Turbotankar

ElGuapo

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
GSX 1100 ES
Halloj alla

Satt och läste lite på forumet och tankar om turbo väcktes :D Jag har en suzuki GSX1100 ES -83.

Har lite frågor innan jag börjar riva i grejorna bara...

Då jag gillar insprutning bättre än förgasare undrar jag om det går att bygga bort förgasarna och ersätta dem med ett centralt spjällhus och någon variant av K-jetronic?

Måste man sänka kompressionen och går det i så fall att lägga ett mellanlägg mellan blocket och toppen eller måste man fräsa kolvarna??

Kan man använda en elektronisk oljepump till turbon??

Har väldigt lite koll på turbobyggen på mc så hjälp uppskattas :)

Jag har lite delar över till dig om du är intresserad. Bland annat ett grenrör och turbo +lite annat.:)

Hej,
K-jetronic...säkert möjligt men tveksamt om der är att föredra, använd istället ett megasquirt eller dyl. och bygg elektonisk insprutning.

Ja, det går fint, det är så de flesta tycks göra, spacer mellan cyl och block eller mellan cyl och topp.

Finns en tråd som behandlar ämnet oljepump påreturen, vill minnas att elpumparna drar väldigt mycket ström och därför var det att föredra pump monterad på veven...

Prova sökfunktionen...här finns det mesta man behöver veta för att bygga turbo.

Halloj alla

Satt och läste lite på forumet och tankar om turbo väcktes :D Jag har en suzuki GSX1100 ES -83.

Har lite frågor innan jag börjar riva i grejorna bara...

Då jag gillar insprutning bättre än förgasare undrar jag om det går att bygga bort förgasarna och ersätta dem med ett centralt spjällhus och någon variant av K-jetronic?

Måste man sänka kompressionen och går det i så fall att lägga ett mellanlägg mellan blocket och toppen eller måste man fräsa kolvarna??

Kan man använda en elektronisk oljepump till turbon??

Har väldigt lite koll på turbobyggen på mc så hjälp uppskattas :)

Hejsan! har en 2mm cylspacer till ditt bygge/wachen

Halloj

Megasquirt verkar ju jättesmidigt :tummenupp

En spacer mellan mellan cyl. och blocket är en bra idé. då slipper man ju problem med tätning då det är mindre tryck där (men det är kanske inget problem)

Angående oljepumpen så är jag inte helt klar över den än... Hade underlättat betydligt att kunna använda en elektrisk pump. Men håller inte generatorn för det så måste det ju bli en mekanisk.
En tanke jag har är om man kan öka ladningen genom att byta lindning eller något :va
Finns det något sådant att köpa, någon som vet??

Har kollat runt på forumet och undrar blivigt förvirrad över vart pumpen ska monteras. Jag trodde att problemet var att få tillräckligt med oljetryck till turbon och att man därför monterade pumpen innan turbon. Men nu har jag läst om div. uppsamlingskärl och pumpar på returledningen från turbon. Rinner inte det ner i tråget själv?? Eller har jag missförstått något :va

Tack för tipsen :)

Men nu har jag läst om div. uppsamlingskärl och pumpar på returledningen från turbon. Rinner inte det ner i tråget själv?? Eller har jag missförstått något :va

Antagligen är det svårt att placera turbon över oljenivån (så oljan kan rinna neråt in i tråget) på 1100an och kräver därför en returpump + mellankärl

Tror inte det är någon som använder elpump för oljetryck till turbo, används som returpump när man inte kan montera turbo över oljenivå i motor.
Men kan du montera turbon ett par cm över nivå så är det nog inga problem.
Sen är det väl problem med tryck till turbo på GSX motorerna men det har Andersson skrivit om här på SH så sök så hittar du nog lösning på det.

Sen är det väl problem med tryck till turbo på GSX motorerna men det har Andersson skrivit om här på SH så sök så hittar du nog lösning på det.

Jo det har jag läst om att trycket i dessa GSX motorer inte räcker till och att man måste hjälpa upp det lite.

Har även läst om att laddningen inte är den bästa och gissar att om man byter till insprutning att det definitivt inte finns något över för att driva en pump.

Turbon kan jag nog klämma in över oljenivån så jag slipper den problematiken men det verkar som om jag blir tvungen att sidmontera en pump iaf.

Halloj

Megasquirt verkar ju jättesmidigt :tummenupp

En spacer mellan mellan cyl. och blocket är en bra idé. då slipper man ju problem med tätning då det är mindre tryck där (men det är kanske inget problem)

Angående oljepumpen så är jag inte helt klar över den än... Hade underlättat betydligt att kunna använda en elektrisk pump. Men håller inte generatorn för det så måste det ju bli en mekanisk.
En tanke jag har är om man kan öka ladningen genom att byta lindning eller något :va
Finns det något sådant att köpa, någon som vet??

Har kollat runt på forumet och undrar blivigt förvirrad över vart pumpen ska monteras. Jag trodde att problemet var att få tillräckligt med oljetryck till turbon och att man därför monterade pumpen innan turbon. Men nu har jag läst om div. uppsamlingskärl och pumpar på returledningen från turbon. Rinner inte det ner i tråget själv?? Eller har jag missförstått något :va

Marklund har hi flow oljepumpsdrev till att öka på oljetrycket , hade själv det på min katana med &utan turbo vad gäller retur,så borde det på en gatmaskin att bygga grenröret så högt att evakueringen av oljan inte borde bli något problem .du borde kunna gå in i oljepluggen med en vinkelanslutning ,eller i framkant på tråget,se bara till att centrum turbinaxel ligger några centimeter ovan oljenivån/wachen

Måste den inte gå in i över oljenivån?? Går den in vid oljepluggen lär det väl behövas en pump, eller? (hm sitter oljepickupen lämpligt till där kanske?)

Skulle tänka mig att nivån strävar att jämna ut sig med tiden, och vips så är man ett par cm under lagringen på turbon. :fattartil Sen om jag inte är helt ute och cyklar så är det mest när motorn har varit avstängd, och man har parkerat på sitt lilla stöd som den stora faran för blårök ligger när man startar igen. Oljenivån sjunker lite också när man startar motorn. :)

Last edited:
gsx motorn har oljefiltret fram innbyggt i blocket oljan kommer från pumpen i det yttre hålet för att sedan gå genom filtret till de inre hålet å sen in i gallerietdetta hål strypes med en plugg som man knackar in i det lite koniska hålet i denna plugg har man ett hål på ca 8-9mm

sedan byter man ut fjädern som håller filtret på plats mot en svarvad distans som man sätter fast i locket till filtret detta gör man genom att gänga in en nippel genom locket å in i distansen denna nippel har sedan 3 utgångar

2 till kammarna å en till turbon sen är det klart turbon å kammarna får av trycket innan strypningen till övriga motorn

det som kan ställa till det lite är oljekylar kanalerna på vissa modeller men man får tänka lite så att oljan tar rätt väg

Peter

Hur kopplar man in till kammarna :va Finns det några ingångar i toppen??

Måste den inte gå in i över oljenivån?? Går den in vid oljepluggen lär det väl behövas en pump, eller? (hm sitter oljepickupen lämpligt till där kanske?)
Nej returen behöver inte gå in över oljenivån,men centrum turbinaxel måst
e ligga några cm över oljenivån/wachen:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT