Tutan är död :-(

nathe01

Medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Hej sporthojare!

Jag införskaffade mig, för några dagar sen, en trevlig liten projekthoj.
Jag håller för tillfället på att gör den körklar och besiktningsbar.
Det mesta är fixa men håller nu på att kämpa med elen (hatar el).
Har fått till det mesta men har nu problem med tutan, tvärdöd.

Min fråga är: finns det något smidigt sätt (kan man) direktkoppla tutan till batteriet för att kolla att den funkar, alltså utesluta fel den vägen eller riskerar jag att sabba den helt om den nu fungerar och problemet ligger någon annanstans? Har någon en annan smidig lösning?

Hojen är en CB750 SS från -78.

PS: kommer säkert dyka upp en hel del frågor framöver.

MVH
/Nathe

Visst går det. Dra en kabel från batteriets minuspol och till ena av tutans kontakter, därefter drar Du från plus polen till den andra. Funkar tutan då tar Du ditt multiinstrument och läser motståndet mellan kablarna från signalknappen, dels med den utsläppt och sedan trycker Du på den. Du ska läsa noll eller nästan noll ohm när knappen är intryckt.

Funkar inte tutan fastän Du kopplar från batteriet, eller om den bara klickar till kan det gå att fippla igång den. Finns en "stämskruv" på tutan vrider Du den lite fram och tillbaka medan strömmen ligger på. Men se till att Du hittar tillbaka till ursprungsläget. Lite 5.56 på membranet kan också göra underverk med ett ihoptorkat membran.

Lycka till :)

Inte för att vara sån, men du anger att detta är en "projekthoj" & du kan inte lista ut hur du direktkopplar en tuta till ett batteri...good luck! :tummenupp

Att det går vet jag, om den överlever det visste jag inte.
You live to learn

Visst går det. Dra en kabel från batteriets minuspol och till ena av tutans kontakter, därefter drar Du från plus polen till den andra. Funkar tutan då tar Du ditt multiinstrument och läser motståndet mellan kablarna från signalknappen, dels med den utsläppt och sedan trycker Du på den. Du ska läsa noll eller nästan noll ohm när knappen är intryckt.

Funkar inte tutan fastän Du kopplar från batteriet, eller om den bara klickar till kan det gå att fippla igång den. Finns en "stämskruv" på tutan vrider Du den lite fram och tillbaka medan strömmen ligger på. Men se till att Du hittar tillbaka till ursprungsläget. Lite 5.56 på membranet kan också göra underverk med ett ihoptorkat membran.

Lycka till :)

Tackar så mycket

Hade just sådant problem 2 veckor sedan att tutan fungerade inte.

Koppla på tutans kontakter en 12V lampa istället för att prova om det kommer ström till tutan.
Om lampan lyser när du pressar tutans knappa då elsystemet e ok och det är bara tutan som behövs att bytas ut.

Jag hittade min nya tutan ifrån BILTEMA.

tutan va paj, ny införskaffas imorgon.

Så nu kommer nästa fråga:
Varken neutrallampan eller oljetryckslampan (när man slår på tändningen) lyser.
Hur kollar jag att inte sensorerna pajjat utan att plocka bort motorkåpan. Kan jag kolla med multimeter i sockerbiten som de sitter kopplade i?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti