Tutproblem

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Ska koppla in min tuta igen efter att ha hittat en bra plats men får det inte att funka.

Vad jag vet så fanns inget relä för denna tuta innan.
För att testa så kör jag ena kontakten till minus och den andra till plus i mitt labbaggregat men inget ljud.

Agget är 12v max 3 amps
 

Bifogat

  • 3261D52A-E5CA-443A-BBB4-73AF6D06266B.jpeg
    3261D52A-E5CA-443A-BBB4-73AF6D06266B.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 15
Ska koppla in min tuta igen efter att ha hittat en bra plats men får det inte att funka.

Vad jag vet så fanns inget relä för denna tuta innan.
För att testa så kör jag ena kontakten till minus och den andra till plus i mitt labbaggregat men inget ljud.

Agget är 12v max 3 amps
Finns det bara två kontaktpinnar på tutan? Har du testat att jorda tutan?
 
Baksidan
 

Bifogat

  • 2E3FF29C-5732-45F5-AD8E-ACA87440D4B6.jpeg
    2E3FF29C-5732-45F5-AD8E-ACA87440D4B6.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 27
Tackar för info. Måste vara paj. Mätte ohm på den och den visar skumma värden tycker jag. Får bli biltema imorgon. :)
 
Vad hade du för motstånd? Nej relä ser jag inte varför det skulle behövas eller vad skillnaden skulle bli. Tutan behöver 12v, plus och minus. Inget annat. Om du kopplar via relä eller ej så får du samma resultat.

Anledningen att man kopplar vissa saker via relä är för att man ska kunna använda klenare kablar för styrningen.
 
Min fluke gör en autoscan på motståndet så jag har bara en range.

Gött då, har vi exakt samma uppfattning. Tutan är klart trasig. Slängde med den några gånger då jag inte trodde jag skulle ha den. Tror jag råkade paja den då.
 
Någon har varit på stjärnskruven. Koppla in tutan på batteriet och skruva långsamt in sedan ut. Ljuden kan ändras lite när tutan är fastskruvad i något stumt.
 
Någon har varit på stjärnskruven. Koppla in tutan på batteriet och skruva långsamt in sedan ut. Ljuden kan ändras lite när tutan är fastskruvad i något stumt.
Testa kan man alltid. Samtidigt så ändrar den skruven bara tonen. Borde inte få tutan att sluta funka helt.
 
Fick iaf kopplat all el med knappen etc. Så bara fixa ny tuta och koppla in. Dessa ska inte vara känsliga för polaritet heller.
 
Rostiga kontaktytor. Ge tutan ett par slag med skiftnyckeln så hoppar den igång. 12V och 3A är för lite för att få ljud ur den. Dess startström ligger nog närmare 15A. Bort med centrummuttern så kommer du åt det allra heligaste. Var 100 observant på brickornas monteringsordning.
 
Och så är väl tutan original ständigt matad med 12V+ och jordas med tutknappen?
Eller så är det tvärt om :cool:
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top