Turboproblem Audi A4

Utan att veta, jag gissar på att när motorn plockades ner för tvätt så hamnade "något" i friskluftsröret, när du sedan körde hyvlades vingarna ner.

Exempel på hur det kan se ut.

Bifogat

• trasig turbo.jpg
    trasig turbo.jpg
    78.9 KB · Visningar: 317
Var och köpte en turbo idag och undrar om det får vara glapp om man rör på propellen. En mekaniker sa till mig att det inte skulle vara det men, så mycket glapp är det inte. Vill vara säker om jag ska lämna tillbaka den eller monter den.

Se bild (OBS det är den gamla turbon på bild )

Bifogat

• IMG_0352.jpg
    IMG_0352.jpg
    237.1 KB · Visningar: 142
Sa du att oljetrycklampan lös innan motorn plockades ner? I så fall kan ju det vara en bidragande orsak till att turbon rasat.

Har du något special på bilen? Öppet luftfilter, öppnare avgassystem m.m?

Är också inne på att någon tappat en skruv eller liknande i röret, vingarna på en turbo, särskilt på kompressorsidan, blir inte sådana för minsta lilla...

Ang. motorlampan så bör du åka in till en verkstad och läsa ut felkoder. HAr dom tappat en skruv i tryckröret kan dom mycket väl glömt att sätta dit en kontakt också.

Köp du turbon på Biltema, har ju två års garanti och tre års reklamationsrätt :)

Köpte turbon på Bildemontering i Helsingborg AB. Har fått fram en fel kod 16395
Felställe kamaxelläge, inlopp/vänster/främre, cylinderrad 1 -tändstidpunkt för tidig/ systemprestanda.

Detta fick jag fram innan jag såg att turbon var sönder. Hmm så ni tror att någon har tappat något skit i turbon så att turbon har slitits ? Om det ska finns ett litet spel så är det lungt. Då behöver jag inte vara orolig alltså, bara att mecka på den nya turbon.

Tack För all info hittills

Har fått fram en fel kod 16395
Felställe kamaxelläge, inlopp/vänster/främre, cylinderrad 1 -tändstidpunkt för tidig/ systemprestanda.
Kan vara relaterat till dålig olja, kamaxlarna ställs om med hjälp av oljetryck, om motorn är tvättat invändigt kan du testa att radera felkoden och se om den återkommer.

Back