962ede82.png

Där är Bosses KLR…

Med vänlig hälsning,

Nä min KLR är anpassad till nordiskt tutande så ena signalhornet är borttaget och ligger i en låda för att lätta vad som lättas kan😉

Sen skulle säkert lite mindre mat och mer motion göra mer än ett signalhorn.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back