Turboskillnad

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Vad är det för skillnad på en Mitsubishi td04-16t med 6:ans avgashus och en med 7:ans avgashus.

Jag har hittat denna lilla bad boyen på nätet och är jävligt sugen då jag sparar 3000kr mot att köpa den över disk.

Detta är dock med 6:ans avgashus och jag tänker plocka 285-300+ hk någonting.

Bra eller anus?

Bifogat

• Turbo td04-16t.JPG
    Turbo td04-16t.JPG
    26.5 KB · Visningar: 57
Du menar att 7:an är större och har långsammare spool up.

Eller?

Jag är lite mer intresserad av effekt och körbarhet, eller rent av om det är möjligt att köra med 6:ans avgashus.

Jepp, den är något (inga stora skillnader) långsammare men sväljer samtidigt lite mer gas, så tempen på avgas blir inte lika hög på högre registret.

Sexans hus varnar till fullt liv nånstans vid 2200rpm på en hyggligt friandandes 2-litersfyra. Motsvarande på din hoj, fräckt räknat, ca 4-5000rpm. Vill du ha ladd så "tidigt" så blir det säkerligen bättre respons i hojen. Samtidigt bör man nog vara lite restriktiv med mycket tryck på låga varv då det ger oönskade vridmomentsökningar som växellådan kan ha svårt för att gilla. Därför kan det vara lämpligt att lägga till nån form av aktiv laddtrycksreglering. Effekten klarar aggregatet hur som.

Jepp, den är något (inga stora skillnader) långsammare men sväljer samtidigt lite mer gas, så tempen på avgas blir inte lika hög på högre registret.

Sexans hus varnar till fullt liv nånstans vid 2200rpm på en hyggligt friandandes 2-litersfyra. Motsvarande på din hoj, fräckt räknat, ca 4-5000rpm. Vill du ha ladd så "tidigt" så blir det säkerligen bättre respons i hojen. Samtidigt bör man nog vara lite restriktiv med mycket tryck på låga varv då det ger oönskade vridmomentsökningar som växellådan kan ha svårt för att gilla. Därför kan det vara lämpligt att lägga till nån form av aktiv laddtrycksreglering. Effekten klarar aggregatet hur som.

Ok, tack...

Jag kommer att kunna programera olika ladd på olika växlar m.m... Så, den biten hoppas jag löser sig, vill ju kunna hålla ner framhjulet i backen när så önskas.

Kommer den turbon (alltså den med 6:ans avgashus) att kunna leverera mitt förväntade hästkraftsmål, dvs 285-300+ hk utan att "övervarva" ?

Den borde räcka gott och väl.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back