Turbotryck vid borttagning av ljuddämpare

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vill ta bort sista stora ljuddämparen på bilen för att låta den sjunga lite mer (V8 diesel). Det är en stor burk. Före det, sitter det två stycken katalysatorer och dieselpartikelfilter.

Om jag tar bort sista burken, kommer de dubbla turbona få problem på grund av för mycket förminskat baktryck i avgassystemet?

Tanken är att montera dit 2 st lite mindre dämpande burkar, ej "rakt igenom burkar". Y-klyga bakåt pga dubbla utblås.

Kan jag klara mig så jag inte stör turbosarna för mycket?

Sista burken är en ljuddämpare, skall inte störa alls egentligen, kat och partikelfälla bör kunna generera tillräckligt med mottryck för att ljuddämparen inte skall spela någon roll(annat än på ljudet)

Okej, det låter ju bra. Lite som jag gissa, i med att det redan finns gott om blockad på vägen från motorn och ut i det fria.

Med det, en följdfråga.

Finns det någon rörkrökare inom 08-området eller Södermanland som ni kan rekommendera? Vill även framställa själva utblåsen i lite annat format.

Okej, det låter ju bra. Lite som jag gissa, i med att det redan finns gott om blockad på vägen från motorn och ut i det fria.

Med det, en följdfråga.

Finns det någon rörkrökare inom 08-området eller Södermanland som ni kan rekommendera? Vill även framställa själva utblåsen i lite annat format.

När jag satte turbo på dieselmercan så byggde jag downpipen själv, men sedan fick Paul Packer bygga restan av systemet. Vart mycket snyggt, i 2½" rf med fullflödesljudämpare. Han gjorde det snabbt och det kostade runt 7000:- med material och kvitto.

Last edited:
Vem är Paul Packer då för en icke insatt? Har han en egen verkstad? Vad står "rf" för?

Ok, tack. Verkar som den killen inte existerar längre.

Aj då, det var tråkigt att höra. Här är en annan firma med gott rykte som jag hittade då när jag letade efter vem som skulle bygga min skorsten. De verkar ha gott rykte bland bilbyggare/trimmare. Men jag har själv inte varit där. Dock Uppsala. http://www.uppsalaavgasteknik.se/
Finns säkert fler bra firmor i Sthlm. Lundqvists har ju tex funnits länge och var iaf på 80-90-talet duktiga på att bocka till snygga specialsystem. Jag har dock inte varit där på över 10 år.

Gamla Lunkans har tydligen bytt namn till avgassystemet nu. www.avgassystemet.se

Vet dock inte hur skillade de är på specialbyggen nuförtiden, men på den tiden det var Lunkan själv som gjorde bockade rören så var det iaf dit många bilentusiaster åkte när det var dags för ett avgassystem.

Hoppas du får fler tips.

Last edited:
Bidrar antagligen till mer flöde= Bara bra vid turbomatning. Plocka bort och ersätt med valfritt rör, bör vara gjort på en pisskvart.

Bidrar antagligen till mer flöde= Bara bra vid turbomatning. Plocka bort och ersätt med valfritt rör, bör vara gjort på en pisskvart.
Ska gå från dubbal utblås till 4, samt där utskicket är så är plasten lite likt triangel. Så ska det bli quad-exhaust, så behövs det att per sida så är ena röret större än det andra för att det ska se kosmetiskt korrekt ut. Jag vill inte ha annat än snyggt och kvalité.

Ska gå från dubbal utblås till 4, samt där utskicket är så är plasten lite likt triangel. Så ska det bli quad-exhaust, så behövs det att per sida så är ena röret större än det andra för att det ska se kosmetiskt korrekt ut. Jag vill inte ha annat än snyggt och kvalité.

Ahh, lite mer avancerat då kanske :D Bara ringa in en expert med andra ord... Skicka mail för offert på Ferrita i min grannstad Köping, de är sjukt duktiga på att få till det. Men sen kostar det ju därefter också, men svårslaget är det antagligen i kvalité samt utseende.

Ahh, lite mer avancerat då kanske :D Bara ringa in en expert med andra ord... Skicka mail för offert på Ferrita i min grannstad Köping, de är sjukt duktiga på att få till det. Men sen kostar det ju därefter också, men svårslaget är det antagligen i kvalité samt utseende.
Ska åka till Avgassystemet.se för att kolla om de kan göra vad jag vill. De är ferrita-återförsäljare, m.fl.

Jag har åkt Caddy diesel i 10´000 mil utan någon som helst ljuddämpare. Bara katalysatorn. Det var pga en nödreparation som jag upptäckte att ljuddämparna inte gör så stor nytta. Möjligtvis totalt, båda ljuddämparna, 1 db.

Turbodiesel så lite motstånd som möjligt. Bara tuta och köra.

Mats

Var förbi avgassystem.se och de var lite oengagerade kändes det som, så jag vet inte om jag pga det är så sugen att göra jobbet där. De ville iaf ha 5000 kr för materialet och 5000 för jobbet. Cirka.

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär