Turboval till SP-1

Gröna bensinslangar är en av få bensinslangar som tål bensin
ett hett tips


Tips nr 2 , BYT olja i motorn om du surkört mycke

Bensin trånger ner i oljan och fördärvar den samme ( inte kul ) provat det med:mad:
 
Har höjt laddet lite. Ligger nu mellan 0,4-0,5. Lite svårt att avgöra exakt då mätaren är allt annat än stilla. Nu börjar den gå riktigt skönt! Dock har jag nog fetat på den lite för mycket då jag fått tillbaka bluddret vid runt 5k rpm samt att min tomgång försvinner efter att lampan tänds (har inte fixat nån backventil ännu). Skall försöka få tid över för en liten "gatmappning" med bredbandslamda inkopplad för att skruva in den lite mer noggrant. Blir det lyckat kan det kanske bli en bänkning (bara för skoj och så vill man ju se effekten/vridet). En riktig mappning i bänk får nog vänta till senare.

Tyvärr märkte jag idag att kopplingen inte vill vara med och leka längre. Slirar som bara den om man drar lite på de högre växlarna. Trodde det skulle räcka att shimsa fjädrarna, men icke.

Utan att ha kollat själv undrar jag om nån kan tipsa om bra/styva kopplingsfjädrar som skulle kunna passa? Och ja, det blir nya lameller också.
 
Nu har det varit tyst bra länge i denna tråd... Klossen har du gått under jorden eller ??:va
 
Jag säger detsamma,, tittar ju in här dagligen för att se om det hänt något nytt.
 
Sorry för väntetiden, alla ni som gluttar här då och då. Har inte hänt så mycket sen sist.

Det som hände, när jag väl kopplat in lamdamätaren och satt på en pall med datorn i knäet bredvid hojen, var att tanken började läcka. För att komma åt allting var tanken uppställd likt en motorhuv med hjälp av en skruvmejsel som stöd. Mejseln tyckte inte om livet som tankstöd och gav sig av i en fin båge och landade några meter från hojen. Tanken som då inte längre hade nått stöd beslutade sig för att helt sonika falla ner på plats igen. Smällen fick en något tveksam svetsfog att spricka. Resultatet lät inte vänta på sig; droppar av 99-oktanig superdupersås föll taktfast på det ultravarma bakre grenröret. Trodde loppet var kört och att både garage, hus och hoj skulle brinna upp. Samtidigt ropade frugers att det var käk på gång. Snacka om stress :tuttar

Så nu står den där, i garaget, med tömd och läckande tank, slirande koppling och slutkörda bromsar. Skall självklart fixa ihop den men tar det lite lugnt med tanke på att vintern ändå står runt hörnet. Förhoppningsvis är den fit for fight när solen återvänder i April.
 
Sorry för väntetiden, alla ni som gluttar här då och då. Har inte hänt så mycket sen sist.

Det som hände, när jag väl kopplat in lamdamätaren och satt på en pall med datorn i knäet bredvid hojen, var att tanken började läcka. För att komma åt allting var tanken uppställd likt en motorhuv med hjälp av en skruvmejsel som stöd. Mejseln tyckte inte om livet som tankstöd och gav sig av i en fin båge och landade några meter från hojen. Tanken som då inte längre hade nått stöd beslutade sig för att helt sonika falla ner på plats igen. Smällen fick en något tveksam svetsfog att spricka. Resultatet lät inte vänta på sig; droppar av 99-oktanig superdupersås föll taktfast på det ultravarma bakre grenröret. Trodde loppet var kört och att både garage, hus och hoj skulle brinna upp. Samtidigt ropade frugers att det var käk på gång. Snacka om stress :tuttar

Så nu står den där, i garaget, med tömd och läckande tank, slirande koppling och slutkörda bromsar. Skall självklart fixa ihop den men tar det lite lugnt med tanke på att vintern ändå står runt hörnet. Förhoppningsvis är den fit for fight när solen återvänder i April.


Fan va trist att höra.
Hör av dig om du behöver några pryttlar till hojen, jag har lagt ner mitt spetteprojekt.
Har precis köpt grunkor till ett ännu fetare bygge !:yoparty
 
Sorry för väntetiden, alla ni som gluttar här då och då. Har inte hänt så mycket sen sist.

Det som hände, när jag väl kopplat in lamdamätaren och satt på en pall med datorn i knäet bredvid hojen, var att tanken började läcka. För att komma åt allting var tanken uppställd likt en motorhuv med hjälp av en skruvmejsel som stöd. Mejseln tyckte inte om livet som tankstöd och gav sig av i en fin båge och landade några meter från hojen. Tanken som då inte längre hade nått stöd beslutade sig för att helt sonika falla ner på plats igen. Smällen fick en något tveksam svetsfog att spricka. Resultatet lät inte vänta på sig; droppar av 99-oktanig superdupersås föll taktfast på det ultravarma bakre grenröret. Trodde loppet var kört och att både garage, hus och hoj skulle brinna upp. Samtidigt ropade frugers att det var käk på gång. Snacka om stress :tuttar

Så nu står den där, i garaget, med tömd och läckande tank, slirande koppling och slutkörda bromsar. Skall självklart fixa ihop den men tar det lite lugnt med tanke på att vintern ändå står runt hörnet. Förhoppningsvis är den fit for fight när solen återvänder i April.

Hoppas du snart får tid och ork att fortsätta, ser fram emot fortsättningen! :tummenupp
 
Hur går det för dig Bromsklossen ???
 
Final Update

Jaha folks, här har det inte skrivits nått på länge. Det som till slut hände med turbospettan var att tanken sprang läck. Försökte täta detta med olika kemikalier, fast det blev aldrig särskilt bra. Till slut tröttnade jag och svetsade lite till på den (hade hittat fyra-fem porer) och då blev den nääästan helt tät. Problemet var att TIG:en vägrade lira, antar att det är nån mysko legering i tanken, så det har fått bli MIG hela tiden.

Jaja, hursomhelst. Efter detta körde jag totalt ca 130 hemmamappade mil med hojen. Löste heller aldrig riktigt problemet med den "FI"-lampan som tändes vid laddtryck och nån bromsbänk kom jag aldrig till.

Ungefär samtidigt som jag luskade efter bromsning till vettiga pengar började en allmän oro för motorn sprida sig i kroppen. Den var ju helt orörd och det skakade och skångrade en hel del om hela cykeln när man matade på från låga varva. Dessutom var kopplingen som en trave pannkakor. Samtidigt började ett gäng polare snacka rejslicenskurs. Så jag tog det mogna beslutet att bygga om den till original igen. Vilket så gjordes. Alla prylar ligger i dvala på en hylla i garaget och väntar på nästa knasiga idé.

Hur var det då att åka lågladdad twin? Ja vad skall man säga? I med sexan så fort som möjligt och sen bara gasa, är nog den bästa beskrivningen! Växellådan blev överflödig och vridet var riktigt maffigt! Att varva över 7500 var i princip onödigt, bara i med nästa kugge och mata på. En riktigt skön känsla om man redan innan gillar karaktären hos en twin!

Det var fantastiskt roligt och lärorikt att bygga. Lika fantastiskt och roligt har det varit med er som följt och läst och kommenterat i tråden under byggets gång. Stort tack för alla påhejningar!

Under och in
/bk
 
Suttit o läst igenom tråden, galen energi och underbart snygga lösningar.
Kul att se att du byggde allt så seriöst i första versionen. Jag är själv mer för yxlösningar som sen ska fixas till, vilket dem aldrig gör iofs, istället för att bygga för seriöst med någonting som inte funkar sen.
Men hur som helst, en väldigt lärorik tråd för oss som inte är insatta i turbobyggenas värld och underbar humor! Tack för det.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top