Turboproblem Audi A4

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Tjena alla sporthojare. Har en turbo till audi a4 som e lite trasig och undrar om någon här vet/känner någon som kan renovera turbo? Helst runt skåne trakten. Vet att detta är ett Mc forum.

MVH
Devils eyes

Säker på att det är billigare att renovera istället för utbytesturbo?

Vet inte men ny ligger på 6300 och begagnad kostar 3500-4000kr. Vad tror du det skulle kosta att renovera den då ?

Är det inte ett företag som sysslar med utbytesturbos som heter turbocenter eller dylikt? Man skickar in sin gamla turbo + pengar och får en renoverad i utbyte. Borde vara det smidigaste sättet tycker jag.

En snabb sökning bland turboföretagen så verkar en renovering när man står utan turbon någon vecka gå lös på 4kkr medan utbyte (där man skickar in sin trasiga efter man fått en renoverad) går lös på 6kkr. En helt ny originalturbo kostar betydligt mer än så...

Så man får väl värdera om man kan stå utan turbo någon vecka eller slanta 2kkr till för att få en nu....

Snacka med audi och dom ville ha 20000 kr för turbon och montering. Tycker det låter lite väl saftigt. Ska ringa till skroten på måndag och höra om dom har något där. En fråga bara om man monterar av en motor och ska tvätta den, borde man inte redan då se att turbon är trasig ?

Last edited:
Inte nödvändigtvis. En skada i turbon behöver inte synas utan kanske måste
kännas.

Man blir lite nyfiken på vad det är för fel på bilen.

Har motorn varit ur?

Har det bytts motor i bilen?

Hur artar sig felet?

Hur vet du med säkerhet att det är turbon?

Man blir lite nyfiken på vad det är för fel på bilen.

Har motorn varit ur?

Har det bytts motor i bilen?

Hur artar sig felet?

Hur vet du med säkerhet att det är turbon?

Oljan i motorn koksade, därför plockades motorn av och tvättades. Efter att motorn va ren och fin så tändes motorlampan igen och det hördes ett konstigt ljud när man körde. När jag lät min kompis köra bilen och jag låg bakom såg jag ett svart rökmoln som kom från avgasrören när han gasa på. Efter det titta vi närmare på turbon och den såg ut så här.

Bifogat

• IMG_0352.jpg
    IMG_0352.jpg
    236.7 KB · Visningar: 318
Är det glapp i den?
Vilken A4:a är det, motor, årsmodell?

Har du laddtrycksmätare?
Går den som den ska?
Men att den ryker svart tyder inte på turbon då brukar det ryka blåaktigt.
Är det bensin eller diesel?

Svart rök?

Antar att det var blå rök om axeln gått av på aggregatet (om det nu är axeln svårt att säga av bilden)

Men isåfall är det inte värd något som stomme och du borde kolla efter en helt ny.

Edit, ja det kanske är en diesel du har, isåfall ja då äe det svart rök.

Glöm inte rätt olja och täta byten sedan, om det ska hålla. Turbohaverier hänger ofta samman med skitoljor, fel viskositet och hårdkörning med kall motor - gärna i kombination. Sköter man det rätt, så håller de länge. Och för guds skull - låt inte tanten låna bilen och köra omkring med lysande motorlampa i en månad! (har hört om sådana incidenter)

Oljan i motorn koksade, därför plockades motorn av och tvättades. Efter att motorn va ren och fin så tändes motorlampan igen och det hördes ett konstigt ljud när man körde. När jag lät min kompis köra bilen och jag låg bakom såg jag ett svart rökmoln som kom från avgasrören när han gasa på. Efter det titta vi närmare på turbon och den såg ut så här.

Är motorn sköljd efter konstens alla regler ?
Oljetillopsledning från oljefilter till turbon måste bytas !!!!¨
¨
Skippa beg turbo........
Stor risk att den suttit på halvkoksad motor..tyvärr.....

O skit i allt vad longlifeservice heter........

Michelle No2 Är det glapp i den?
Vilken A4:a är det, motor, årsmodell?

Har du laddtrycksmätare?
Går den som den ska?
Men att den ryker svart tyder inte på turbon då brukar det ryka blåaktigt.
Är det bensin eller diesel?

Det är en Audi A4 2003 1,8T helt orginal.(ingen diesel)

Eniac Feltema har utbytesaggregat för 4 loppor

Funkar dom och vågar man slänga in en feltema turbo ? Har ju hittat en från bilskroten i Helsingborg för 4000kr, Vågar man chansa eller är det en helt ny som gäller ?

Innan motorn tvättades så lyste bara den röda oljelampan. Efter att den hade tvättats så börja motorlampan att lysa. Så tror ni att turbon har gått sönder när motorn var koksad eller ut av att tvätten inte varit så noggrant utförd ?

Back